Torninosturin puomi irtosi rakennustyömaalla Vantaalla – kuljettaja pelastui

Torninosturin puomi romahti rakenteilla olevan kerrostalon päälle Vantaaalla.

Suuren torninosturin puomi romahti rakenteilla olevan kerrostalon päälle maanantaina aamupäivällä Vantaan Jokiniemessä Lauri Korpisenkadulla. Pallas Rakennuksen työmaalla tapahtuneessa turmassa selvittiin kuin ihmeen kaupalla ilman henkilövahinkoja.

Keski-Uudenmaan pelastuslaitos pelasti nosturin kuljettajan. Nosturikuljettaja saatiin turvaan nostolavan avulla eikä hän loukkaantunut fyysisesti turmassa. Kuljettaja jäi ehjänä säilyneeseen ohjaamoon useiden kymmenien metrien korkeuteen ja tikkaat välistä menivät onnettomuudessa poikki.

Pelastustoimien jälkeen kuljettaja vietiin varmuuden vuoksi lääkärintarkastukseen. Paikalla oli kolme pelastusyksikköä, johtoyksiköitä, ambulansseja ja nostolava.

Turma tapahtui noin puoli kymmenen aikaan. Pallas Rakennuksen toimitusjohtajan Jyrki Lautarinteen mukaan romahduksen aikana ei nostettu mitään.

”Kyseessä ei ollut nostotilanne vaan nosturia oli juuri hieman käännetty, kun nosturin yläosan puomi yllättäin irtosi ja romahti alas. Nosturikuskin koppi oli tämän puomin alapuolella ja säilyi ehjänä”, Lautarinne kertoo Rakennuslehdelle.

Puomi putosi rakennuksen rakenteilla olevien yläkerrosten teknisten tilojen ja kadun reunassa sijainneen työmaaparakin päälle. Putoamisen seurauksena ainakin kaksi parvekekatoslaattaa irtosi ja iv-konetiloihin syntyi vaurioita.  Työmaaparakin sosiaalitilat kärsivät pahempia vaurioita.

”Tärkeintä meille on ettei kukaan loukkaantunut. Sosiaalitila oli onneksi puomin osumakohdalta tyhjä ja kahvitunti juuri päättynyt. Onneksi myös hiljainen pihakatu oli tyhjä eikä kukaan jäänyt alle”, Lautarinne sanoo.

”On aika ihme, että noin vuoden verran rakenteilla olevasta rakennuksesta ei mennyt yhtään asuinkerrosten ikkunaa rikki. Lisäksi holvitukien varassa olleet ja ennen juhlapyhiä valetetut ylimmän pystyrungon betonielementit pysyivät pystyssä. Ne olivat ehtineet jumahtaa tarpeeksi ennen onnettomuutta”, Lautarinne kertoo.

Lautarinteen mukaan tarkemmat vauriotutkimukset pääsevät käyntiin, kun puomin metalliromu on saatu poistettua rakennuksesta. Turman jälkeen rakennuksessa ei havaittu romahdusvaaraa.

”Selvitämme betonielementtivaurioita yhdessä valvojien ja suunnittelijoiden kanssa, jotta rakennukseen ei jää yhtään esimerkiksi hiusmurtumia. Ensiarvioiden mukaan selviämme betonielementtien vaihdoilla, mutta tarkempi tutkimus selvittää betoniosumien tulokset.”

Poliisi tutkii romahduksen syytä.

Edit: Juttu päivitetty  30.12.16:03

 

Tätä artikkelia on kommentoitu 11 kertaa

11 vastausta artikkeliin “Torninosturin puomi irtosi rakennustyömaalla Vantaalla – kuljettaja pelastui”

  1. Rakennustyöt seisoivat monta viikkoa putkeen syksyllä. Pallaksella ollut joko maksuvaikeuksia tai sitten porukka oli toisella rakennustyömaalla.

    Nosturi seisoi sateessa ja tuulessa. Viikonloppuna oli kovia tuulenpuuskia niin että muovit paukkuivat elementtien ikkunaaukoissa.

    Puomin kääntöympyrän sisällä on Vantaan suurin asuinrakennus Lauri Korpisen katu 10, jossa on 188 asuntoa ja paljon enemmän asukkaita. Olisi voinut tulla paljon ruumiita, mieletön säkä ettei tullut. Nosturia alettiin heti iltapäivällä korjaamaan pois, en tiedä kerkesikö OTKESin miehet edes käymään.

  2. Voisikohan tätä luultavasti yhden henkilön masinoimaa Pallas Rakennus sitä sun tätä kommentointia alkaa pikkuhiljaa moderoimaan pois?

    1. Itse asiassa olemme parin kuukauden aikana poistaneet ainakin kymmenen asiatonta kommenttia, jotka ovat pääosin samoilta kirjoittajilta. Näissä kirjoituksissa on ollut kyse on täysin asiattomasta ns. maalittamisesta. Faktoilla voi kirjoittaa mistä firmasta vain, mutta silloin pitää faktojen olla tarkistettuna.

  3. Iltasanomat kirjoittaa: ”Nosturissa ei ollut kuormaa, mutta puomia ylhäällä pitävää kääntökehää kiinnittävät kahdeksan M-39 pulttia jostain syystä pettivät.” – Aika typerää. Eihän ruuviliitoksen, olipa siinä mikä tahansa määrä pultteja (2 tai enemmän), pultit voi pettää samanaikaisesti. Pulttien kuormitushan vaihtelee riippuen niiden paikasta. – Pulttien muodostama liitos voi pettää vain, jos a) ensin katkeaa tai leikkautuu yksi pultti, ja b) jos sen jälkeen liitoksen muut pultit eivät kykene kantamaan katkenneen pultin kuormia ja seuraava osa pettää. Kyse on klassisesta jatkuvasta sortumisesta! – Teräsrakenteiden suunnittelussa tällaiset riskit otetaan huomioon, ja ruuviliitoksissa varaudutaan yksittäisten pulttien tai niiden kiinnitysten pettämiseen, mutta mikä lienee tilanne laitesuunnittelussa? Sitä koskee hieman eri direktiivi ja standardit.

  4. Mahdoton sanoa, koska jutun tehnyt tyyppi tuskin on ymmärtänyt katsoa, onko pulteissa murtuma vai ympäröivissä teräksissä.

  5. Vastaavanlainen tapaus sattui samanlaiselle nosturille Australiassa vain kolmisen viikkoa aikaisemmin…

  6. Itse kävelin kyseisen työmaan ohitse ennen joulua, kun siellä nostettiin sementtisäkkiä ilman, että oli mitenkään estetty kulku nostoalueelle ulkopuolisilta. Työmaakopin takaa kävely- ja autotien yli ja alamies käveli suoran säkin alla. Onneksi ei silloin pettänyt nosturi. Vastuutonta toimintaa.

Vastaa