Kokeile kuukausi maksutta

Uudenmaan alueen ratojen kunnossapidosta tehtiin 130 miljoonan sopimus

Uudenmaan alueen ratojen kunnossapitoa tehdään seuraavat viisi vuotta allianssimuotoisen liittymän voimin. Ratojen kunnosta vastaa 1.4.2020 alkaen Väyläviraston, Finrailin ja Wincon muodostama allianssi.

Helsingin ratapiha. Kuva: Kaisa Rautaheimo / HS

Perjantaina 11. lokakuuta solmitun sopimuksen kokonaisbudjetti on 27 miljoonaa euroa vuositasolla eli viiden vuoden aikana noin 130 miljoonaa euroa.

Uudenmaan alue on liikenteeltään vilkkain ja asiakasmääriltään valtakunnan suurin. Helsingin rautatieasemalta lähtee päivittäin yli 1000 junaa.

Kunnossapidon sopimus kattaa koko Uudenmaan rataverkon, joka sisältää muun muassa 315 kilometriä moniraiteista rataa, 1100 vaihdetta, ohjaus- ja turvalaitejärjestelmät, 440 siltaa, 23 kilometriä tunneleita järjestelmineen sekä liikennepaikat ja ulkoalueet. Laiturien hoito on sopimuksen ulkopuolella. Tehtäviin kuuluvat muun muassa vaurioiden korjaukset, tarkastukset sekä ympärivuorokautisen palveluvalmiuden ja kunnossapidon suunnittelu turvallisuus- ja ympäristöasiat huomioiden.

Kunnossapidon allianssi on jo aiemmin ollut käytössä Varsinais-Suomessa, ja Väyläviraston kokemukset tästä ovat olleet hyviä.

”Kokonaisuus edellyttää monipuolista osaamista. Kunnossapitoalueen ongelmat heijastuvat nopeasti koko valtakunnan liikenteeseen. Työraot kunnossapidolle ovat hyvin pienet, mikä edellyttää yksityiskohtaista suunnittelua”, Väylän kunnossapito-osaston johtaja Magnus Nygård sanoo tiedotteessa.

Junaliikenteen ohjauksesta ja järjestelmistä vastaava Finrail oy on allianssin toinen tilaajaosapuoli.

”Tavoitteemme on tarjota kunnossapidon käyttöön korkealuokkaista liikennetietoa, jotta huolto- ja kunnossapitotoiminnassa päästään entistäkin ennakoivampaan tekemiseen. Tämä tarkoittaa muun muassa entistä tarkempia tietoja ratainfran kuntoon, käytettävyyteen ja vikoihin liittyen”, kehityspäällikkö Leo Lehtimäki Finrailista kertoo.

”Allianssissa Väylän ja Finrailin kanssa pystymme kunnossapidon lisäksi suunnittelemaan tarvittavat työvaiheet tehokkaasti siten, että matkustajat kokevat junaliikenteen sujuvaksi”, GRK-konserniin kuuluvan Winco oy:n toimitusjohtaja Timo Virmala kertoo.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Uudenmaan alueen ratojen kunnossapidosta tehtiin 130 miljoonan sopimus”

  1. Vr johto on nukuksissa Saksin lähdön jälkeen ja toimintaa ei ole kehitetty rakentamista lukuun ottamatta..Noh, nyt se on sitten myöhäistä.

Vastaa käyttäjälle Nimetön Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat