Onko ympäristöministeriössä italialainen lakko vai resurssipula?

Ensin RT:n Tarmo Pipatti ja nyt Rakennustarkastusyhdistyksen puheenjohtaja Pekka Virkamäki arvostelevat ympäristöministeriötä valmistelutyön vitkastelusta. Virkamäen kritiikin aiheena on ylikunnallisten rakennusvalvontojen organisointityön keskeneräisyys. Kansliapäällikkö Hannele Pokka vastaa kritiikkiin.

Ensin RT:n Tarmo Pipatti ja nyt Rakennustarkastusyhdistyksen puheenjohtaja Pekka Virkamäki arvostelevat ympäristöministeriötä valmistelutyön vitkastelusta. Virkamäen kritiikin aiheena on ylikunnallisten rakennusvalvontojen organisointityön keskeneräisyys. Kansliapäällikkö Hannele Pokka vastaa kritiikkiin.

Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohjaja Tarmo Pipatti moitti Rakennusteollisuuden vuosipäivässä 2.10. ministeriöiden virkamiehiä italialaisesta lakosta ja avoimesta kapinasta esimiehiä vastaan. Moitteita saivat myös (Pipatin näkökulmasta) nuoret 35-40-vuotiaat poliittiset päättäjät, jotka ajavat Pipatin mukaan agendoja, jotka eivät hänen mielestään ole tästä maailmasta.

Kovinta kritiikkiä sai sosiaali- ja terveysministeriö, jonka virkamiehet ei ole millään pystyneet löytämään vaadittuja miljardisäästöjä. Osansa kritiikistä sai myös ympäristöministeriö, jolta on mennyt 1,5 vuotta uuden vuokra-asuntojen tukimallin veivaamiseen.

Hyvässä muistissa on myös se kritiikki, mitä ministeriö sai eurokoodeihin liittyneen valmistelun pitkittymisestä vuosilla. Syyksi kerrottiin sekä resurssipula että lainsäädännölliset ongelmat.

Onnettomuustutkintakeskuksen jo kymmenen vuotta sitten tekemä ja vuonna 2007 uusima suositus pitkän jännevälien omaavien riskirakenteiden katsastuksesta tuli konkreettisena esityksenä ulos ministeristöstä vasta viime keväänä.

Ainoat asiat, mitkä ministeriöstä ovat valmistuneet  nopeasti,  ovat energiansäästöön liittyvät määräykset. Niitä on tullut ja tulee edelleen sitä tahtia, että alan on pitänyt valmistua uusiin jo ennen kuin vanhoihinkaan on ehditty kunnolla perehtyä.

Rakennusvalvontojen organisointi vielä levällään

Tällä viikolla kritikoiden joukkoon liittyi Vantaan rakennusvalvontajohtaja, RTY:n puheenjohtaja Pekka Virkamäki. Hän moittii ympäristöministeriötä vitkastelusta ylikunnallisten rakennusvalvontojen valmistelussa. Asian valmistelu on jumittunut ministeriöön, jonka kiireellisyyslistalla ykkösenä on jo pitkään ollut työnjohdon ja suunnittelijoiden pätevyyksiä koskevan asetuksen ja ohjeiden teko.

Kimmokkeen kirjoitukselle hän sai ympäristöministeriön kansliapäällikkö Hannele Pokan Rakennuslehdessäkin julkaistusta blogista.

Virkamäki kirjoittaa:

”Pokka pohdiskelee rakennusvalvonnan roolia tulevaisuudessa kun rakennusvalvonta kootaan isommiksi yksiköiksi. Tästä on olemassa vuoden takainen Kataisen hallituksen rakennemuutospäätöksen täytäntöönpanopäätös jonka mukaan rakennusvalvonta kootaan isommiksi ylikunnallisiksi itsekannattaviksi yksiköiksi vuoden 2016 aikana.

Onnettomuustutkintakeskus on antanut vuoden 2006 sortumaonnettomuuksien tutkinnan perusteella tällaisen suosituksen:

Ympäristöministeriön tulisi ryhtyä toimenpiteisiin kuntakohtaisten rakennusvalvontojen yhdistämiseksi suuremmiksi kokonaisuuksiksi siten, että kullakin alueellisella rakennusvalvonnalla olisi riittävä erityisosaaminen erilaisten rakennusten ja rakenteiden valvontaan ja seurantaan.”

 Miksi ympäristöministeriö vitkuttelee?

”Asian etenemistä on tiedusteltu viimeksi 2012, jolloin YM totesi asian olevan kesken.

Olisikohan jo aika ympäristöministeriössäkin ryhtyä pohdiskelun sijaan toimenpiteisiin. Tehdään välttämätön rakenneuudistus nykyisen MRL :n tehtävillä. Sisällöllisesti rakennusvalvontoja voidaan varsin pitkälle kehittää jo nykynormien pohjalta. Punaisena lankana  ”yleinen etu” , joka varmaankin nostaa kosteus- ja homeongelmat rakenteellisen ja paloturvallisuuden rinnalle. Rakenteellisen uudistuksen jälkeen nousevat varmasti esiin myös kysymykset rakennusvalvontojen pätevyydestä ja lisensioinnista.

Olisiko ministeriön jo aika ryhtyä tositoimiin. Vuosi 2016 tulee nopeasti ja kuntienkin päätöksenteolle tulisi jäädä aikaa.”

 Hannele Pokka vastaa Virkamäelle:

”Rakennusvalvonnan kokoamisessa Kataisen hallitus antoi viime syksyn rakenneriihessä aikataulun: ehdotus eduskuntaan 2015 ja voimaan 2016. Hallituksessa on nähtävästi ajateltu, että ylikunnallisten yksiköiden rakentaminen pitää suunnitella hyvin.

Vuonna 2012 elettiin vielä ajatuksessa, että tulee suuri kuntauudistus ja rakennusvalvonta sopeutetaan siihen. Kun ei tullut, palattiin takaisin erillisselvittelyyn rakennusvalvonnasta.

Nämä asian vaiheet näyttävät unohtuneen.”

 

 

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Onko ympäristöministeriössä italialainen lakko vai resurssipula?”

  1. Ympäristöministeriössä mietitään vain sitä, miten energiavaatimuksia voisi edelleen kiristää. Suursiivous siellä pitää laittaa toimeen.

  2. Hallitusohjelmaan kirjaus rakennetun ympäristön ministeriöstä. Nykyiset virkamiehet ympäritöministeriöstä luonnonvarain-/maatalousministeriöön vahtimaan merimetsoja, liito-oravia, valkoposkihanhia ym.
    Rakenusvalvonnan ”kehittämisellä” ei ole mitään kiirettä. Siitähän syntyisi uusi väliportaanhimmeli, jonka demokraattinen valvonta on mahdotonta. Jäitä Pekalle hattuun.

  3. Uusien lakien ja säädösten valmistelu ympäristöministeriössä pitäisi lopettaa kokonaan, ja keskittyä olevan sääntelyn purkamiseen. Ministeriön toiminta on jo jonkinlaista tragikomediaa – mitä kunnianhimoisempia ja turhempia sääntelyhankkeita, jotka resurssien ja valmistelun puutteessa kaatuvat omaan mahdottomuuteensa.

    Esimerkkejä ministeriön viime vuosien hankkeista: jätevesiasetus, energiadirektiivit, liito-orava, vähittäiskaupan säätely. Noista edellä mainituista ainoastaan vähittäiskaupan säätelyllä on mielestäni joku perusteltu tilaus (estetään kaupunkien hajoaminen), mutta siitäkin on tehty niin hemmetin mutkikasta ettei sitä ymmärrä enää edes ammattikaavoittajat. Puhumattakaan jostain pientalojen energiamääräyksistä…30 senttiä villaa ja muovit puutalon seinään, hei kamoon, mitä järkee ?.

Jätä kommentti

Viimeisimmät näkökulmat