Logistiikka­keskus­buumi houkuttaa sijoittajia – taustalla verkkokaupan kasvu

Sijoittajia logistiikkakiinteistöjen 4,25 prosentin tuotot kiinnostavat, koska niissä yhdistyy monta kasvutrendiä.

Oulunkyläläinen Aino Kuitunen noutamassa tilaustaan K-Supermarket Mustapekan verkkokauppavastaavalta Liisa Hirvoselta Helsingin Käpylässä.­KUVA: JUKKA GRÖNDAHL / HS

Verkkokaupan kasvu on saanut sijoittajat kiinnostumaan erityisesti logistiikkakiinteistöistä.

Koronaviruspandemia on vahvistanut verkkokaupan kasvun maailmanlaajuista megatrendiä. Myös ruokakaupassa näkyy selvää siirtymää verkko-ostamiseen ja kotiinkuljetuksiin.

Sitä varten tarvitaan uutta nykyaikaista varastointitilaa ja lähellä asiakkaita olevia tiloja, joissa ruuan kylmäketju pysyy katkeamattomana.

Kiinteistökonsulttiyhtiö CBRE:n tutkimusjohtaja Jussi Niemistö kertoo rakennusyhtiöiden ja kiinteistökehittäjien havahtuneen ilmiöön jo aiemmin.

”Pohjoismaissa tulee todennäköisesti olemaan piikki uusissa valmistuneissa logistiikkakiinteistöissä ensi vuoden ja vuoden 2022 ensimmäisen vuosipuolikkaan aikana”, Niemistö kertoo.

Hän ennustaa, että uusien logistiikkakeskusten rakentaminen jatkuu vilkkaasti vielä vuonna 2022.

Kasvua lisäävät sellaiset verkkokaupan tuotteet, joista tulee paljon asiakaspalautuksia. Esimerkiksi vaatteista palautetaan noin 30–40 prosenttia.

Megavarastot vielä tulossa

Myös ruuan verkkokaupan uskotaan Suomessa kasvavan. HS:n tietojen mukaan Suomen markkinoille on vuoden kuluessa tulossa ulkomainen haastaja, joka keskittyisi ruuan kotiinkuljetuksiin.

Esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa on jo muutamia erityisesti ruuan verkkokauppaan erikoistuneita kasvuyrityksiä, jotka voisivat laajentaa toimintaansa Suomeen.

Kehitystä edistää se, että Woltin ja Foodoran kaltaiset ravintolaruokaan keskittyneet lähettiyhtiöt haluavat aktiivisesti laajentaa toimintaansa myös muiden tuotteiden toimitukseen. Woltilla on Helsingissä jo kaksi varastoa, joista lähetit hakevat ruokaa ja tavaroita.

Niemistön mukaan pohjoismaisilla pääkaupunkialueilla onkin työn alla useita kylmävarastoihin keskittyviä kiinteistöprojekteja.

Kasvua odotetaan myös megakokoluokan varastoista.

”Megavarastojen kasvupiikki on nähty jo aikaisemmin Euroopassa, ja tämän trendin uskotaan tulevan yhä enemmän myös Pohjoismaihin”, Niemistö kertoo.

Megavarastoja tarvitsevat esimerkiksi Amazonin kaltaiset suuret verkkokaupat, jotka siirtävät koko logistiikkaketjua omaan hallintaansa.

Esimerkiksi Amazon on ilmoittanut kasvattavansa logistiikkaverkostonsa kokoa 50 prosenttia tämän vuoden aikana pystyäkseen paremmin palvelemaan lisääntyneitä tilaus- ja toimitusmääriä, Niemistö kertoo.

Amazon avasi lokakuun lopussa verkkokaupan Ruotsiin.

Vuosaari ja Aviapolis kiinnostavat

Logistiikkakeskukset syntyvät luonnollisesti satamien ja liikenteen solmukohtien läheisyyteen ja sinne, missä on paljon asiakkaita.

”Suomessa kehitystä on jarruttanut se, että täällä ei ole ollut riittävästi moderneja varastokiinteistöjä. Mutta nyt niitä rakennetaan paljon”, Niemistö sanoo.

Hänen mukaansa sijoittajia kiinnostavat erityisesti Vuosaari ja lentoaseman lähistöllä Vantaalla oleva Aviapoliksen seutu.

Sijoittajien kiinnostusta kuvaa hyvin se, että hyvien niin sanottujen prime-kohteiden tuottovaatimus on laskenut puoli prosenttiyksikköä 4,74 prosentista 4,25 prosenttiin.

”Kun tuottovaatimus laskee, se kertoo, että sijoittajakysyntä on kovaa.”

Tuottotaso on silti kansainvälisille sijoittajille houkutteleva verrattuna nollakorkoisiin velkakirjoihin tai asunto- tai toimistosijoittamiseen, jossa tuottotoiveet liikkuvat 3–4 prosentin haarukassa.’

YIT tähtää myös Tuusulaan

Rakennusyhtiö YIT on paraikaa rakentamassa Vantaan Viinikkalaan lentokentän eteläpuolelle 20 000 neliömetrin K3 Logistics North -logistiikkakeskusta. Kesällä YIT sai alueella valmiiksi 11 300 neliömetrin K3 Logistics West -logistikkakeskuksen.

Näiden tilojen vuokrauksesta vastaava YIT:n asiakaspäällikkö Jouni Grönlund kertoo, että kysyntää ja tarvetta tiloille on mukavasti. Hänen mukaansa Helsinki-Vantaan lentoaseman eteläpuolelta ei juuri logistiikkatontteja enää löydy.

YIT on ennakoinut kasvun jatkuvan lentoaseman pohjoispuolelle. Se on hankkinut maa-alueita Tuusulan seudulta ja odottaa, että Kehä IV -hanke etenisi Kehä III:n liikenteen sujuvuuden ollessa jo äärirajoilla.

Grönlundin mukaan isot operaattorit kuten Posti, DB Schenker, DHL, Saksan posti sekä Tanskan ja Ruotsin Postnord ovat jo tehneet kauaskantoisia päätöksiä logistiikkatiloistaan, mutta uusia kansainvälisiä toimijoita ja kotimaisia tukkureita rakenteilla olevat modernit varastot kiinnostavat.

Muutosta vauhdittaa se, että lähetyserien koot ovat pienentyneet viime aikoina paljon, Grönlund kertoo.

”Toimitusfrekvenssi on muuttunut.”

YIT:n uusi logistiikkakeskus valmistuu vuosien 2021–2022 vaihteessa.

Vantaan Viinikkalaan Kehä III:n varteen nousee 2022 myös Barona Varastopalvelujen, Varten ja Aberdeen Standard Investmentsin lähes 33 000 neliömetrin Avialogis-logistiikkakeskus. Sen ensirakentaminen on paraikaa käynnistymässä.

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Logistiikka­keskus­buumi houkuttaa sijoittajia – taustalla verkkokaupan kasvu”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat