Kokeile kuukausi maksutta

17 000 ratapölkkyä saa uuden elämän satamarakenteissa

Pori−Mäntyluoto−Tahkoluoto -radan perusparannushankeessa radan vaihdettavat betonipölkyt murskataan ja käytetään Porin Sataman rakennustöissä.

Kuvituskuva. Ratatyömaa.

Väyläviraston Pori−Mäntyluoto−Tahkoluoto-radan perusparannushankkeessa parannetaan rataosuus noin 25 kilometrin matkalta. Mäntyluodon ja Tahkoluodon välisen rataosuuden päällysrakenteen vaihtourakka käynnistyi elokuussa.

Osana päällysrakenteen vaihtourakkaa Mäntyluodon ja Tahkoluodon välisen radan vanhat betonipölkyt vaihdetaan uusiin. Vaihdettavat betonipölkyt ovat huonokuntoisia, ja niiden elinkaari rautatiekäytössä on tullut tiensä päähän. Betonipölkyt kuitenkin pystytään hyödyntämään tekemällä niistä betonimursketta, jota voidaan käyttää uusissa rakennusprojekteissa.

Rataosuudelta vaihdetaan yhteensä noin 17 000 betonipölkkyä ja vanhat pölkyt kuljetetaan Porin Satamaan. Satamassa pölkyt on tarkoitus murskata loppusyksystä. Samalla Porin Satamassa murskataan myös viime syksynä vaihdetut Tampere−Pori-rataosuudella sijaitsevan Karkun liikennepaikan vanhat betonipölkyt, joita on noin 1 000 kappaletta. Yhteensä Porin Satamaan viedään murskattavaksi noin 18 000 betonipölkkyä.

”On hienoa, että Mäntyluoto−Tahkoluoto-rataosuuden päällysrakenteen vaihtourakassa vanhat betonipölkyt voidaan hyödyntää näin lähellä hankealuetta”, Väyläviraston projektipäällikkö Mikko A. Heiskanen sanoo.

Gradientti on tehnyt heinäkuussa pölkyistä haitta-aineanalyysin ja betonimursketta voidaan hyödyntää Porin Sataman uusissa rakennusprojekteissa.

”Pölkyistä tehtävää betonimursketta voidaan käyttää Porin Sataman rakennusprojekteissa. Murske uusiokäytetään kenttärakenteiden kantavassa ja jakavassa kerroksessa kalliomurskeen korvaajana. Betonimursketta käyttämällä pystymme vähentämään luonnonvarojen käyttöä”, Porin Sataman kehityspäällikkö Kai Heinonen kertoo.

 

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “17 000 ratapölkkyä saa uuden elämän satamarakenteissa”

  1. Juttu konkretisoi erinomaisesti sen, että betonirakentaminen ei pitkässä juoksussa kuluta kiviainesvaroja, kuten usein ajatellaan. Itse asiassa betonin käyttö päinvastoin vähentää kiviaineksen kulutusta, koska betonimurske korvaa itseään suuremman määrän neitseellistä kiviainesta. Näin tapahtuu, koska betonimurskeen kantavuus on suurempi kuin kalliomurskeen, soramurskeesta puhumattakaan.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat