Kokeile kuukausi maksutta

Turun ratasillan urakka GRK:lle – arvo lähes 26 miljoonaa euroa

Silta on yksi Kupittaa-Turku- ratahankkeen suurimmista työkohteista.

Syksyllä töihin. Kuvassa GRK Infran rakennuspäällikkö Sami Immonen (vas.), GRK Infran toimitusjohtaja Juha Toimela, Turun kaupungin projektijohtaja Antero Mäkilä, Väyläviraston projektipäällikkö Erkki Mäkelä, Turun kaupungin kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää ja Väyläviraston osastonjohtaja Jussi Lindberg Aurajoen ratasillalla. (Kuva: Jaana Kotamäki)

GRK on valittu toteuttamaan Aurajoen ylittävän vanhan ratasillan purkaminen ja uuden rakentaminen. Urakka on osa Väyläviraston laajempaa Kupittaa–Turku-ratahanketta, jossa muun muassa rakennetaan kaksoisraide Kupittaan ja Turun rautatieaseman välille.

Silta on yksi projektin suurimmista työkohteista ja GRK:n sopimuksen arvo on lähes 26 miljoonaa euroa. Urakkaan sisältyy Helsinginkadun ylittävän Nummen alikulkusillan rakennustyöt. Urakka toteutetaan kehitysvaiheen sisältävällä suunnittele-toteuta-mallilla (STk).

Kaksoisraiteen rakentamisen lisäksi Kupittaa–Turku-ratahankkeessa kehitetään Turun päärautatieaseman laiturialuetta sekä parannetaan Heikkilän ratapihaa.

Vanhan viereen työsilta rakennusajaksi

Ennen ratasillan purkamista nykyisen sillan viereen tehdään työsilta, jonka kautta vanha silta puretaan ja uusi rakennetaan. Työsillan rakentaminen alkaa lokakuussa 2022. Työsillalle tulee myös oma kapea kaista jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden käyttöön. Vanhaa siltaa aletaan purkaa helmikuussa 2023.

“Yhteys Aurajoen yli säilyy koko rakentamisen ajan, mutta lyhytaikaisiin kiertoreitteihin joudutaan myös turvautumaan”, kertoo työmaapäällikkö Ville Lonka GRK Infrasta.

Aurajoen ylittävä teräksinen ratasilta puretaan osissa, jotka leikataan irti ja nostetaan pois.

Aurajoen siltaurakan lisäksi GRK:lla on käynnissä lounaisrannikolla radan ja turvalaitteiden kunnossapidon allianssiurakka yhteistyössä Maarakennus M. Mäkisen kanssa. Huhtikuussa 2022 alkanut viisi vuotta kestävä kunnossapidon sopimus kattaa koko Lounais-Suomen rataverkon, johon kuuluvat rantaradan (Turku–Kirkkonummi) lisäksi myös Turku–Toijala, Turku–Uusikaupunki ja Hyvinkää–Hanko radat.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Turun ratasillan urakka GRK:lle – arvo lähes 26 miljoonaa euroa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat