Helsingin Kruunuvuorenrannan siltakilpailu eteni varsinaiseen kilpailuvaiheeseen

Suunnittelukilpailu siltayhteydestä Kruunuvuorenrannasta Helsingin kantakaupunkiin on nyt edennyt varsinaiseen kilpailuvaiheeseen. Siltakilpailuun ilmoittautui viime syksynä noin 50 kansainvälistä tiimiä, joista 10 pääsi mukaan varsinaiseen kilpailuvaiheeseen. Siltaehdotukset tulevat helmikuussa 2013 nähtäville ja kaupunkilaisten kommentoitavaksi. Yleisön palautteesta annetaan tuomaristolle kooste, johon tutustuttuaan tuomaristo tekee päätöksen voittajasta.

Suunnittelukilpailu siltayhteydestä Kruunuvuorenrannasta Helsingin kantakaupunkiin on nyt edennyt varsinaiseen kilpailuvaiheeseen. Siltakilpailuun ilmoittautui viime syksynä noin 50 kansainvälistä tiimiä, joista 10 pääsi mukaan varsinaiseen kilpailuvaiheeseen. Siltaehdotukset tulevat helmikuussa 2013 nähtäville ja kaupunkilaisten kommentoitavaksi. Yleisön palautteesta annetaan tuomaristolle kooste, johon tutustuttuaan tuomaristo tekee päätöksen voittajasta.

Kilpailuun valitut tiimit ovat: espanjalainen Apia XXI S.A, hollantilainen Arup, espanjalainen Carlos Fernández Casado, S.L., suomalainen Insinööritoimisto Pontek Oy, saksalainen Knippers Helbig GmbH, brittiläinen Ove Arup & Partners International Ltd, irlantilainen Roughan & O’Donovan, saksalainen Schüssler-Plan Ingenieurgesellschaft Berlin, ranskalainen Setec tpi sekä suomalainen WSP Finland.

”Mukana on todella kovan luokan nimiä, ja osaamista on monelta alalta. Odotettavissa on hienoja suunnitelmia, joista varmasti saataisiin edustava ja paikkaan luontevasti sopiva uusi maamerkki Helsinkiin”, Kruunuvuorenrannan aluerakentamisprojektin johtaja Jari Tirkkonen talous- ja suunnittelukeskuksesta kertoo.

Siltayhteys muodostuu vähintään kahdesta sillasta

Kruunuvuorenselän ylittävä siltayhteys muodostuisi vähintään kahdesta sillasta, joista pisin voisi olla 1,2 kilometriä ja toteutuessaan Suomen pisin silta. Siltayhteys koostuisi Kruunusillat-kilpailussa suunniteltavasta osiosta ja Liisankadun päästä Sompasaareen menevästä sillasta, jonka suunnittelusta vastaa rakennusvirasto. Kruunusillat-kilpailussa suunniteltava siltayhteys on tarkoitettu vain raitiovaunuille ja kevyelle liikenteelle sekä hälytysajoneuvoille.

Kaupunkisuunnitteluvirasto on myös selvittänyt Liisankadun ja Sompasaaren väliselle siltayhteydelle vaihtoehtoista ratkaisua, jossa raitiovaunulinjasto ulotetaan Sompasaaresta Hakaniemeen.

Kruunuvuorenrannan tulevista liikenneyhteyksistä tehdään parhaillaan ympäristövaikutusten arviointia. Liisankadun ja Sompasaaren välinen siltasuunnitelma ja Kruunusillat-kilpailun tulokset ovat arviointiaineistoa. Ympäristövaikutusten arviointi tuottaa siltoihin perustuvasta raitiotieyhteydestä ja sen vaihtoehdoista vertailukelpoista tietoa päätöksentekoa varten.

Päätöstä siltayhteyden rakentamisesta ei ole tehty. ”Koska Helsinki haluaa suosia kestäviä liikennemuotoja, kuten raideliikennettä ja nostaa joukkoliikenteen palvelutasoa, on päätetty selvittää, millainen siltayhteys saataisiin ja mikä olisi mahdollista”, kilpailun tuomariston puheenjohtaja, apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri sanoo.

Rakennettavalle Kruunuvuorenrannalle on tärkeää saada suora yhteys keskustaan. Kruunuvuorenrannan esirakentaminen ja ensimmäiset asuntohankkeet alkavat ensi vuonna. Silta lyhentäisi tuntuvasti matka-aikaa keskustaan.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Helsingin Kruunuvuorenrannan siltakilpailu eteni varsinaiseen kilpailuvaiheeseen”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi