Kokeile kuukausi maksutta

Vantaan turmanosturimallille on sattunut viisi samanlaista onnettomuutta lyhyen ajan sisällä

Vasta Suomessa juuri ennen uutta vuotta tapahtunut vakava torninosturionnettomuus aktivoi maailman suurimpiin kuuluvan rakennuskonevalmistajan, italialaisen Terexin aloittamaan tutkimuksen turmaan johtaneista syistä.

Torninosturin puomi murjoi pudotessaan esimerkiksi rakenteilla olevan asuinkerrostalon yläkerroksen parvekerakenteita. Kuva: Lukijan kuva / Miro Hagberg.

Torninosturin puomi romahti uuden vuoden aatonaattona rakenteilla olevan kerrostalon päälle Vantaan Jokiniemessä Lauri Korpisenkadulla. Pallas Rakennuksen työmaalla tapahtuneessa turmassa selvittiin kuin ihmeen kaupalla ilman henkilövahinkoja. Lue tästä lisää onnettomuudesta.

Onnettomuusnosturi on mallia Terex Comedil CTT 561-32 ja vuosimallia 2004.

”Torninosturin puomisto irtosi kääntökehän päältä ja putosi alas. Olemme olleet yhteydessä nosturin valmistajaan ja vaatineet heitä saapumaan Suomeen ja osallistumaan onnettomuuden syiden selvittämiseen. He saapuvat Suomeen tällä viikolla”, laitteen vuokranneen Lambertssonin toimitusjohtaja Juha Helin kertoo.

Rakennusliiton mukaan joulukuun alussa Australiasssa tapahtui samantyyppinen onnettomuus ja liitto vaatii kyseisen nosturimallin asettamista väliaikaiseen käyttökieltoon, kunnes on saatu täydellinen selvitys onnettomuuteen johtaneista syistä.

Viisi onnettomuutta

Onnettomuuteen joutuneelle nosturimallille on viime aikoina tapahtunut yhteensä peräti viisi samantyyppistä onnettomuutta esimerkiksi Puolassa, Macaossa, Etelä-Koreassa ja Australiassa. Kolme turmista tapahtui viimeisen puolen vuoden sisällä. Helinin selvitysten mukaan vuosien varrella turmia on todennäköisesti sattunut peräti 12 mukaan lukien Vantaan turma.

Nosturin puomi tuli alas noin 40 metrin korkeudesta. Kuva: Lukijan kuva / Miro Hagberg.

Tehtaan mukaan laitteessa ei ole rakenteellista vikaa ja niitä on voinut käyttää normaalisti.

”Meistä tämä on häkellyttävää. Jouduimme esittämään tutkintapyynnönkin varsin tiukkaan sävyyn. Laitevalmistaja ei ole lähettänyt mitään kirjeitä tai huomautuksia onnettomuuksien johdosta, mutta me olemme kyllä tämän jälkeen varoittaneet nosturien käyttäjiä ympäri maailmaa Yhdysvaltoja, Väli-Amerikkaa ja Australiaa myöten.”

Onnettomuuksiin joutuneet torninosturit on valmistettu vuosien 1998-2005 aikana.

Muut Lambertssonin käytössä olevat Terex –nosturit eivät ole malliltaan samoja kuin onnettomuusnosturi. Tehtaan mukaan niille ei ole mahdollista tapahtua samanlaista turmaa, sillä ne eroavat rakenteeltaan onnettomuusnosturin tyypistä.

Lambertssonin tiedotteen mukaan nosturimallit Potain, Yongmao, Liebherr, Betox ja Saez eivät ole rakenteeltaan onnettomuusnosturin kaltaisia. Niille ei vastaavaa onnettomuutta voi tapahtua.

Oma käyttökielto

Suomen suurimpiin kuuluva Lambertsson/Nosturiasennus Virtanen on yksi Suomen suurimmista torninostureita vuokraavista yrityksistä. Sillä on ollut varikolla toinen turmalaitetta vastaava torninosturi Leppävedellä, mutta onnettomuuden jälkeen se purettiin.

”Nosturi on turvallisesti maanpinnalla emmekä tee sillä mitään ennen kuin saamme tehtaalta selkeät ohjeet korjaustoimenpiteistä. Muualla Suomessa ei ole samaa nosturimallia tietojemme mukaan käytössä.”

Lambertssonin mukaan onnettomuusnosturilla oli kaikki vaadittavat tarkastukset ja katsastukset suoritettu eikä sen kunnossa ollut moitittavaa. Sen oli asentanut valmistajan ohjeistusten mukaisesti ammattitaitoinen ja kokenut henkilöstö. Myös huollot oli tehty käyttöohjekirjan mukaisesti. Nosturia oli kuljettanut pätevä henkilö.

Viranomaiset tutkivat onnettomuuden syitä ja onnettomuuteen liittyvät nosturin osat on toimitettu tutkimuslaitoksen analysoitavaksi.

Lambertsson on antanut lisäksi toimeksiannon kolmannelle osapuolelle, joka suorittaa onnettomuustutkintaa itsenäisesti ja laatii tapahtumasta raportin.

”Raportin ja edellä mainitun tutkimuslaitoksen analyysin jaamme viranomaisille, torninostureita omistaville ja käyttäville tahoille sekä nosturin valmistajalle. Vaadimme valmistajaa maailmanlaajuisesti ohjeistamaan ja selvittämään muutostoimenpiteet tämän nosturimallin käyttäjille siten, että vastaavilta onnettomuuksilta vältytään”, Helin sanoo.

 

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Vantaan turmanosturimallille on sattunut viisi samanlaista onnettomuutta lyhyen ajan sisällä”

  1. Eikö aikoinaan italialaisilla autonostureilla ollut samantapaisia ongelmia. Siellä saa hyväksynnän helpolla?

    1. Terexin ajoneuvonostureissa on ongelmia vieläkin.

  2. ”Lambertssonin mukaan onnettomuusnosturilla oli kaikki vaadittavat tarkastukset ja katsastukset suoritettu eikä sen kunnossa ollut moitittavaa. Sen oli asentanut valmistajan ohjeistusten mukaisesti ammattitaitoinen ja kokenut henkilöstö. Myös huollot oli tehty käyttöohjekirjan mukaisesti. Nosturia oli kuljettanut pätevä henkilö.”

    Tämä väite ei voi pitää paikkaansa sillä onnettomuustutkintaraportissa nimenomaan todettiin, että pultit oli asennettu tarkkojen asennusohjeiden vastaisesti, mikä teki koneen sensoreiden toiminnan mahdottomaksi. Lisäksi on syytä epäillä, että samoja pultteja on käytetty vuodesta 2004 asti. Onko varmasti noudatettu valmistajan ohjeita pulttien tarkastuksessa tai vaihdossa. Uskoisin, että tuollaisessa rakenteessa kriittiset osat tulisi vähintään tutkia tai vaihtaa määräajoin, mikäli ne ovat halpoja kuten tässä tilanteessa ovat.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat