Kokeile kuukausi maksutta

Vihreät vaatii Pisara-radan rakentamisen käynnistämistä tulevalla hallituskaudella

Vihreiden keskeinen tavoite tulevalla hallituskaudella on raideliikenteen lisääminen. Puolueen puheenjohtaja, työministeri Anni Sinnemäen mukaan pääosa väyläinvestointien rahoituksesta pitäisi jatkossa suunnata radoille, kun tällä hallituskaudella tie- ja raideinvestoinnit nousivat ensimmäistä kertaa yhtä suuriksi. Yhtenä konkreettisena raideinvestointina Vihreät vaatii, että Helsingin Pisara-radan rakentaminen tulee saada käyntiin seuraavalla hallituskaudella.

Vihreiden keskeinen tavoite tulevalla hallituskaudella on raideliikenteen lisääminen. Puolueen puheenjohtaja, työministeri Anni Sinnemäen mukaan pääosa väyläinvestointien rahoituksesta pitäisi jatkossa suunnata radoille, kun tällä hallituskaudella tie- ja raideinvestoinnit nousivat ensimmäistä kertaa yhtä suuriksi. Yhtenä konkreettisena raideinvestointina Vihreät vaatii, että Helsingin Pisara-radan rakentaminen tulee saada käyntiin seuraavalla hallituskaudella.

image

”Seuraavan hallituksen pitää Vihreiden mielestä tehdä päätös Pisarasta ja sen rahoittamisesta. Töiden pitäisi päästä alkuun seuraavan vaalikauden alussa. Tähtäimessä tulisi olla, että Pisara-rata on valmis 2020 mennessä”, Vihreiden varapuheenjohtaja Mari Puoskari vaatii.

Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) vaati viime viikolla Liikennevirastolta ja VR Groupilta selvitystä tänä talvena junia erityisen pahasti vaivanneisiin myöhästymisiin ja peruutuksiin. Vastauksessaan Liikennevirasto ja VR Group totesivat juuri Helsingin ratapihan ahtauden olevan merkittävä syy myöhästymisille.

Liikennevirasto sai joulukuussa valmiiksi Helsingin alueen rautateiden liikenteenohjausjärjestelmien toimivuutta koskeneen selvityksen, jonka mukaan Helsingin ratapihan liikenteenohjausjärjestelmän uusimistyö pitäisi aloittaa viimeistään vuonna 2013.

Vihreät puolestaan toteaa kannanotossaan, että nykyisin Pasilan ja päärautatieaseman välille ei ruuhka-aikaan mahdu yhtään uusia junavuoroja. Puolueen mukaan jatkossa suurin osa Kehäradan, Leppävaaran ja Tikkurilan liikenteestä voisi kulkea Pisarassa. Päärautatieasema varattaisiin kauko- ja taajamaliikenteelle. Tämä lisäisi merkittävästi junaliikenteen kapasiteettia ja toimintavarmuutta.

”Raideliikenteen lisäämisen kannalta on välttämätöntä parantaa Helsingin ratapihan välityskykyä rakentamalla Pisara-rata. Ilman Pisara-rataa esimerkiksi Seinäjoelle tai Joensuuhun ei pystytä lisäämään yhtään junavuoroa”, Sinnemäki sanoo.

”Pisara-rata on koko Suomea hyödyttävä hanke, joten sen rahoitusta ei tulisi ottaa pääkaupunkiseudun joukkoliikennehankkeiden rahoituksesta”, Puoskari toteaa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Vihreät vaatii Pisara-radan rakentamisen käynnistämistä tulevalla hallituskaudella”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat