Näin koronaviruksesta uhkaa tulla myös rakennusalan päänsärky – ”Hyvin äkkiä meilläkin voi olla vaikeuksia”

Lujabetonin toimitusjohtaja Mikko Isotalo arvioi, että koronaviruksella voi olla merkittäviä vaikutuksia suomalaiselle betoniteollisuudelle, jos tilanne jatkuu pitkään.

Toistaiseksi koronaviruksella ei ole ollut vaikutusta suomalaiseen rakentamiseen, mutta jatkossa Kiinassa valmistetuista komponenteista voi tulla pulaa. Kuva: Liisa Takala

Isotalon mukaan ensimmäiset merkit mahdollisista vaikutuksista saatiin, kun Kiinasta tuli tieto, että tiettyjen erikoisteräksien toimituksissa on viivettä. Koronavirus on sulkenut monia terästehtaita Kiinassa.

Tämä taas voi tarkoittaa vaikeuksia betonielementtien valmistajille Suomessakin – varsinkin jos tilanne jatkuu pitkään.

”Iso osa maailman valmistuskapasiteetista on Kiinassa, ja kun tehtaat ovat viruksen takia kiinni, sieltä ei tule tavaraa. Hyvin äkkiä meilläkin voi olla vaikeuksia saada joitakin komponentteja”, Isotalo sanoo.

Kiinassa valmistetaan muun muassa matala- ja korkeahiilistä valssilankaa, jota jalostetaan eri tuotteiksi, kuten jännepunokseksi ja teräskuiduksi.

Isotalon mukaan tyypillinen Kiinan tehtaista tuleva tuote on ruiskubetonin lujituksessa käytettävä teräskuitu. Lujabetoni voi yrittää korvata sitä, mutta Isotalo ei ole varma, onnistuuko se.

”Jos ei onnistu, niin tunneleiden lujittaminen ja louhinta pysähtyy”, hän sanoo.

Betoniteollisuuden käyttämää erikoisterästä valmistetaan myös esimerkiksi Venäjällä, Yhdysvalloissa sekä Intiassa. Isotalo kertoo, että jää nähtäväksi, pystyvätkö nämä nyt paikkaamaan Kiinan tuotantoa.

”Päivissä komponenttipula ei näy, mutta pikkuhiljaa se alkaa vaikuttaa. Jos tilanne jatkuu kuukauden tai kaksi, materiaaleista tulee pulaa.”

Pulaa myös liitososista

Suomeen tuodaan liitoksia Kiinasta. Niiden saatavuudessa saattaa yleisesti ottaen olla ongelmia, arvioi betonirakenteiden liitososia valmistavan Peikon toimitusjohtaja Topi Paananen.

Joitain komponentteja Peikko valmistaa vain Kiinassa ja toimittaa niitä Suomeenkin. Paanasen mukaan nämä toimitukset yritys on toistaiseksi pystynyt hoitamaan normaalisti.

Hän ei usko, että Suomessa tulee pulaa betoniteräksestä ainakaan Kiinan koronavirus-tilanteen takia.

”Betoniteräksen tuontia Kiinasta Suomeen ei käytännössä ole ollut viime vuosina. Suurin osa tulee muun muassa Saksasta, Venäjältä tai Ranskasta”, hän sanoo.

Koronaviruksen leviäminen Eurooppaan saattaa Paanasen mukaan vaikuttaa arvaamattomasti Suomen rakentamiseen, jos tilanne pahenee. Yksittäisistä raaka- aineista tai komponenteista voi tulla yllättäen pulaa.

Tuotanto vajaakäytöllä

Virus on haitannut myös Peikon omaa liiketoimintaa Kiinassa. Yrityksellä on 150 henkeä työllistävä tehdas Shanghain alueella.

Tammi–helmikuun loma-ajan jälkeen noin 40 prosenttia työntekijöistä ei ole päässyt palaamaan töihin karanteenien takia. Lähes kaikki jumissa olevat työskentelevät tuotannossa. Henkilövajeen takia tehdas käy vajaakäynnillä.

Paananen ei tiedä, milloin loputkin pääsevät töihin. Hän toivoo, että tilanne normalisoituisi maaliskuussa.

”Yksi kuukausi myynnistä ei vielä meitä hetkauta. Tilanne voi kuitenkin muuttua, jos häiriöt jatkuvat pitkälle kevääseen”, hän sanoo.

Kiinan tehdas on vajaat kymmenen prosenttia Peikon liikevaihdosta.

Teräksen saatavuus on Paanasen mukaan kysymysmerkki, koska Kiinassa raaka-ainetoimittajilla on ollut samanlaisia ongelmia kuin Peikollakin.

Yrityksellä on ollut omia teräsvarastoja. Joitain eriä se on saanut kiinalaisilta toimittajilta.

”Kaikkea, mitä olisimme halunneet, emme ole saaneet.”

Peikon tehdas toimittaa tuotteita pääasiassa kiinalaisille asiakkaille. Myös vajaateholla toimivat asiakkaat ovat kertoneet, että he tarvitsevat tuotteet vasta maaliskuussa.

Kiinassa ei ole hänen mukaansa peruttu tai siirretty hankkeita viruksen takia. Sen sijaan maassa halutaan saada talous taas nousuun, joten isojakin hankkeita on pöydällä.

”Vaikka tehdas toimiikin vajaalla, teemme kuitenkin koko ajan kauppaa. Se ei suinkaan ole pysähtynyt.”

Riskejä Saksan taloudelle

Suurin riski suomalaiselle rakentamiselle onkin se, että koronavirus heikentää merkittävästi maailmankauppaa. Lujabetonin Mikko Isotalo muistuttaa, että koronaviruksen vuoksi autokauppa tipahti Kiinassa alkuvuonna reippaasti.

Sillä voi olla isoja seurauksia muun muassa Saksan talouteen, jolla puolestaan on iso merkitys Suomelle.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Näin koronaviruksesta uhkaa tulla myös rakennusalan päänsärky – ”Hyvin äkkiä meilläkin voi olla vaikeuksia””

Vastaa