Vantaan ratikan suunnittelu on kolmen kauppa – WSP Finland, AFRY ja Finnmap itäisen osuuden kimppuun

Raitiotien rakentamisen mahdollistava investointipäätös haetaan kaupunginvaltuustolta noin vuonna 2023. Rakennustyöt voitaisiin aloittaa vuonna 2024, jolloin raitiotie olisi liikenteessä noin vuonna 2028.

Vantaan ratikka on pikaraitiotie, joka yhdistää Hakunilan ja Länsimäen seudut ja luo yhteyden Tikkurilaan, Jumboon ja Aviapolikseen sekä Helsinki-Vantaan lentoasemalle. (Kuva: Vantaan kaupunki)

Vantaan ratikan Länsimäen ja Tikkurilan välisen itäisen osuuden katu- ja alustavan rakennussuunnittelun tekevät yhteistyössä WSP Finland, AFRY ja Finnmap Infra.

Yritykset ovat työskennelleet yhdessä aikaisemminkin useissa eri hankkeissa. WSP Finland oli pääkonsulttina Vantaan ratikan 2019 valmistuneen yleissuunnitelman teossa.

AFRY tuo tehtävään vahvan pää-, katu- ja raitiotiesuunnittelukokemuksensa vastaavista moderneista raitiotiehankkeista, kuten Tampereelta. Suunnittelutehtävä on  jatkoa poikittaisten raideyhteyksien suunnittelulle Kehäradan jälkeen.

Finnmap Infra vastaa omalta osaltaan hankkeen katu- ja vesihuoltosuunnittelusta sekä raitiotiesuunnittelusta.  Lisäksi Finnmap Infran asiantuntemusta hyödynnetään silta- ja valaistussuunnittelussa.

Liikenteen starttitavoite vuonna 2018

Vantaan ratikan yleissuunnittelu alkoi keväällä 2018. Yleissuunnitelma valmistui 2019, jonka pohjalta kaupunginvaltuusto päätti, että suunnittelua jatketaan katu- ja puistosuunnitelmiin sekä asemakaavoihin. Lisäksi reitin varrelle luodaan kaupunkikehitystä ohjaava kaavarunko.

Raitiotien rakentamisen mahdollistava investointipäätös haetaan kaupunginvaltuustolta noin vuonna 2023. Rakennustyöt voitaisiin aloittaa vuonna 2024, jolloin raitiotie olisi liikenteessä noin vuonna 2028.

 

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Vantaan ratikan suunnittelu on kolmen kauppa – WSP Finland, AFRY ja Finnmap itäisen osuuden kimppuun”

  1. Unohtakaa koko hanke. Hidas, kallis ja turha.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat