Yle: Bernerin papereissa poistetaan autovero ja polttoaineveroja lasketaan

Ylen haltuunsa saamien niin sanottujen Bernerin paperien eli tieliikenneselvityksen mukaan autovero poistuu kokonaan. Selvitys julkaistaan torstaina.

Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) esittää Ylen haltuunsa saamassa selvityksessä, että liikenteen veroja alennetaan 1,6 miljardia euroa. Muutokset halventaisivat auton ostamista merkittävästi.

Selvityksen mukaan auton omistamisen yhteydessä maksettava autovero poistettaisiin kokonaan. Muutos on valtava, sillä sitä kerätään esimerkiksi tänä vuonna arviolta noin 853 miljoonaa euroa.

Myös tieliikenteen toista keskeistä veroa eli ajoneuvoveron perusveroa laskettaisiin 547 miljoonalla eurolla.

Näiden lisäksi esityksessä ehdotetaan myös polttoaineveron laskemista noin 200 miljoonalla eurolla.

Valtion budjetin kannalta liikenneverkkoyhtiön tulee olla neutraali muutos, joten autoverojen laskun vastapainoksi liikenneverkkoyhtiö perisi asiakkailta tienkäyttöoikeuteen perustuvia maksuja.

Tiemaksu enintään 539 euroa vuodessa

Jo vuoden 2018 alussa toimintansa aloittava perustettava liikenneverkkoyhtiö myisi ensi vuoden alusta lähtien kuluttajille aikaan perustuvaa tienkäyttöoikeutta.

Kiinteä maksu voisi olla esimerkiksi viikko-, kuukausi- tai vuosimaksu. Toiminnan alkuvaiheessa vuosimaksu voisi olla keskimäärin 539 euroa. Maksu porrastettaisiin auton hiilidioksidipäästöjen perusteella.

Esityksen mukaan tämänkaltainen muutos ei edellytä ajoneuvon paikantamista.

Selvitys esittää Ylen saamien tietojen mukaan, että liikenneverkkoyhtiö toimisi alkuvaiheessa vähittäismyyjänä yksityisten rahaa keräävien palveluoperaattoreiden rinnalla.

Kilometripohjainen maksu myöhemmin?

Selvityksessä todetaan, että myöhemmässä vaiheessa palveluoperaattorit voisivat tarjota asiakkaille myös kilometripohjaisia paketteja. Tämä voisi toteutua sen jälkeen, kun alalle on syntynyt riittävästi kilpailua.

Kilometripohjaiseen hinnoitteluun liittyvä ajoneuvon paikantaminen vaatisi kuitenkin aina kuluttajan luvan.

Tehdyn esityksen mukaan muutos toteutettaisiin vauhdikkaalla aikataululla. Liikenneviraston hallinnoima tieverkko siirtyisi uuden liikenneverkkoyhtiön alle jo siis ensi vuoden alusta lähtien.

Rata- ja vesiväylät siirtyisivät liikenneverkkoyhtiöön vuoden 2019 alusta. Tämä selvitystyö jatkuu kuitenkin edelleen.

Liikenneministeri Anne Bernerin on määrä esitellä selvitys torstaina. Sen jälkeen esitys lähtee lausuntokierrokselle. Keskeiset poliittiset päätökset pitäisi tehdä huhtikuussa järjestettävän budjettikehysriihen yhteydessä. Näin vaadittavat lakimuutokset ehtisivät eduskuntaan ensi syksynä.

 

Tätä artikkelia on kommentoitu 17 kertaa

17 vastausta artikkeliin “Yle: Bernerin papereissa poistetaan autovero ja polttoaineveroja lasketaan”

  1. Olisihan se mukavaa jos näin kipeitä ratkaisuja ajaisi joku äänestetty ministeri joka eläisi näiden tulostensa kanssa. Kyllä vaikuttaa pahalta puhallukselta yhtiöittää tieverkko.

  2. Täysin huuhaa hommaa edelleen. Nythän sitä vasta omistamisesta maksetaankin, ei saa edes omistaa suuripäästöistä autoa. Maksamaan joutuu heti kun auto on tallissa. Mitä tekemistä sillä on absoluuttisten päästöjen kanssa? Mikä vika on kaikille tasapuolisessa polttoaineen verotuksessa? Se maksaa kuka ajaa ja kenenkä auto kuluttaa. Miksi pitää jonkun Bernerin alkaa keksimään pyörää uudelleen? Autovero kun poistetaan, menetämme myös autonvalmistajien Suomi-alennukset. Missä se tän jutun pihvi oli? Kuka tästä hyötyy, tai paremminkin, mikä on se tapa jolla Bernerit yms. tästä hyötyy?

  3. Autovero poistuu, tilalle aikaan perustuva tienkäyttömaksu. Yhtä tyhjän kanssa.

    Positiivista sinänsä, että uuden auton hankinta helpottuu, jolloin autokannan uusiutuminen nopeutuu. Mutta tuo väyläverkkomaksu voitaisiin ottaa käyttöön vasta sitten, kun oikeasti voidaan kilometriperusteisesti laskuttaa. Vähän ajavat ja väyliä näin ollen myös kuluttavat maksaisivat vähemmän. Näin siis ainakin teoriassa.

    1. Autoveron poiston eräs merkittävä seuraus olisi se, että kaikki oikeanpuolisen liikenteen maat olisivat jatkossa käytettävissä auton ostoa varten, ja EU-maiden osalta ei autoa ostaessa tarvitsisi matkalla poiketa edes tullissa. Suomessa ALV on 24 % ja Virossa 20 %, joten aika moni uuden auton ostaja hakisi auton varmaan Virosta säästääkseen 4 % uuden auton hinnassa. Varmaan Tallinnan satama-alueelle nousisi veromuutoksen myötä autokauppoja, josta Virossa kävijät voisivat tuliaisiksi tuoda edullisemman auton.

  4. Kyllähän tässä kävi niin, että kepun kannattajat äänestivät valitettavasti tietämättään Sipilälle avoimen valtakirjan, jolla äärioikeistolaiset: Sipilä, Berner, Lehtomäki ja Vanhanen yksityistävät kaikki valtion peruspalvelut. Ja maaseudun väki, aidot kepulit, kärsii eniten!

    1. Oliskohan niin, että Berneriltä itseltään on tämä juttu lirautettu uutisiin?
      Käytännössä lirulla ei ole mitään merkitystä asian etenemiseen

  5. Niin pitäisi. Ja miksi laatulehtenä itseään pitävät julkaisevat juttuja, jotka on saatu kyseenalaisin keinoin?

  6. Kukapa tietää, mihin väylien yhtiöittäminen saattaa johtaa. Säilyykö Suomen valtion omistus vai myydäänkö osakkeita ulkopuolisille, siis yksityisille yrityksille ja myös ulkomaille? Näinhän on käynyt tai käymässä monilla sektoteilla. Suuntana on
    Oy Suomi Ab!
    …..Liikenneväyliä ja niiden käyttöä suomalaiset pitävät perustuslakeihin perustuvana jokamiehen oikeutena, mikä on vaarassa romuuttua. Tämä romuutus on Bernerin ja Sipilän nimenomainen tavoite.

  7. hyvä että kepu ja kokoomus laittoivat tuulemaan ja viherpunikit vikisevät.

  8. pensan hintaan 10 senttiä lisää veroa. ne maksaa jotka ajaa. meillä köyhillä meinataan maksattaa toisten päästöt. auto vero on jo nyt tarpeeksi suuri.

  9. mikä on se hinta millä nämä yhteiset kaikkien omistukseessa olevat tiet siirretään yhtiölle ???
    otetaanko hinnaksi esim moottorite turku – helsinki se uusi osuus
    ja mitä se maksoi ?
    yhtiöllä tulisi olla iso kassakirstu jotta se voi maksaa ne tiet !
    tai sitten velkaa ihan pirusti mutta silloin se maksu ei taida riittää ?

    1. Kun kyseessä on valtion omistama yhtiömuotoinen entiteetti (tyhmille tiedoksi: valtionyhtiö), se tarkoittaa, että valtio rahoittaisi yhtiötä ainakin alkuvaiheessa. Jos ei suoraan budjetista niin ainakin takaamalla yhtiön lainat, jolloin se saisi lainaa samaan hintaan kuin valtio.

  10. Auroveron poisto merkitsee kai noin miljardin tulonmenetystä valtiolle.Lisäksi tulisi kompensoida aiemmin ostettujen autojen verotusta noin 4 miljardin edestä. Lisäksi tiestön kunto edellyttäisi lisäpanostusta noin puoli miljardia. Ja sitten puhutaan suuruusluokaltaan 30 miljardia maksavasta tunnelista Tallinnaan. Samoin Ahvenanmaahan ulottuvaa tunnelia on väläytelty. Alkoholiveroakin ollaan reppaasti alentamassa… Mistä kaikki kompensoivat rahat: loppukädessä tavallisten ihmisten kukkaroista kiihtyvästi kasvavassa määrin? Ainoastaan rikkaista rikkaimmat hyötyisivät loppupeleissä.

  11. Hyvä Berner!

    On täysin väärin että vain autoilijoita rokotetaan tiestön kunnossa pitämiseksi.
    Kun kaikki matkustajat/kyydissä (myös bussit, ratikat ym) olevat lasketaan mukaan niin autonomistajia tien käyttäjistä on kenties 20% .

    Unohdetaan siis käyttöverot ja hoidetaan tiestö normaaleista veroista !

    1. Sekä ratikka- että bussimatkustaja yleensä maksaa matkastaan. Eiköhän nuokin verot (ynnä liikennöitsijöiden katteet) ole sinne lipun hintaan leivottu. Sama tilanne rahtipakettien kanssa: kaikesta maksetaan liikennöitsijälle, joka maksaa veronsa eteenpäin.

      1. ”Sekä ratikka- että bussimatkustaja yleensä maksaa matkastaan. Eiköhän nuokin verot (ynnä liikennöitsijöiden katteet) ole sinne lipun hintaan leivottu.”

        Ei se kai ihan niin mene. Suomessa sen enempää ratikka- kuin junamatkustajatkaan eivät lipun hinnassa maksa raiteiden kustannuksia, vaan ne katetaan muilla veroilla. Suomessa on noudatettu viime vuosikymmenet periaatetta, jonka mukaan raiteiden kustannuksista maksaa junien kohdalla valtio ja ratikan kohdalla pääasiassa kunta. Ja raiteen liikennöitsijältä peritään vain raiteiden kulumista vastaava minimikorvaus, ei raiteiden varsinaisia kustannuksia. Jos junilta perittäisiin raiteiden rakentamis- ja perusparannuskustannukset, junalippujen hintoja pitäisin nostaa huomattavasti tai alkaa ajaa enemmän junia. Sama pätee ratikkaan. Esim. Tampereen ratikan kustannusarvio on ensimmäisen vaiheen osalta 283 miljoonaa euroa + 81 miljoonaa euroa vaunuista. Jos infrasta mentäisiin perimään vaikka 5 prosentin pääomakulut, ja ne pitäisi saada takaisin lippujen hinnoissa, infrasta tulisi 14,2 miljoonan euron pääomakustannukset ja vaunujen kanssa 18,2 miljoonaa euroa, jotka pitäisi kattaa lippujen hinnoilla. Jos ratikkaliikenteellä tavoitellaan alkuvaiheessa noin 10 miljoonaa matkaa vuodessa, pitäisi lipun hintaan sisällyttää pelkkää pääomakulua 1,82 euroa vuodessa + ALV ennen mitään käyttökuluja ja poistomenojakaan. Näin ei tietenkään toimita, koska raideliikenneinvestointien ei edes tavoitella kattavan omia menojaan, vaan hyödyt tulevat liikkumisen sujuvoituksesta ja siitä, että ne mahdollistavat kiinteistökehityksen.

Vastaa