Helsingin kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 12. marraskuuta pidetyssä kokouksessaan Laajasalon joukkoliikenteen raideratkaisun jatkovalmistelun pohjaksi raitiotie- ja siltavaihtoehdon välillä Laajasalo-Korkeasaari-Sompasaari-Kruununhaka. Raitiotien rakentamisen kokonaiskustannukset ovat 125 miljoonaa euroa, kun hanke toteutetaan rakentamalla silta Kruunuvuorenselän yli. Raideyhteyden investointikustannuksiin on varattu kaupungin taloussuunnitelmaehdotuksen rakentamisohjelmassa vuosina 2010-2013 yhteensä 105 miljoonaa euroa.

Helsingin valtuusto hyväksyi Kruunuvuorenselän siltavaihtoehdon

Helsingin kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 12. marraskuuta pidetyssä kokouksessaan Laajasalon joukkoliikenteen raideratkaisun jatkovalmistelun pohjaksi raitiotie- ja siltavaihtoehdon välillä Laajasalo-Korkeasaari-Sompasaari-Kruununhaka. Raitiotien rakentamisen kokonaiskustannukset ovat 125 miljoonaa euroa, kun hanke toteutetaan rakentamalla silta Kruunuvuorenselän yli. Raideyhteyden investointikustannuksiin on varattu kaupungin taloussuunnitelmaehdotuksen rakentamisohjelmassa vuosina 2010-2013 yhteensä 105 miljoonaa euroa.

Kirjoittaja(t) Rakennuslehti

Kruunuvuorenselän yli kaavailtu 900 metrin silta on mitoitettu 15 metriä leveäksi ja profiililtaan sellaiseksi, että myös metro voi käyttää sitä. Siltayhteydestä on laadittu sekä palkkisiltavaihtoehto että 1- ja 2-pyloninen vinoköysisiltavaihtoehto. Vinoköysisiltojen pylonit nousisivat 55-80 metriin. Kustannusarvio perustuu kalliimpiin vinoköysisiltavaihtoehtoihin. Kruunuvuorenselän ylittävän sillan ohella hanke sisältää läppäsillan Pohjoisrannasta Sompasaareen sekä kolmannen sillan Sompasaaren ja Korkeasaaren välille.

Valtuuston hyväksymä raitiotie- ja siltavaihtoehto oli myös kaupunkisuunnittelulautakunnan suositus. Vaihtoehtoinen raitiotieratkaisu olisi maksanut 205 miljoonaa euroa. Siinä Kruunuvuorenselän ali olisi rakennettu tunneli. Alun perin tarjolla oli myös mahdollisuus toteuttaa Laajasalon joukkoliikenteen raideratkaisu supistetulla metrolla, jonka rakennuskustannukset olisivat olleet noin 600-650 miljoonaa euroa. Metroratkaisua ei kuitenkaan ole pidetty toteuttamiskelpoisena, koska sen kautta ei olisi ollut saavutettavissa hyväksyttävää kustannustehokkuutta suhteessa hyötyihin.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Helsingin valtuusto hyväksyi Kruunuvuorenselän siltavaihtoehdon”

  1. Tätä siltaahan ei pidä missään tapauksessa rakentaa koska silloin tulevat metrot ja muut lieveilmiöineen rupusakkeineen.On nähty mitä porukkaa metro kuljettaa:liputtomat hörhöt ,etniset toiseudet,juopot,väkivallantekijät ja tupakanpolttajat.Olen aina saanut pelätä metrossa kun olen aikoinani työntänyt rattaita tai nyt myöhemmin kulkenut sauvan kanssa.polkupyörää viedessä oli myös täysi työ pitää sitä kiinni kynsin hampain.Metro sopii kaikille mutta ei kenellekään ole räätälöity sopivaksi.Irtolaisaines viihtyy metrossa ja häiriintyneet kakarat nojailee oviin.Sydänlääkkeet otettava ennen ja jälkeen matkan.Laajasalossa on sen verran hyvä tieverkosto,että kyllä sinne neljällä pyörällä pääsee.Laajasalo on fiksujen ihmisten kaunis saari jolla on huvila-ja kylpyläperinne.

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi