Kokeile kuukausi maksutta

Johtajia tarvitaan nyt julkisuudessa

Tietoa kirjoittajasta Tapio Kivistö
Päätoimittaja, tapio.kivisto@sanoma.com
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Rakennusala on ollut poikkeuksellisessa myllerryksessä jo pitkälti toista vuotta. Asuntorakentaminen on romahtanut, ja alalla on nähty runsaasti muutosneuvotteluja ja konkursseja. Vaikeana aikana etujärjestöt ja pörssiyhtiöt ovat kommentoineet rakentamisen tilannetta julkisuudessa, mutta ennen kaikkea äänessä ovat olleet ulkopuoliset analyytikot ja talouden arvioijat. Rakennusala saa nyt medianäkyvyyttä tavanomaista enemmän, mutta varsinaisesti ääntään se ei saa kovin vahvasti kuulluksi. Se on sääli.

Rakennuslehti selvitti mediaseurantayhtiö Meltwaterin kanssa, miten rakennus- ja suunnittelualan isot yhtiöt ja niiden toimitusjohtajat näkyvät julkisuudessa eli tässä tapauksessa suomalaisessa verkkomediassa. Moni isokin yhtiö on mediassa varsin vähän esillä, ja siitäkin julkisuudesta suuri osa kertyy, kun yhtiöt ovat erilaisten hankkeiden tietolähteinä, kuten esimerkiksi kaupunkien katuhankkeissa. Rakentamisen sisällöstä tai esimerkiksi työnantajakuvasta puhutaan vähän. Eniten rakennusala saa julkisuutta pörssitiedottamiseen liittyen – silloinkaan kyse ei ole yleensä itse rakentamisesta.

Heikko aikakaan ei ole nostanut julkisuuteen vahvaäänistä rakennusalan johtajaa tai yhtiötä, joka kertoisi sisältäpäin, missä rakentamisessa yleisemmin mennään, miten alalla voidaan ja mitä on odotettavissa.

On yritysten, niiden omistajien ja työntekijöiden kannalta tietysti hyvä, että niiden johto keskittyy päätyöhönsä ja vaikeana aikana tekee kaikkensa tilanteen parantamiseksi. Mutta alan yleisen arvostuksen ja sitä kautta myös toimintaedellytysten kannalta on hienoa, jos kira-alalta nousee tunnettuja hahmoja, jotka pystyvät vaikuttamaan omaa yhtiötään laajemmin.

Julkisuudessa onnistuminen vaatii pitkäjänteistä työtä ja suunnitelmallisuutta. Sinällään esimerkiksi tie median suosioon on selvä: pitää olla ajankohtainen, selväsanainen ja kiinnostava.

Kun kerran on paikan ansainnut julkisuudessa, se alkaa helposti kerryttää itse itseään. Näin on käynyt esimerkiksi koronapandemian ja Ukrainan sodan aikana: samat asiantuntijat ja johtajat tulevat päivästä toiseen suomalaisten olohuoneisiin ja kännyköihin.

Nyt on oikea aika kysyä, kuka käyttäisi rakennusalan yhtiöiden johtajaääntä?

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Johtajia tarvitaan nyt julkisuudessa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Tapio Kivistöhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/tapio-kivisto/