Työelämä Rakentaminen Uutiset Risto Pesonen Ei kommentteja

Betonityön valvojan pätevyys tarkentuu – tavoitteena varmistaa työnlaatu

Fise on perustanut uuden pätevyyden valvojille.

Liikennevirasto ei ole vaatinut erillisiä betonityönvalvojan pätevyyksiä. Kuvassa otetaan näytteitä Tampereen Rajasaaren betonisillasta. Kuva: Petri Kivinen

Se on johdettu betonirakenteiden työnjohtajan pätevyydestä. Tavoitteena on varmistaa työnlaatu vaativassa betonirakentamisessa.

Uudistuksella halutaan kiinnittää huomiota valvonnan merkitykseen ja asiantuntemukseen valvottavalta erityisalalta. Fisen palvelussa on nyt 78 nimikettä.

”Ongelmana oli se, että puhtaalla betonityön valvontakokemuksella ei voinut uusia betonirakenteiden työnjohtajan pätevyyttä. Koska valvojan pätevyys on maankäyttö- ja rakennuslaissa (MRL) määritetty, emme voineet poistaa siitä työnjohtokokemusta” , Fisen toimitusjohtaja Marita Mäkinen taustoittaa.

Mäkisen mukaan kentällä toimii kuitenkin lukuisia osaavia valvojia, jotka ovat kokonaan siirtyneet työnjohdosta valvontaan.

”He ovat saaneet betonirakenteiden työnjohtajan pätevyyden aikanaan, mutta seitsemän vuoden pätevyysjaksolla ei ole ollut työnjohtokokemusta uusittavasta vaativuusluokasta.”

Enemmän työnvalvojan osaamista

Uusi betonityön valvojan pätevyys edellyttää hakijalta vastaavaa tutkintoa ja opintoja kuin työnjohtajalla.

”Ongelmana oli se, että puhtaalla betonityön valvontakokemuksella ei voinut uusia betonirakenteiden työnjohtajan pätevyyttä.”

Työkokemuksena hyväksytään enemmän valvontaa, mutta sen on oltava oikeaa, tilaajan määrittämää betonityönvalvontaa.

”Valvojan pätevyyteen sisältyy lähes sama valmentava täydennyskoulutus kuin työnjohtajalla, mutta siihen on räätälöity oma moduuli. Valvoja siis vastaa vaatimuksiltaan betonityönjohtajaa, mutta valvojan pätevyydessä on edellytyksenä myös koulutuksella ja kokemuksella hankittu valvojaosaaminen”, Mäkinen täsmentää.

Liikennevirastolla ei yhtenäistä ohjeistoa

Liikennevirasto ei ole vaatinut erillisiä betonityön valvojan pätevyyksiä. Siltojen osalta valvojilla on usein ollut suunnittelutausta.

”Meillä ei ole yhtenäistä ohjeistoa, ja hankekohtaisesti on vaadittu vain valvontakokemusta erittelemättä varsinaisia pätevyysvaatimuksia. Betonitekniikan osaaminen onkin saattanut olla vaatimatonta”, Liikenneviraston silta-asiantuntija Jani Meriläinen sanoo.

”Valvontamme on voitu ajaa vuosien kuluessa alas, koska soveltaessamme laatuvastuurakentamista luotamme, että urakoitsija tekee, mitä lupaa ”, Meriläinen korostaa.

Meriläinen pitää kuitenkin tarpeellisena tarkentaa hankekohtaisiin vaatimuksiin yhtenäisiä pätevyysohjeita. Siihen FISEn uusi valvojan pätevyysvaatimus on hyvä pohja, mutta Liikenneviraston toimintaan ehkä liian tiukka.

Säteilyturvakeskuksen toimistopäällikkö Pekka Välikangas kertoo heillä olevan menossa ydinturvallisuusohjeen (YVL E.6) päivitys.

”Viittaamme siinä MRL:n ja ympäristöministeriön vastaaviin määräyksiin siten, että hyväksymme riittävillä betonityönjohtajan tai -valvojan pätevyyksillä henkilöt vastaaviin valvontatehtäviin. Tällöin myös FISE:n betonityön valvojien rekisterissä olevat henkilöt soveltuvat pätevyysluokkiensa mukaisiin tehtäviin ydinlaitosten rakentamisessa.”

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia