Peter Vesterbacka kertomassa Tallinna-tunnelin rahoituksesta Isossa Pajassa. Kuva: Marja Salomaa / HS

Peter Vesterbackan Tallinna-tunneliprojekti on saanut 100 miljoonan euron rahoituksen dubailaiselta yhtiöltä

Tähän asti hanketta on edistetty omarahoitteisesti.

Kirjoittaja(t) Sonia El Kamel / HS

Tallinna-tunneli on saanut ensimmäisen ulkopuolisen rahoittajansa.

Pelikonkari Peter Vesterbackan luotsaama kehitysyhtiö Finest Bay Area Development on saanut 100 miljoonan euron rahoituksen dubailaiselta ARJ Holding LLC:ltä. Yhtiö on erikoistunut vesi-, energia- ja infarateknologioihin.

Sopimuksen mukaan rahoitus on määrä käyttää Tallinnan-tunneliprojekin suunnitteluun ja luvitusvaiheeseen.

Tähän asti hanketta on edistetty omarahoitteisesti.

Tunnelihanke on edennyt myös ympäristö- ja lupa-asioissa. Tallinnan-tunneli on Uudenmaan maakuntakaavaehdotuksessa.

Vesirakennuslupahakemus on jätetty Virossa ja ympäristövaikutusten arviointi jätetään Uudenmaan ely-keskukselle tammikuun alussa.

Sata miljoonaa euroa pieni osa kokonaishinnasta

Tallinnan-tunnelista on Vesterbackan johtaman yksityisrahoitteisen Finest Bay Area Development -kehitysyhtiön lisäksi myös julkisyhteisön suunnitelma.

Suomen ja Viron sekä Helsingin ja Tallinnan yhteistyöliittymä Finest Linkin virallisessa esiselvityksissä tunnelin rakennuskustannuksiksi arvioitiin 13-20 miljardia euroa. Esiselvitys julkaistiin helmikuussa, ja siinä toivottiin noin 40 prosentin rahoitusta Euroopan unionilta.

Peter Vesterbackan yksityisrahoitteinen tunnelihanke on herättänyt kiinnostusta, koska julkisen rahoituksen kerääminen noin 20 miljardin rautatietunneliin on vaikeata. Suomen ja Viron pääministerit totesivat kokouksessaan toukokuun alussa Tallinnassa, etteivät maiden varat eivät siihen yksin riitä eikä Euroopan unioni ole heti avaamassa rahakirstua.

Sata miljoonaa euroa onkin hyvin pieni osa tunnelihankkeen kokonaishinnasta. Vesterbackan yksityisrahoitteisessa mallissa on lähdetty 15 miljardin rakennuskustannuksista.

Kehitysyhtiön tavoitteena on ollut koota 70 prosenttia rahoituksesta aasialaisilta rahoitusyhtiöiltä, loput 30 prosenttia kertyisi muun muassa pohjoismaisilta vakuutusyhtiöiltä.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Peter Vesterbackan Tallinna-tunneliprojekti on saanut 100 miljoonan euron rahoituksen dubailaiselta yhtiöltä”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi