Infra Projektit Rakennuslehti Yksi kommentti

Länsimetron liikennöinti käynnistyy arviolta syyskuussa

Länsimetro siirtyy kesäkuun alussa testausvaiheesta viranomaistarkastusvaiheeseen ja valmistelee asemien ja radan luovuttamista HKL:lle. Viranomaistarkastusten ja niiden mahdollisesti aiheuttamien korjausten jälkeen metro voidaan avata matkustajille.

Tämänhetkisen arvion mukaan metroliikenne voisi käynnistyä syyskuussa.

”Länsimetro on valmis liikenteelle heti kun viimeinenkin hyväksyntä on saatu. Arvioni mukaan metroliikenne voi alkaa syyskuussa 2017”, rakentamisesta vastaavan Länsimetro oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi kertoo.

Metron liikennöinnistä vastaava HKL on talven ja kevään aikana ajanut koeajoja länsimetron osuudella. Koeajot ovat sujuneet hyvin, ja ne päättyvät 14. toukokuuta.

”Länsimetron koeajot ovat onnistuneet, ja niiden avulla on voitu varmistaa metron toimintakyky myös hyvin monenlaisissa poikkeustilanteissa. Metro on matkustajille avautuessaan luotettava ja turvallinen”, HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski sanoo.

Viranomaistarkastusten jälkeen Länsimetro, HKL ja HSL päättävät metro- ja liityntäliikenteen lopullisen käynnistymispäivän. Liityntäbussiliikenteeseen ei kuitenkaan siirrytä vielä syysliikenteen alkaessa 14.8.2017. Bussiliikenne siirtyy metron liityntälinjastoon aikaisintaan lokakuun puolivälissä, ja siihen asti Etelä-Espoon ja Lauttasaaren bussit kulkevat nykyisen linjaston mukaan.

”Tässä lähtökohtanamme on, että matkustajien liikkuminen Etelä-Espoossa ja Lauttasaaressa turvataan kaikissa tilanteissa. Lisäksi bussiliikennöitsijät tarvitsevat vähintään kaksi kuukautta aikaa liikenteen tuotannon ja työvuorojen suunnitteluun”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi toteaa.

Metro ja nykyiset bussilinjat kulkevat jonkin aikaa samanaikaisesti ennen bussien liityntäliikenteeseen siirtymistä. Näin myös metroliikenteestä länsimetron osuudella saadaan arvokasta kokemusta.

Keskustelu artikkelista: 1 kommentti

  • Sovitaan vaikka marraskuu ja että se poliittisesti sopiva budjetti lopulta tuplaantui. Pikku juttu Espoon poliitikoille ja virkamiehille (Mäkelä, Uusitalo, Konttas…) mutta veronmaksajia vähän harmittaa !

    Vastaa

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia