Talous Auri Häkkinen 10 kommenttia

Ville Saksi: Arvioin tulevina viikkoina millaista vahvistusta länsimetron organisaatio tarvitsee

Länsimetron uusi toimitusjohtaja Ville Saksi kertoo ensi tunnelmiaan Rakennuslehdelle.

Länsimetro Oy:n hallitus antoi yhtiön toimitusjohtajalle Matti Kokkiselle potkut, ja hän sai lähteä heti. Tilalle tuli VR Track Oy:n toimitusjohtajan paikalta syyskuun puolenvälin jälkeen irtisanoutunuVille Saksi.

Saksi kertoo tarttuneensa haasteeseen sen yhteiskunnallisen merkityksen vuoksi. ”Pitää ymmärtää, ettei länsimetron rakentaminen ole tekninen suoritus vaan tärkeä hanke joukkoliikennematkustajille, radan varrelta asunnon ostaneille ja metroasemien kauppakeskusten yrittäjille.”

Hän sanoo arvioivansa tulevien viikkojen aikana, onko organisaatiossa joitain osa-alueita, joita pitää vahvistaa tai puuttuuko sieltä jotain osaamista.

”On vielä vaikea vastata kysymyksiin kustannuksista, ensimmäisen vaiheen käyttöönottoaikataulusta ja ovatko riskit nyt hallinnassa.”

Raportista lisätietoa?

Hän odottaa saavansa pian kolmen konkarin, Jaakko Heikkilän, Pekka Kontialan ja Juhani Kuusiston raportin siitä, mistä viivästymiset johtuvat. He selvittävät asiaa Länsimetro Oy:lle.

”Ensimmäisen vaiheen loppuun saattaminen on tärkeää. Jatkossa prioriteettina on toisen vaiheen rakentaminen kunnolla. Pohdimme, mitä muutoksia hankintastrategiaan tehdään.”

Saksi ei pidä enää mahdollisena allianssimallin käyttöä kakkosvaiheessa. ”Siitä olisi pitänyt päättää kehitysvaiheessa. Pohdin, onko sellaisia tavoitteellisuuden ja yhteistyön elementtejä, joita voimme käyttää muissakin urakkamuodoissa.”

Keskustelu artikkelista: 10 kommenttia

  • Espoolainen maksaja

    Poliitiset ’vastuuhenkilöt’ eivät osanneet miehittää jättihanketta alusta asti. Oppirahat maksaa veronmaksajat. Edes hallitus jolla meni 1-2 vuotta asian hiffaamiseen ei vastaa mistään.

    Vastaa
  • Pinomäki turvallisuuteen 😉

    Vastaa
  • ”Pitää ymmärtää, ettei länsimetron rakentaminen ole tekninen suoritus vaan tärkeä hanke joukkoliikennematkustajille, radan varrelta asunnon ostaneille ja metroasemien kauppakeskusten yrittäjille.”

    Mihin jäi helsinkiläinen veronmaksaja, joka ei kuulu mihinkään noista ryhmistä?

    Vastaa
  • Jenni H tiedottajaksi

    Vastaa
  • Kuulostaa niin kovin tutulta nämä ”vahvistukset”. Aina kun Ville on aloittanut pestin, hän on ensimmäisenä kerännyt hovin ympärilleen. Sama meininki jatkuu Länsimetrossa eikä se lupaa hyvää hankkeelle.

    Vastaa
  • Nimityksen kätilöinä toimi vihreät kunnallispolitiikan headhunterit JKasvi ja OLehtipuu. Jälkimmäiselle paikka auki Länsimetrolle ensimmäisen viiden joukossa.

    Vastaa
  • Tulokset näkyvät. Suurten liikenteen tunnelihankkeiden käynnistyessä alalle tuli uusia toimijoita rakennuttamaan, suunnittelemaan ja urakoimaan niitä. Aikaisempi kokemus hankkeiden valmistelussa ja suunnittelussa ei ole useinkaan merkittävästi painanut. Erilaisia hankintoja on tehty pääosin hintakilpailuilla ja osapuolet ovat tietoisesti ajautuneet hankauksiin. Pilkkomalla hankinnat on tullut iso määrä rajapintoja ja jos/kun niitä ei projektinjohdon ohjauksella ja valvonnalla ole pystytty hoitamaan, on tulos se mitä on ollut odotettavissa-aikataulu- ja kustannusarviot pettävät.

    Vastaa
  • Matinkylä-Kivenlahti-osuus

    Metrotunnelien ja asemien louhintaurakat

    Louhintaurakka Finnoon asema ja ratatunnelit: Lemminkäinen Infra Oy
    Louhintaurakka Kaitaan asema ja ratatunnelit: SRV Infra Oy
    Louhintaurakka Soukan asema ja ratatunnelit: Skanska Infra Oy
    Louhintaurakka Espoonlahden asema ja ratatunnelit: työyhteenliittymä Destia Oy ja Metrostav a.s.
    Louhintaurakka Kivenlahden asema ja ratatunnelit: Kalliorakennus-Yhtiöt Oy
    Louhintaurakka Sammalvuoren metrovarikko: työyhteenliittymä Sammalvuori: Kalliorakennus-Yhtiöt Oy, EM Pekkinen Oy, Konevuori Oy ja Aro-Systems Oy.

    Työtunnelien louhintaurakat

    Louhintaurakka Finnoo-Sammalvuori: Destia Oy
    Louhintaurakka Kaitaa-Soukka: Destia Oy
    Louhintaurakka Espoonlahti-Kivenlahti: Kalliorakennus-Yhtiöt Oy
    Ruoholahti-Matinkylä-osuus

    Asemien ja tunneliosuuksien rakennusurakat:

    Lauttasaaren aseman rakennusurakka RU8: Skanska Infra Oy
    Koivusaaren aseman rakennusurarkka RU7 (projektinjohtourakka): SRV Rakennus Oy
    Keilaniemen aseman rakennusurakka RU6: Skanska Infra Oy
    Otaniemen aseman rakennusurakka RU5: YIT Rakennus Oy
    Tapiolan aseman rakennusurakka RU4: Lemminkäinen Infra Oy
    Urheilupuiston aseman rakennusurakka RU3: NCC Rakennus Oy
    Niittykummun aseman rakennusurakka RU2: Lemminkäinen Infra Oy
    Matinkylän aseman rakennusurakka RU1: Lemminkäinen Infra Oy
    Ruoholahti-Lauttasaari tunneliosuuden rakennusurakka RU14: Skanska Infra Oy
    Lauttasaari-Keilaniemi tunneliosuuden rakennusurakka RU13: Destia Oy
    Keilaniemi-Urheilupuisto tunneliosuuden rakennusurakka RU12: Strabag Oy
    Urheilupuisto-Matinkylä tunneliosuuden rakennusurakka RU1: YIT Rakennus Oy

    Metrotunnelien ja asemien louhintaurakat

    Louhintaurakka LU9 Ruoholahti: Lemminkäinen Infra Oy
    Lauttasaaren salmen alittava metrotunneliurakka LU10: YIT Rakennus Oy
    Lauttasaaren metrotunnelien ja aseman louhintaurakka LU8: Kalliorakennus-Yhtiöt Oy
    Koivusaaren asema- ja metrotunneliurakka LU7: Lemminkäinen Infra Oy
    Karhusaaren-Keilaniemen metrotunneliurakka LU6E: Destia Oy:n ja tsekkiläisen Metrostav a.s.:n työyhteenliittymä METRO IV
    Keilaniemen asema- ja metrotunneliurakka LU6P: YIT Rakennus Oy
    Otaniemen asema- ja metrotunneliurakka LU5: SRV Toimitilat
    Tapiolan asema- ja metrotunneliurakka LU4: Skanska Infra Oy
    Urheilupuiston asema- ja metrotunneliurakka LU3: Lemminkäinen Infra Oy
    Niittykummun asema- ja metrotunneliurakka LU2: YIT Rakennus Oy
    Matinkylän asema- ja metrotunneliurakka LU1: Strabag Sverige AB

    Työtunnelien louhintaurakat

    Louhintaurakka LU8A ja LU7A Lauttasaaren ja Koivusaaren ajotunnelit: Destia Oy:n ja tsekkiläisen Metrostav a.s.:n työyhteenliittymä METRO
    Louhintaurakka LU6A Keilaniemi-Karhusaari ajotunnelit: Kalliorakennus-Yhtiöt Oy
    Louhintaurakka LU5A Otaniemi ajotunneli: YIT Rakennus Oy
    Louhintaurakka LU4BE Tapiola eteläinen työtunneli: Skanska Infra Oy
    Louhintaurakka LU1A Matinkylän ajotunneli: YIT Rakennus Oy

    Maanrakennusurakat

    Vastaa
  • Mikko Pulliainen

    Kouvolan kunnossapitoalueella on syksyllä havaittu laaja rataverkon vaihteiden kunnossapidon laiminlyönti.

    Liikenneviraston mukaan kunnossapidosta vastanneen VR Trackin laiminlyönneistä on saattanut aiheutua vaaraa raideliikenteelle.

    Asian vahvistaa Lännen Medialle Liikenneviraston rautatietoimintojen turvallisuuspäällikkö Marko Tuominen.

    – Yli 200 vaihteen kunnossapidossa on ollut puutteita. Tilanne on saatu hallintaan ja kunnossapitäjä [VR Track] on parantanut toimintaansa, mutta laiminlyönti on ollut aika laaja, Tuominen kertoo.

    Tuomisen mukaan käytännössä kyse on ollut vaihteiden kunnossapidon viivästymisestä ja puutteista.

    – Ei ole aina korjattu kaikkia vikoja, joita vaihteissa on havaittu. Näkemyksemme on, että tässä on saattanut olla turvallisuusriskejä. Asiaan on puututtu ja se on korjattu, Tuominen vakuuttaa.

    Korjaustoimenpiteiden vuoksi Kouvolan alueella junille on jouduttu asettamaan paljon nopeusrajoituksia.

    – Ne aiheuttivat aika paljon myöhästymisiä syys-lokakuun aikana Kouvolan alueella, ja se säteili koko maahan.

    Tuomisen mukaan Liikennevirasto on kartoittanut rataverkon tilanteen nyt koko Suomen alueella, ja muualta se on löytänyt ainoastaan erittäin pieniä puutteita.

    – Matkustaa voi turvallisin mielin, Tuominen vakuuttaa.

    – Olemme keskustelleet asiasta vakavasti VR Trackin kanssa, ja henkilökohtaisesti luotan, että toimintaa korjataan.

    VR Trackin toimitusjohtaja Ville Saksi irtisanoutui syyskuussa. Lännen Median tavoittaman Saksin mukaan irtisanoutuminen ei liity tähän asiaan.

    – Itse irtisanouduin reilu kuukausi sitten. Siihen ei liity mitään kummempaa, ja se[lähtö] oli ihan oma päätökseni.

    Saksi ei tarkemmin kommentoi toimitusjohtajan juridista ja/tai moraalista vastuuta asiaan liittyen.

    – En ole enää ollut asiassa mukana, enkä osaa sanoa kuka on vastuussa mistäkin. Varmaankin on tehty paljon selvityksiä puolin ja toisin, Saksi sanoo.

    – Asia oli yllättävä kaikille osapuolille. Varmasti aikanaan selviää, kuka siitä on viime kädessä ollut vastuussa.

    VR:n viestintäjohtaja Mika Heijarin mukaan yhtiön nykyinen operatiivinen johto ei kommentoi asiaa sen laajemmin kuin mitä aiemmin on tiedotettu.

    Syyskuussa VR kertoi, että Saksi on irtisanoutunut tehtävästään, ja että Saksin tehtävät ottaa väliaikaisesti hoitaakseen VR Groupin lakiasiainjohtaja Teemu Sipilä.

    Vastaa
  • Kuinka on mahdollista, että Liikennevirasto ja sen valvojat on päästäneet tilanteen siihen, että 200 vaihdetta ei täytä Livin asettamia vaatimuksia. Luulisi eri osapuolien heräävän todellisuuteen jo hieman pienemmistä ongelma vaihteiden määristä. Määrän perusteella joko prosessissa täytyy olla jotain todella pahasti vinossa tai vaihtoehtoisesti vaatimukset ovat sellaisia ettei niihin voi päästä.

    Vastaa

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia