Lähijunaliikenne on Suomessa lisääntymässä
Pirkkala on tuoreen tutkimuksen mukaan maamme elinvoimaisin kunta.

WSP Finlandin vuotuisen elinvoimavertailun Alueiden tutkimuksen mukaan Pirkkala on jo neljättä vuotta Suomen elinvoimaisin kunta.
Koko maassa yritysten määrän kasvu hidastui. Toisaalta palvelut, matkailu ja kulttuuri ovat pääosin toipuneet koronaa edeltävälle tasolle. Elinvoimaisilla alueilla ihmisten tulotkin kasvoivat.
Tutkimuksessa seuraavaksi sijoittuivat Helsinki ja Espoo. Neljänneksi tuli Tuusula ja viidenneksi Porvoo.
WSP mittaa kuntien ja alueiden tuottavuutta, inhimillistä pääomaa ja kykyä sopeutua tulevaan 22 indikaattorilla. Elinvoimaindeksi koostuu muun muassa työllisyyden ja yritystoiminnan mittareista, väkiluvun muutoksesta ja nettomuutosta.
Muuttoliike kaupunkeihin vahvistuu. Esimerkiksi Helsingissä maan sisäinen muuttotappio vaihtui liki 2000 asukkaan voitoksi. Viime vuonna pienetkin kaupungit pääsivät mukaan kehitykseen. Isoimpien kaupunkien nettomuutto oli vuonna 2023 keskimäärin 2,0 prosenttia ja niiden lähikuntien 0,4 prosenttia. Keskisuuret kaupungit ylsivät 1,2 prosenttiin ja pienet 0,6 prosenttiin.
Muuttotappiota kärsi vain syrjäisimpien maalaiskuntien ryhmä ja sekin aiempaa vähemmän. Maahanmuutto nosti maan väkilukua 40 000 ihmisellä.
Kasvavat kaupunkiseudut tarvitsevat lisää asuntoja ja hyviä liikenneyhteyksiä, mutta molempien rakentaminen on hyytynyt. Tähän asti valtio on rahoittanut raitiotiehankkeista 30 prosenttia ja lähijunien investoinneista vähintään puolet. Syksyn MAL-sopimuksissa WSP:n tiedotteen mukaan ”säkin suu oli tiukalla”. Tampere ja Pirkkala toivoivat valtiolta 100 miljoonan euroa raitiotien jatkamiseen, mutta saivat 55 miljoonaa euroa. Suunniteltu linja lyhenee.
Henkilöjunaliikenne mullistuu, kun raiteet avautuvat kilpailulle vuoden 2031 alusta. Valmistelu vie aikaa, joten hallituksen on pian määriteltävä junaliikenteen edellytykset pitkälle 2040-luvulle asti. Vastakkain ovat kasvanut kiinnostus uusiin lähijunayhteyksiin ja valtion säästökuuri. Lähijunaliikenteen palauttamista tai vahvistamista suunnitellaan neljän suurimman kaupunkiseudun lisäksi Lahdessa, Kuopiossa, Jyväskylässä ja Satakunnassa.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Lähijunaliikenne on Suomessa lisääntymässä”