Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Tutkimus: Putkiremonttien suunnittelussa lisättävä asukaslähtöisyyttä

Putkiremonttien suunnittelussa tulisi painottaa nykyistä enemmän asukaslähtöisyyttä. VTT:n tuoreen tutkimuksen mukaan taloyhtiön putkiremontin suunnittelussa pääpaino on yleensä putkiremonttiteknologian valinnassa, kun taas asukkaiden tyytyväisyyden kannalta monilla ei-teknisillä asioilla on suuri merkitys. Eniten tyytymättömyyttä aiheuttaa luvatun aikataulun pettäminen ja huolimaton työmaakulttuuri.

Putkiremonttien suunnittelussa tulisi painottaa nykyistä enemmän asukaslähtöisyyttä. VTT:n tuoreen tutkimuksen mukaan taloyhtiön putkiremontin suunnittelussa pääpaino on yleensä putkiremonttiteknologian valinnassa, kun taas asukkaiden tyytyväisyyden kannalta monilla ei-teknisillä asioilla on suuri merkitys. Eniten tyytymättömyyttä aiheuttaa luvatun aikataulun pettäminen ja huolimaton työmaakulttuuri.

Kuuntele juttu

image

Urakoitsijan valinnassa tulisi painottaa hinnan ohella myös urakoitsijan kykyä tuottaa teknisesti hyvää laatua sekä palvelua. Taloyhtiöiden asukkaat olivat tyytyväisimpiä putkiremontteihin, kun heille kerrottiin haitoista riittävästi etukäteen, asentajien ammattitaito ja käytös tyydyttivät heitä, asunto oli riittävän siisti remontin aikana ja asuntoon tehtävistä toimenpiteistä ja aikatauluista tiedotettiin riittävästi. Aikataulujen tulee myös pitää.

Asiakkaiden kannalta putkiremontteja pitää pystyä nopeuttamaan ja ne on saatava vähemmän häiriöitä tuottaviksi. Suunnittelun on oltava sekä asiakas- että tuotantolähtöistä. Asiakaslähtöisyys mahdollistaa todellisiin palvelutarpeisiin vastaamisen, kun taas tuotantolähtöisyydellä laatua voidaan hallita ja tulos syntyy kustannustehokkaasti.

Kokonaisvaltaiselle putkiremonttipalvelulle löytyy kysyntää

Putkiremonttihankkeissa taloyhtiöt asettuvat päämiehen rooliin, joka hankkii suunnittelun ja jokaisen osaurakan erikseen. Suunnittelu- ja toteutuspalvelujen ostaminen monilta tarjoajilta erikseen estää suunnittelijoiden ja urakoitsijoiden keskinäisen verkottumisen. Uusien putkisaneerauskonseptien kehittämistä tarvitaan, jotta ala kehittyisi paremmin asukkaiden ja taloyhtiöiden tarpeita palvelevaksi.

VTT kehitteli uuden putkiremontin kokonaispalvelun liiketoimintamallin, joka toisaalta helpottaa taloyhtiön hallituksen työtä putkiremontin hallinnassa ja toisaalta antaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia palveluverkostossa toimiville yrityksille. Kokonaispalvelun oleelliset osa-alueet ovat suunnittelu- ja korjauspalvelut, joihin sisältyy toteutuksen lisäksi asukastiedotusta, asumispalveluita kuten väliaikaisia saniteetti-, pesu- ja ruoanlaittotiloja, väliaikaisasuntoja, omaisuuden suojauspalveluita, siivouspalveluita, vartiointipalveluita tai osakkaille tarjottavia omien remonttien suunnittelu- ja toteutuspalveluita. Palveluvalikoimaan voi kuulua myös hankesuunnittelu- ja kuntotutkimuspalvelut.

Lisäksi korjausvaihtoehtojen ja työmaaprosessin havainnollistamista, asukasviestintää ja asukkaiden päätöksentekoa voidaan tukea erilaisilla viestintäpalveluilla. VTT:n tutkimuksessa kehitettiin putkiremontin lopputuloksen ja eri vaiheiden havainnollistamiseksi kolmiulotteista liikkuvaa kuvaa, jota esitetään 3D-televisiolla.

Tätä artikkelia on kommentoitu 5 kertaa

5 vastausta artikkeliin “Tutkimus: Putkiremonttien suunnittelussa lisättävä asukaslähtöisyyttä”

  1. VTT:n kehittelemä puutkiremontin kokonaispalvelun liiketoimintamalli takaa varmastikin tuottajalle erinomaisen katteen. Asukkaan kannalta se merkitse ”reilua” kustannusta. Jonkun mielestä lienee kivempi mennä kuuntelemaan pehmoisia vaikkapa mummolaan kuin maksaa siitä maltaita – ja luovuttaa osakekirjat ko. maksun pantiksi. Tiedotteita tietty tarvitaan, mutta myös kustannustietoisuutta. Mieluiten putkiremppa kuitenkin tehdään pintasennuksin tarvitsematta rikkoa paljoa rakenteita ja siten, ettei ihmisten tarvitse kotoaan mihinkään muuttaa.

  2. Mikä on putkiremonttia ja mikä muuta?
    VTT:n tutkimus näyttää pohjautuvan maksimimaalisen budjetin ja tuoton periaatteeseen.
    Ehkäpä olisi hyvä pitäytyä itse asiaan eli lämpö- ja käyttövesiputkiston uusimiseen, minkä kustannushaarukka jotain 25..50 euroa/m2?

    1. Asukaslähtöisyys on ihan kaunis käsite. Mutta kun putkivauriot ja putkien vanheneminen eivät kysy yksitellen kunkin asukkaan mielipidettä. Viitaten edellisiin viesteihin isännöinnin tehtävänä on faktojen haku ja esiintuonti As.Oy:n hallituksen osoittamalla tavalla samoin kuin säännöllinen viestitys. Miksi siis viestitystä pitäisi kovin hajauttaa? Ja yksinkertainen markkinatalouden pelisääntöhän on, että mitä enermmän temppuja niputetaan, sitä läpinäkymättömämmäksi muuttuu kokonaistarjous ja sitä varmemmin maksetaan tyhjästäkin.

      Elikkä parempi keskittää ja tiivistää viestitystä eikä urakointia.

  3. Putkiremonttien hinnat ovat asukkaille ihan kohtuuttomat.
    Miksi ei ensin tutkita putkivuotojen aiheuttajaa ja korjata tilannetta, jotta kustannukset minimoituisivat

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat