Espoo aloittaa kaavoituksen kritisoitua junavarikkoa varten
Arvostelijoiden mielestä varikko voi vaarantaa toteutuessaan koko Espoonlahden ekosysteemin.

Espoon Kauklahdenmetsään tulee lähijunien varikko, jos suunnitelmat toteutuvat. Varikko rakennettaisiin maan alle.
Kaupunki on nyt aloittamassa alueella asemakaavoitusta, jonka tarkoituksena on selvittää, voidaanko varikko sijoittaa suunniteltuun paikkaan.
Alue tunnetaan myös epävirallisella nimellä Näkinmetsä.
Varikko palvelisi pääkaupunkiseudun liikenteessä kulkevia junia.
Kauklahden ja Leppävaaran välillä on paraikaa rakenteilla uusi kaupunkirata, jonka myötä junia voidaan liikennöidä nykyistä tiheämmällä vuorovälillä.
Samalla kasvaa tarve uudelle varikolle junien säilytystä ja huoltoa varten. Kasvava junakalusto ei mahdu Helsingin Ilmalaan.
Espoo ja Kirkkonummi ovat molemmat sitoutuneet selvittämään mahdollisten varikkojen sijainteja alueellaan.
Kauklahdenmetsän ohella muita mahdollisia paikkoja varikolle voisivat olla Mankki Espoossa sekä Luoma ja Vuohimäki Kirkkonummella.
Etuna varikon sijoittamisesta Kauklahdenmetsään on pidetty muun muassa keskeistä sijaintia rantaradan, Kehä III:n ja mahdollisesti rakennettavan länsiradan varressa.
Alueella on toisaalta tunnistettu luontoarvoja ja maakunnallisesti tärkeä ekologinen yhteys. Se on osa arvokasta Espoonjokilaakson maisema-aluetta.
Hankkeen vastustajien mukaan varikko voi vaarantaa koko Espoonlahden ekosysteemin.
Alue on nyt pääosin metsän peitossa ja sen läpi kulkee virkistysreitti.
Viranhaltijoiden näkemyksen mukaan varikon maanalaisen kalliovarikon rakentaminen olisi kallista, mutta siten vaikutukset luontoon ja maisemaan jäisivät mahdollisimman pieniksi.
Maan päälle tulisivat esimerkiksi tunneleiden suuaukot, ajoyhteydet ja ehkä joitakin rakennuksia.
Vielä varikon sijainnista ja rakentamisesta ei ole tehty mitään päätöksiä.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Espoo aloittaa kaavoituksen kritisoitua junavarikkoa varten”