Tutustu nyt Rakennuslehteen 1 kk veloituksetta!

Rakennusteollisuus toivoo Arkadianmäelle väyläviisautta

”15 miljardin kansallisomaisuutemme infrarakenteissa alkaa olla niin heikossa kunnossa, että se haittaa jo talouselämälle tärkeiden kuljetusten hoitamista nopeasti ja täsmällisesti”, Rakennusteollisuus RT:n Tarmo Pipatti arvioi. Säästösyistä tehdyt liian ohuet päällysteet rispautuvat raskaan liikenteen alla muutamassa vuodessa.

"15 miljardin kansallisomaisuutemme infrarakenteissa alkaa olla niin heikossa kunnossa, että se haittaa jo talouselämälle tärkeiden kuljetusten hoitamista nopeasti ja täsmällisesti", Rakennusteollisuus RT:n Tarmo Pipatti arvioi. Säästösyistä tehdyt liian ohuet päällysteet rispautuvat raskaan liikenteen alla muutamassa vuodessa.

Kuuntele juttu

Vaikka valtion budjetti on niukkuuden jakamista, Pipatin mukaan noin 50 miljardin euron budjetissa on mahdollista varata riittävästi määrärahoja perusväylästön kunnostamiseen. Menossa olevat väylähankkeet on vietävä loppuun ja uusia väyliä rakennettava harkiten.

Uusien väylien rakentamiseen on etsittävä uusia tehokkaita rahoitusmalleja. Yksi apu olisi kehitteillä oleva valtio-omisteinen Infra Oy, joka välittäisi halpakorkoista lainaa hankkeisiin, toteuttipa ne sitten valtio itse tai yksityiset yrittäjät.

Pipatti toivoo, että huhtikuussa 2011 Arkadianmäelle valittaisiin sellaisia kansanedustajia, jotka ottavat asiakseen pistää Suomen tiestön ja muut väylät siihen kuntoon, mitä nykyaikainen logistiikka edellyttää. Hän pahoittelee, että parlamentaarikkojen päätösvalta rajoittuu rahanjaossa pääosin noin viikon kestäviin hallitusneuvotteluihin eduskuntavaalien jälkeen.

”Sen jälkeen Säätytalolla tehdyt päätökset siirtyvät kehysbudjetteihin, ja niissä eduskunnan liikkumavara on aika pieni”, Pipatti sanoo.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Rakennusteollisuus toivoo Arkadianmäelle väyläviisautta”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat