Kokeile kuukausi maksutta

Suihkupilarointi nopeuttaa Ratinan kauppakeskuksen perustustöitä

Tampereen keskustan Ratinan alueella on myllerretty viime kesästä lähtien. Spondan uuden kauppakeskuksen rakentajilla on ollut työssään tiukat reunaehdot.

Ratinan kauppakeskuksen työmaalla on suihkupaalutettu noin hehtaarin verran. Myös raudoitustyöt ovat massiiviset.

Suuren, noin kahden hehtaarin laajuisen kaivannon reunalla on vuonna 2008 remontoitu ja suojeltu funkkistyylinen linja-autoasema. Tonttia ympäröivät sekä Hatanpään että Tampereen valtatiet, ja se sijaitsee kannaksella, jonka pohjoispuolella on Tammerkosken suvanto ja eteläpuolella Pyhäjärvi. Naapurustossa on myös Cityconin omistama Koskikeskus-kauppakeskus.

Uuden kauppakeskuksen tieltä purettiin Shellin huoltoasema ja vanha rahtiasema, poistettiin kymmeniä senttejä paksuja vanhoja asfalttikerroksia ja katkaistiin Vuolteenkatu liikenteeltä viime kesänä. Samaan aikaan rakennettiin kiertotie Tampereen valtatien puolelle kauppakeskuksen ajoliittymien rakentamista varten. Perustustyöt ovat Kreaten vastuulla. Projekti on yrityksen toistaiseksi suurin hanke.

Tarkkaa suihkupilarointia

Ensimmäiseksi tehtiin linja-autoaseman vastaisen seinän suihkupilarointi. Alun perin harkinnassa olivat pienemmät suihkupilarit, vaakatuenta ja porapaalut, mutta lopulta päädyttiin ajansäästön vuoksi isoihin suihkupilareihin. Ne ovat läpimitaltaan noin kaksi metriä. Kahden ison pilarin välissä on noin metrinen pienempi pilari.

”Työn aikana seurasimme erittäin tarkasti linja-autoasemaan mahdollisesti kohdistuvaa tärinää ja siirtymiä. Asensimme mittausanturit 17 mittauspisteeseen. Tietokone lähetti työn aikana neljä kertaa minuutissa tiedon tekijöille. Nyt kun suihkuporaus on tehty, seurantaa tehdään 15 minuutin välein”, Ratinan geoteknisistä töistä vastaava työpäällikkö Seppo Valtonen KFS Finlandilta kertoo. KFS Finland on Kreaten tytäryhtiö. Haastavan työn tekijät tulivat Itävallasta, jossa on pitkät perinteet suihkupilaroinnissa.

Valtosen mukaan liikettä ilmeni vain muutaman millimetrin verran, ja se mahtui hyvin toleranssien sisään. ”Ponttaamalla riskinä olisi ollut senttiluokan liike. Nyt suurin liike oli seitsemän milliä, yleisin neljä milliä.”

Linja-autoaseman suihkupilaroinnissa tehtiin noin 15–20 metriä korkeita suihkupilareita. Suihkupilarointiporalla porattiin ensin reikä alaspäin. Kun pora tuli tekemästään reiästä takaisin ylös, se suihkutti sementin ja veden sekoitusta noin 400–450 baarin paineella. Seos sekoittui reiässä olevan maa-aineksen kanssa tehosekoitinmaisesti ja teki noin kaksi metriä halkaisijaltaan olevan pilarin. Koneen kuljettaja seurasi tietokoneen ja akustisten mittausten avulla pilarin halkaisijan suuruutta. Paluuliete nousi pois poran ylöstullessa. Kun paluu- liete on kovettunut, se käsitellään murskaimen läpi ja sitä voidaan käyttää esimerkiksi tienpohjien rakenteissa.

Tietyin välein pilari kiinnitettiin ankkurein maahan. Jokaiselle ankkurille on määritelty vetolujuus.
”Tämä rakenne korvaa alkuperäisen rakenteen. Menetelmänä tämä on nopeampi ja edullisempi”, Kreaten työmaapäällikkö Vilho Hiltunen sanoo.

Lue lisää perjantaina 22.1.2016 ilmestyneestä Rakennuslehdestä 3/2016

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Suihkupilarointi nopeuttaa Ratinan kauppakeskuksen perustustöitä”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat