Tilastokeskus alkaa tilastoida asuntojen markkinointiaikoja – koetilasto julki

Tilastokeskus kokeilee uutta tilastoa, joka kertoo, miten asuntojen myynti- ja vuokrailmoitusten määrä sekä markkinointiajat kehittyvät. Syyskuun tietojen mukaan Satakunnassa asuntokauppa on junnannut ja Uudellamaalla sujunut nopeiten.

Uuden kuukausittaisen tilaston tiedot perustuvat luokiteltujen ilmoitusten Oikotie-verkkopalvelun aineistoon. Yliaktuaari Elina Vuorio kertoo Tilastokeskuksen blogissa, että analysointia haastaa toistaiseksi vertailutiedon puute aiemmilta vuosilta.

”Kun dataa on kertynyt useammalta vuodelta, saadaan arvokasta läpinäkyvyyttä asuntomarkkinoihin”, hän kirjoittaa.

Vuorio pitää ilmoitusaineistoa varsin hyvänä, vaikka se ei katakaan kaikkia myynnissä tai vuokralle tarjottavia asuntoja.

Kokeellisessa tilastossa julkaistava markkinointiaika täydentää Vuorion mukaan tietoa asuntojen hintojen kuukausitilastossa julkaistavasta myyntiajasta.

Kokeellisen tilaston markkinointiaika kertoo, miten pitkään ilmoitus on esillä verkkopalvelussa. Sen sijaan virallinen tilasto pohjautuu kiinteistönvälittäjien kautta tehtyihin kauppoihin ja kuvaa kaupantekoon kuluvaa aikaa pankkipäivineen.

Porissa ja Hämeenlinnassa asuntoja myytiin pitkään

Tänään julkaistun kokeellisen tilaston mukaan Helsingissä vanhan kerros- ja rivitaloasunnon keskimääräinen markkinointiaika oli syyskuussa 45 päivää. Turussa ja Espoossa markkinointiaika oli keskimäärin hieman yli 50 päivää ja Vantaalla ja Tampereella noin 60 päivää.

Suurimmista kaupungeista ja maakuntakeskuksista kauimmin asuntoja myytiin Porissa ja Hämeenlinnassa.

Maakunnittain tarkasteltuna markkinointiajat olivat pisimmät Satakunnassa ja Etelä-Savossa. Niissä siihen kului keskimäärin yli 200 päivää. Nopeiten eli vajaassa 60 päivässä asunnot menivät kaupaksi Uudellamaalla.

Kotkassa lähes kolmannes myytävistä kerros- ja rivitaloasunnoista oli syyskuussa ollut kaupan yli vuoden. Rovaniemellä yhtä kauan oli myyty joka neljättä asuntoa. Pääkaupunkiseudulla yli vuoden myytävänä olleiden asuntojen osuus oli alle kolme prosenttia.

Yhteensä myynti-ilmoituksia oli syyskuussa 51 339. Määrä on hieman pienempi kuin elokuussa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Tilastokeskus alkaa tilastoida asuntojen markkinointiaikoja – koetilasto julki”

Jätä kommentti