Infra Auri Häkkinen Ei kommentteja

Liikenne- ja viestintäministeriö ajaa virastouudistusta kuin junaa

Ministeri Anne Bernerin esitys liikenneväyläyhtiöstä kariutui muiden puolueiden vastustukseen muutama viikko sitten. Syksyllä käynnistynyt selvitystyö liikenteen virastouudistuksesta kuitenkin jatkuu.

Liikenne- ja viestintäministeriö ajaa Rakennuslehden saamien tietojen mukaan uudistusta kuin junaa alun perin päättämäänsä raidetta pitkin, vaikka väyläyhtiötä ei synny. Tiedot perustuvat keskusteluihin useiden virastouudistusta läheltä seuraavien henkilöiden kanssa.

Esiselvitys koskee Liikennevirastoa, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafia ja Viestintävirastoa. Ministeriö asetti selvitystyöryhmän 3.11.2016.

LVM:n ylijohtaja Juhapekka Ristola vahvistaa sähköpostilla, että selvitystä tehdään alkuperäisillä linjauksilla ja aikataululla 28.2.2017 mennessä.

Yksi esiselvityksen tärkeä linjaus on ottaa huomioon mahdollisen väyläyhtiön toteuttaminen. Päätehtävänä on selvittää, miten liikenteen ja hallinnonalan viranomaistoiminnot voitaisiin uudistaa nykyistä tehokkaammaksi ja uuden toimintaympäristön huomioivaksi kokonaisuudeksi.

Trafi veturina

Selvitystyöryhmää johtaa Trafin pääjohtaja Kari Wihlman sillä perusteella, että hän on virkaiältään vanhin virastopäällikkö. Yhtä hyvä perustelu olisi ollut valita puheenjohtajaksi suurimman viraston päällikkö, Liikenneviraston Antti Vehviläinen.

Uudistuksen pohja-ajatuksena on ollut, että väyläyhtiö olisi ottanut väylien kehittämisen, ja Trafin pohjalle rakennettaisiin hallinnonalan uusi virasto.

Nyt nämä kortit menivät uuteen jakoon. Mielenkiintoista on nähdä, miten se näkyy lopullisessa selvityksessä. Miten esimerkiksi rakennetaan yhden viraston sisällä palomuuri, kun nykyinen Trafi valvoo liikennemarkkinoihin liittyviä tehtäviä sekä liikennejärjestelmää koskevien sääntöjen ja määräysten noudattamista, eli se valvoo osittain Liikennevirastoa?

Onko uudistuksen tekemisen lopullisena syynä sittenkin se, että Liikenneviraston asiantuntijat ovat ministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiaisen ja hänen joukkojensa mielestä liian uppiniskaisia asiantuntemustaan puolustaessaan?

Valtiovarainministeri Petteri Orpo ja kokoomuksessa liikennenasioita seuraava ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen korostivat väyläyhtiön kariutuessa entistä vahvempaa Liikennevirastoa. Ymmärtääkö ja kuunteleeko LVM:n nyt myös näiden kokoomusministereiden viestiä?

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia