Kokeile kuukausi maksutta

Kruunuvuorenrannan siltakilpailun voitti suomalais-brittiläinen tiimi

Helsingin Kruunuvuorenrannasta kantakaupunkiin ulottuvaa siltayhteyttä koskevan Kruunusillat-kilpailun voittajaksi on valittu ehdotus ”Gemma Regalis”. Ehdotuksen on tehnyt suomalais-brittiläinen WSP Finlandin kokoama työryhmä, jossa pääsuunnittelijoina toimivat diplomi-insinöörit Sami Niemelä ja Pekka Pulkkinen sekä pääarkkitehtina Martin Knight.

Helsingin Kruunuvuorenrannasta kantakaupunkiin ulottuvaa siltayhteyttä koskevan Kruunusillat-kilpailun voittajaksi on valittu ehdotus ”Gemma Regalis”. Ehdotuksen on tehnyt suomalais-brittiläinen WSP Finlandin kokoama työryhmä, jossa pääsuunnittelijoina toimivat diplomi-insinöörit Sami Niemelä ja Pekka Pulkkinen sekä pääarkkitehtina Martin Knight.

image

Voittaneen ehdotuksen pääsilta on vinoköysisilta. Vinoköysirakenteella sillasta on saatu hyvin kevyt ja ilmava. Yläpuolelta kannatettu sillankansi muodostaa näyttävän merellisen portin ulapalle.

”Ehdotuksen kiistaton ansio on sillan alapuolen avoimuus, mikä vähentää maisemaa katkaisevaa vaikutusta. Siltalinja kaartaa kauniisti ja kepeän tuntuisesti Kruunuvuorenselän yli”, tuomariston puheenjohtaja, apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri sanoo.

Sillan pituus on 1 167 metriä, ja sen pylonin korkeus on 135 metriä, eli yhtä paljon kuin Tampereen Näsinneulan korkeus.

”Emme suunnitelleet vain siltaa, vaan otimme kantaa myös estetiikkaan, kustannuksiin sekä liikennemääriin ja -muotoihin sillan ympäristössä. Kilpailutyössä tähdättiin tarkoituksenmukaiseen ja kustannustehokkaaseen ratkaisuun. Silta voidaan toteuttaa jo hyväksi havaituilla ja koetuilla rakentamismenetelmillä”, pääsuunnittelija Sami Niemelä toteaa.

”Suunnittelutyö oli erittäin haastava. Korkeasaaren liikennemäärät ovat suuret, ja meidän tuli ratkaista raitioliikenteen ja kevyen liikenteen eri muotojen yhteensovittaminen. Päädyimme esittämään ratkaisua, jossa raideliikenne on muiden liikennemuotojen kanssa samassa tasossa, ainoastaan pikapyöräilijöille ehdotimme eritasoratkaisua. Lisäksi joukkoliikennekäytävän kaupunkikuvallinen sovitus Korkeasaaren pohjoisrannalle vaati huolellista tutkimista”, WSP:n arkkitehti Terhi Tikkanen-Lindström sanoo.

Päätöstä sillan rakentamisesta ei ole vielä tehty

Kruunusiltojen suunnittelukilpailussa oli tehtävänä suunnitella siltayhteys Sompasaaresta Korkeasaaren kautta Kruunuvuorenrantaan. Kruunuvuorenselän ylittävä siltayhteys muodostuisi vähintään kahdesta sillasta, joista pisin voisi olla 1,2 kilometriä ja toteutuessaan Suomen pisin silta. Kruunusillat-kilpailussa suunniteltiin näistä kahdesta toinen, joka on tarkoitettu vain raitiovaunuille ja kevyelle liikenteelle sekä hälytysajoneuvoille.

Kilpailuun ilmoittautui syksyksi 2011 asetettuun määräaikaan mennessä yli 50 kansainvälistä siltasuunnittelutiimiä. Näistä varsinaiseen kilpailuun valittiin syksyllä 2012 kymmenen kansainvälistä työryhmää. Kaikki loppusuoralle edenneet ehdotukset olivat korkeatasoisia. Kilpailutöitä arvioitiin seuraavien kriteerien mukaan: käytettävyys, kestävyys ja esteettisyys.

Toiselle sijalle asetettiin kaksi ehdotusta: brittiläisen Ove Arup & Partners International Ltd:n ehdotus ”Filum Lucis”, jonka pääsuunnittelija on Ed Clark ja pääarkkitehti Amanda Levete. Toiselle sijalle eteni myös ehdotus ”Unda Arctica”, jonka pääsuunnittelija on diplomi-insinööri Juhani Hyvönen ja pääarkkitehti Hanna Hyvönen suomalaisesta Insinööritoimisto Pontek Oy:stä.

Helsinki ei ole tehnyt varsinaista päätöstä sillan rakentamisesta, vaan kilpailussa selvitettiin, millaisia siltavaihtoehtoja olisi mahdollista saada. Voittanut ehdotus menee mukaan YVA-prosessiin, jossa käsitellään eri vaihtoehtoja liikenneratkaisuksi.

Laajasalon entisen öljysataman paikalle rakennettavassa Kruunuvuorenrannassa on kunnostettu maaperää, jotta rakentaminen voi alkaa. Katujen rakentaminen alkoi Koirasaarentiellä ja ensimmäiset asuntohankkeet alkavat ensi vuoden alkupuolella. Vuoteen 2025 mennessä Kruunuvuorenrantaan rakennetaan koti noin 11 000 asukkaalle, syntyy noin 1 000 työpaikkaa ja laajoja alueita jää puistoksi, luonnonsuojelualueeksi ja uimapaikoiksi virkistyskäyttöön. Silta lyhentäisi tuntuvasti matka-aikaa keskustaan.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kruunuvuorenrannan siltakilpailun voitti suomalais-brittiläinen tiimi”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat