Helsingin kaupunki on käynnistänyt kansainvälisen suunnittelukilpailun, jolla haetaan ehdotuksia Kruunuvuorenrannan joukkoliikennesilloille. Helsinki haluaa houkutella maailman parhaat siltaosaajat suunnittelemaan uutta raitiotie-, pyöräily- ja jalankulkuyhteyttä kantakaupungin kainalossa sijaitsevan Kalasataman ja merellisen Kruunuvuorenrannan välille.

Helsingin Kruunuvuorenrannan sillan suunnittelukilpailu käynnistyi

Helsingin kaupunki on käynnistänyt kansainvälisen suunnittelukilpailun, jolla haetaan ehdotuksia Kruunuvuorenrannan joukkoliikennesilloille. Helsinki haluaa houkutella maailman parhaat siltaosaajat suunnittelemaan uutta raitiotie-, pyöräily- ja jalankulkuyhteyttä kantakaupungin kainalossa sijaitsevan Kalasataman ja merellisen Kruunuvuorenrannan välille.

Kirjoittaja(t) Rakennuslehti

Siltayhteys muodostuisi vähintään kahdesta sillasta, joista pisin voisi olla 1,2 kilometriä pitkä ja olisi toteutuessaan Suomen pisin silta. Suunnittelutehtävän pääpaino on Kruunuvuorenselän merialueen ylittävässä pisimmässä siltaosuudessa Palosaaren ja Kruunuvuorenrannan välillä.

Kilpailun hakuaika on 27.5.-3.8.2011 ja varsinainen kilpailuaika 19.9.2011-27.2.2012. Kilpailun mahdolliseen toiseen vaiheeseen tuomaristo valitsee ensimmäisen vaiheen arvostelun pohjalta vähintään kaksi ehdotusta. Mikäli toinen vaihe järjestetään, se kestää noin neljä kuukautta maaliskuusta 2012 alkaen. Kilpailu ratkaistaan vuoden 2012 loppuun mennessä.

”Kruunusillat-kilpailuun toivotaan kaikin tavoin korkeatasoisia ja taloudellisesti toteuttamiskelpoisia ehdotuksia”, Kruunuvuorenrannan aluerakentamisprojektin johtaja Jari Tirkkonen sanoo.

Päätöstä sillan rakentamisesta ei ole tehty

Kilpailun järjestäminen pohjautuu kaupunginvaltuuston 12.11.2008 tekemään päätökseen. Valtuusto päätti valita liikenneyhteyden jatkovalmistelun pohjaksi raitiotiehen ja siltoihin perustuvan ratkaisun, joka sisältää varauksen pikaraitiotielle.

”Hanke on merkitykseltään ja mittakaavaltaan poikkeuksellinen. Kansainvälisellä siltakilpailulla etsitään maisemallisesti ja kulttuurihistoriallisesti vaativaan ympäristöön paras ekologinen ratkaisu”, tuomariston puheenjohtaja, apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri toteaa.

Helsinki haluaa suosia kestäviä liikennemuotoja kuten raideliikennettä ja nostaa joukkoliikenteen palvelutasoa. Sauri korostaa, ettei päätöstä sillan rakentamisesta ole tehty. ”On kuitenkin päätetty selvittää, millainen siltayhteys saataisiin ja mikä olisi mahdollista.”

Ratkaisu arvokkaaseen kulttuuriympäristöön

Laajasalossa sijaitsevalle Kruunuvuorenrannalle on tärkeä saada suora yhteys keskustaan. ”Siltayhteys muuttaisi Kruunuvuorenrannan esikaupungista osaksi kantakaupunkia ja lyhentäisi matka-aikaa merkittävästi”, arkkitehti, projektipäällikkö Riitta Jalkanen kertoo.

Merellinen Helsinki on luokiteltu yhdeksi Suomen 27 kansallismaisemasta. Siltojen läheisyydessä on lukuisia valtakunnallisesti arvokkaita kulttuuriympäristöjä, joista tärkeimpiä on Unescon maailmanperintökohteisiin lukeutuva 1750-luvun merilinnoituskokonaisuus Suomenlinna.

”Kansainvälisellä siltakilpailulla on tarkoitus löytää maisemallisesti ja kulttuurihistoriallisesti erittäin vaativaan ympäristöön paras ratkaisu”, Jalkanen sanoo.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Helsingin Kruunuvuorenrannan sillan suunnittelukilpailu käynnistyi”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi