Kokeile kuukausi maksutta

Pisara-radan ympäristövaikutusten arviointiselostus valmistui

Helsingin kantakaupungin alittavaksi suunnitellun Pisara-radan ympäristövaikutusten arviointiselostus on valmistunut. Vaikutusten arvioinnissa on tutkittu kolmea tunneliratavaihtoehtoa. YVA-selostus on nähtävillä 26. toukokuuta asti. Samanaikaisesti ympäristövaikutusten arvioinnin kanssa on tehty hankkeen yleissuunnitelmia.

Helsingin kantakaupungin alittavaksi suunnitellun Pisara-radan ympäristövaikutusten arviointiselostus on valmistunut. Vaikutusten arvioinnissa on tutkittu kolmea tunneliratavaihtoehtoa. YVA-selostus on nähtävillä 26. toukokuuta asti. Samanaikaisesti ympäristövaikutusten arvioinnin kanssa on tehty hankkeen yleissuunnitelmia.

Pisara-rata on Helsingin kantakaupungin alittava rautatie, jossa junat kulkevat kalliotunnelissa Pasilasta Töölön kautta keskustaan ja edelleen Hakaniemen kautta Pasilaan. Pisara-radalle siirtyy Espoon, Keravan ja Kehäradan kaupunkirataliikenne. Pisara lisää merkittävästi junaliikenteen kapasiteettia ja toimintavarmuutta.

Ympäristövaikutusten arvioinnissa tutkituista kolmesta tunneliratavaihtoehdosta vaihtoehdon 1 tunneleiden suuaukot ovat Eläintarhan kentän ja Linnanmäen kohdalla ja uudet maanalaiset asemat tulevat Töölöön, keskustaan ja Hakaniemeen.

Vaihtoehdoissa 2 ja 3 tunneleiden suuaukot ovat Eläintarhan kohdalla ja Hakamäentien pohjoispuolella. Vaihtoehdossa 2 uudet maanalaiset asemat tulevat Töölöön, keskustaan, Hakaniemeen ja Pasilaan. Vaihtoehdossa 3 on lisäksi asema Alppilassa.

Samanaikaisesti ympäristövaikutusten arvioinnin kanssa tehdyissä hankkeen yleissuunnitelmissa esitetään vaihtoehtojen toiminnalliset ratkaisut, kuten asemien ja ratatunneleiden sijainti sekä kulkuyhteydet. Yleissuunnitelman hyväksymisestä ja suunnittelun jatkamisesta päätetään saadun palautteen perusteella kesällä 2011. Yleissuunnitelman hyväksymispäätöksen tekee ratalain mukaisesti Liikennevirasto.

Pisara-radan rakentamisesta ei ole tehty päätöksiä. Jos hanke päätetään toteuttaa heti yleissuunnittelun ja YVA:n valmistumisen jälkeen ja sille löytyy rahoitus, rata voi olla käytössä noin kymmenen vuoden kuluttua.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Pisara-radan ympäristövaikutusten arviointiselostus valmistui”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat