Kokeile kuukausi maksutta

Suomikin alkaa tähytä ratayhteyttä Jäämerelle

Liikennevirasto alkaa tutkia, olisiko rautatieyhteys Jäämerelle tarpeen. Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) on antanut virastolle tehtäväksi selvittää kaivostoiminnan kuljetustarpeet ja toimivimmat kuljetusreitit Lapissa. Hän kertoi asiasta Kolarin kaivosseminaarissa keskiviikkona.

Liikennevirasto alkaa tutkia, olisiko rautatieyhteys Jäämerelle tarpeen. Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) on antanut virastolle tehtäväksi selvittää kaivostoiminnan kuljetustarpeet ja toimivimmat kuljetusreitit Lapissa. Hän kertoi asiasta Kolarin kaivosseminaarissa keskiviikkona.

Lapissa on jo pitkään nostettu esiin Jäämeren ratayhteyden tarpeellisuus, mikä on johtanut lukuisiin erilaisiin ja jopa keskenään kilpaileviin rautatiesuunnitelmiin.

Ratahankkeiden taustalla on saada nykyistä toimivammat yhteydet Jäämerelle, sillä Koillisväylä on nousemassa yhä tärkeämmäksi merireitiksi. Barents Observer -uutissivuston mukaan reitillä on tehty toistuvasti nopeusennätyksiä.

Suomen rataverkko päättyy Keski-Lapin korkeudelle, eikä Suomi ole aiemmin panostanut Jäämeren rataan. Lappilaiset ovat kuitenkin saaneet tukea ulkomailta, sillä Norjan hallitus myönsi syyskuussa rahaa Länsi-Lapin ja Jäämeren välisen ratayhteyden selvitystyöhön.

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Suomikin alkaa tähytä ratayhteyttä Jäämerelle”

  1. Norjakin pitää suomalaisista parempaa huolta kuin Suomen päättäjät.

    1. Suomen hallitus voisi panostaa Islannin kansainvälisen rataveron kehittämiseen

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat