Vantaan nosturiturma tuli kalliiksi – Australiassa valmistellaan ryhmäkannetta nosturivalmistajaa vastaan

Joulukuussa 2019 Vantaalla romahtanut torninosturi on romuttui onnettomuudessa käyttökelvottomaksi. Useita onnettomuuksia aiheuttaneen torninosturityypin valmistaja saattaa lähivuosina joutua vastaamaan suunnitteluvirheestä oikeudessa.

Vantaan Jokiniemessä torninosturi romahti joulukuun lopussa 2019 rakenteilla olleen kerrostalon päälle. Kukaan ei kuitenkaan loukkaantunut. Kuva: Lukijan kuva / Miro Hagberg

Vantaan nosturiturman syyksi paljastui torninosturin suunnitteluvirhe. Pettänyt pulttiliitos oli alimitoitettu.

Reilu vuosi sitten tapahtuneessa onnettomuudessa vältyttiin vakavilta henkilövahingoilta kuin ihmeen kautta, sillä torninosturin yläosa kaatui osittain rakenteilla olevan kerrostalon ja työmaan toimiston ja sosiaalitiloina käytettävien parakkien päälle.

”Tutkimusten mukaan tässä torninosturityypissä on suunnitteluvirhe. Heti onnettomuuden jälkeen purimme toisen vastaavan Suomessa omistuksessamme olleen torninosturin, jonka jälkeen se on ollut maassa käyttämättömänä. Paljastuneen suunnitteluvirheen vuoksi nosturi ei mielestämme kestä luotettavasti dynaamista kuormitusta”, nosturin omistavan Lambertssonin toimitusjohtaja Juha Helin kertoo.

Kyseiselle nosturityypille on sattunut ennen Vantaan turmaa ainakin kymmenen vastaavaa onnettomuutta, mutta alun perin italialainen valmistaja Terex ei ole niidenkään jälkeen toimittanut nosturityyppiä käyttäville tahoille minkäänlaista uutta ohjeistusta tai korjaussarjaa turvallisuuden parantamiseksi.

”Useiden pyyntöjen johdosta valmistaja suostui lähettämään asiakkailleen teknisen tiedotteen, mutta ei pyytänyt purkamaan näitä nostureita”, Helin ihmettelee.

Vantaan turmankaan jälkeen nykyään yhdysvaltalaisomisteinen pörssiyhtiö ei ole osoittanut juuri mitään aktiivisuutta syiden selvittämiseksi ja tilanteen parantamiseksi. Yhtiö on ollut täysin hiljaa.

”Siellä ilmeisesti pelätään suurta yhteisökannetta. Sellainen onkin Australiassa valmistella”, Helin kertoo.

Suomalaiset eivät ole vielä tehneet päätöstä valmistelussa olevasta kanteesta, mutta selvää on, että turma aiheutti satojen tuhansien eurojen kokonaiskustannukset esimerkiksi onnettomuuden syiden selvittelytyössä, työmaan rikkoutuneiden rakenteiden korjaamisessa sekä nosturikonevuokraamon toiminnassa.

”Romutuksen hintalappu oli meille noin puoli miljoonaa euroa. Lisäksi saman summan arvoinen nosturi makaa käyttämättömänä.”

Helinin mukaan turmanostureita on edelleen käytössä esimerkiksi Dubaissa ainakin kymmenen kappaletta.

Pohjoismaissa työturvalliset hytit

Helinin mukaan kasvava elementti-, moduuli- ja korkea rakentaminen asettavat uudenlaisia vaatimuksia torninostureille ja niiden turvallisuudelle.

”Betonin pumppaus korkeisiin kohteisiin vaatii betonimassalta ja pumppauskalustolta paljon ominaisuuksia, jotta betoni saadaan muottiin suunnittelijan vaatimukset täyttävänä. Torninosturin ja jassikan avulla valettaessa betonin laatu ei kärsi. Lisäksi sähköllä toimivat torninosturit alentavat rakentamisen hiilidioksidipäästöjä huomattavasti dieselmoottorikäyttöisiin pumppuihin tai muihin nostureihin verrattuna.”

Lambertsson on valmistanut käyttöönsä hyttejä, joissa nosturin kuljettaja pystyy seisomaan ja jaloittelemaan työpäivän aikana. Hyttien varustelua on kohennettu monin eri tavoin kuten ilmastointi, jääkaappi, kahvinkeitin ja mikroaaltouuni.

Lisäksi hytteihin on asennettu heijastamattomia laseja. Muutosten ansiosta kuljettajien vireys ja työhyvinvointi pysyvät korkealla tasolla ja se edistää työturvallisuutta.

”Usein puhutaan myös hissitoiveista, jotta kuljettaja pääsisi työpaikalleen helpommin. Keskustelussa unohdetaan turvallisuus, kuljettajan työhyvinvointi kuin valmistajien vaatimustenmukaisuus.”

Helinin mukaan jo laki edellyttää, että työlaitteen käyttäjän on ennen vuoronsa alkua varmistettava laitteen käyttöturvallisuus.

”Nosturissa rungon tarkastus onnistuu, kun kuljettaja kiipeää hyttiinsä.”

Tulevaisuudessa nostureita ajetaan etänä kehittyneiden 3D-kameroiden ja automatiikan avulla. Tällöin päivittäinen tarkastus suoritetaan uudella tavalla.

Hissi ei liion Helinin mukaan ole sopiva nosturista pelastautumiseen esimerkiksi sairauskohtauksen tai onnettomuuden vuoksi. Rakennuskonepäälliköt ry suoritti yhdessä Helsingin Pelastuslaitoksen kanssa vuosi sitten mittavan pelastusharjoituksen, josta tehtiin opetusvideo ja hyvät käytännöt dokumentti. Ne levitettiin rakennusalalle.

 

 

 

Tätä artikkelia on kommentoitu 10 kertaa

10 vastausta artikkeliin “Vantaan nosturiturma tuli kalliiksi – Australiassa valmistellaan ryhmäkannetta nosturivalmistajaa vastaan”

  1. CE hyväksyntä pettää jälleen.
    Pitäisi varmaan myös rangaista CE hyväksynnän antanutta tahoa.

  2. Vantaan Vahinkohinkalossa CE on on kovaa valluuttaa.

  3. Terve kaikille.

    CE-hyväksynnän saaminen ei torninosturille tapahtuu luultavasti konedirektiivin perusteella. CE-merkintä ei tarkoita sitä, että jokin ulkopuolinen taho on esimerkiksi tässä tapauksessa tutkinut jokaisen pultin ennen nosturin pystytystä. Tästä toiminnasta vastaa nosturia vuokraava yritys. CE-merkintä tarkoittaa sitä, että merkittävän laitteen valmistus tai valmistuksen laadunvalvonta täyttää tietyt kriteerit. Lisäksi CE-merkki ei takaa sitä että jokin nosturi olisi mitoitettu oikein, yhdenkään tuotteen hyväksymismenettelyssä ei tarkastella tuotteen mitoituslaskelmia, voi olla että tälle nostintyypille on tehty joitakin kokeita tms. Todennäköisestihän tässä ei ole kysymys alimitoituksessa vaan siitä, että samoja pultteja on käytetty liian kauan, jolloin ne ovat murtuneet väsytyksestä. Lisäksi on selvää ettei valmistajan ohjetta pulttien asentamisesta ollut noudatettu tarkasti, jolloin mittalaitteet eivät varoittaneet asianmukaisella tavalla.

    Rakennusalalla yleisesti suoritustasoilmoituksessa (CE-merkki) ilmoitetaan ko. tuotteen oleelliset ominaisuudet, sekä standardit joiden perusteella ominaisuudet on todennettu. Lisäksi valmistaja esittää työohjeet, joita noudattamalla valmistajan tuote voidaan asentaa siten, että valmis tuote rakennuspaikalla täyttää vähintään tuotteen suoritustasoilmoituksessa esittämät ominaisuudet.

    Lopullinen laatu ei siis ole kiinni CE-merkistä vaan asentajista, tuotteen valmistajasta ja/tai vuokraajasta.

    1. Jos 10% väsymismurtuma riitti katastrofaaliseen pettämiseen, se tarkoittaa kirjaimellisesti kusipaskan surkeata varmuusvaraa.
      Kriittisten rakenteiden pitäisi kestää käyttökuorma moninkertaisena ollakseen mitoitukseltaan riittäviksi katsottavia!
      Ja pettäminen 10% murtumasta on katsottavissa suunnitelluksi hajoamiseksi.

      Vertailuksi romahtaneen Arecibon teleskoopin rakenteiden mitoitus kaksinkertaiselle kuormalla on nykymittapuulla reilusti alakanttiin.
      https://www.sciencemag.org/news/2021/01/how-famed-arecibo-telescope-fell-and-how-it-might-rise-again

      1. Eipä taida olla tiedossa kyseisen nosturin tarkka käyttöhistoria

    2. Asiantuntevasti kirjoitettu, onkohan AVI:n tutkimukset jo julkaistu.

  4. Eiköhän ne laita pölhötkln laskemaan ruuvit eurokoodien mukaan. Ce-merkki voi olla pentujen leikkiautoissa.

    1. Siellä kirjoittelee näköjään venäläisen perimän omaava oman elämänsä kolhoosiarkkitehti. Ohan se toisaalta kiva myydä toisille paskaa kultana.

  5. Eurokoodit ovat kantavien rakenteiden suunnittelustandardeja, CE-merkintä yhdenmukaistettu tapa ilmoittaa tuotetiedot.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat