Kokeile kuukausi maksutta

Professori: Työ­maiden väli­aikaisia rakennelmia tehdään kiireessä ja toteutus vaihtelee

Työnaikainen rakentaminen on yleensä kirjavampaa kuin niin kutsuttu pysyvä rakentaminen, mikä kasvattaa turvallisuuteen liittyviä riskejä.

Vuodesta 2021 käytössä ollut Tapiolan turmasilta on vaneripohjainen.(KUVA: JUHANI NIIRANEN / HS)

Riski väliaikaisten rakenteiden sortumiseen voi olla Suomessa kasvanut, sanoo Tampereen yliopiston betoni- ja siltarakenteiden professori Anssi Laaksonen.

Tämä artikkeli on tilaajille

Kirjaudu sisään

Yksittäistilaus printti+digi

Tilausjakso valittavissa 6/12 kk, myös määräaikaisena.

Yksittäistilaus digi

Tilausjakso valittavissa 6/12 kk.

1 kk koejakso veloituksetta

Tutustu digi-Rakennuslehteen kuukauden ajan veloituksetta ja sitoumuksetta.

Ryhmätilaus digi (+printti)

Ryhmätilaus sisältää haluamasi määrän käyttäjätunnuksia digiin (+printtilehtiä) yhdellä laskulla.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Professori: Työ­maiden väli­aikaisia rakennelmia tehdään kiireessä ja toteutus vaihtelee”

  1. Oheisessa uutisessa kuten myöskin monissa muissa onnettomuutta käsittelevissä kirjoitetaan erehdyttävästi työmaan telinerakenteista. Kyseinen silta oli kuitenkin yleiseen käyttöön tarkoitettu tilapäinen kevyen liikenteen silta, jonka liikennöintiä ei ole erikseen rajoitettu.
    Tällaiset sillat tulee suunnitella kevyen liikenteen siltoja koskevien määräysten mukaisesti. Mikäli tällaisten siltojen rakentamiseen käytetään esivalmisteisia telinerakenteita, on niidenkin mitoitus tehtävä näiden määräysten mukaisesti. Rakentamiseen käytettävien telineosien tulee olla käyttämättömiä tai täysin uutta vastaavia, jos niiden mitoituksessa ei huomioida käytettyjen rakenneosien mahdollista kapasiteettivähennystä. Myös mitoituksessa käytettyjen varmuuskerrointen tulee vastata kevyen liikenteen sillan mukaisia varmuuskertoimia, jotka monesti poikkeavat valmistelineiden mitoitusohjeiden varmuuskertoimista.
    Työmaan telinerakenteet ja yleiseen käyttöön tarkoitetut ylikulkusillat ovat siis toisistaan poikkeavia rakenteita, joita ei tule sekoittaa keskenään. Yleisen käyttöön tarkoitetun sillan kantavuutta ei kirjata telinekortteihin, vaan määräyksistä poikkeavat kuormitukset ilmoitetaan liikennemerkein.
    Kuten professori Laaksonen toteaa tulisi oheisesta onnettomuudesta käydä avointa keskustelua, jotta onnettomuuden teknisistä syy- ja seuraussuhteista saataisiin kaikki mahdollinen tieto talteen käytettäväksi tulevissa tilapäisissä sillan rakennuskohteissa.

Viimeisimmät näkökulmat