Koulutus ja tutkimus Merja Mannila Ei kommentteja

Liikennevirasto jatkaa jättimäistä betonisiltahanketta

Liikenneviraston betonisiltatutkimukset etenevät aikataulussa. Näytteiden otto on loppusuoralla, ja tutkimatta on enää 16 siltaa pääasiassa Pohjanmaalla ja Varsinais-Suomessa.

Näytteenotto on alkamassa Tampereen Rajasaaren silloilla. Se ei saa käynnistyä ennenkuin liikennejärjestelyt on tehty. Kuvat: Petri Kivinen

Yksikön päällikkö Minna Torkkeli arvioi, että näytteenotot ovat ohi syyskuun puoleenväliin mennessä.

Myös ensimmäisten tutkittujen siltojen laboratoriotulokset alkavat Torkkelin mukaan vähitellen valmistua. Hän uskoo, että kaikki tulokset tulevat loppuvuodesta.

”Jos ensimmäisistä tutkimuskohteista paljastuu jotain turvallisuuden vaarantavaa, kerromme niistä toki heti julkisuuteen. Muuten haluamme analysoida tulokset rauhassa”, Torkkeli sanoo.

Silloista otetut betoninäytteet tutkii muun muassa VTT. Osa siltanäytteiden kokeista on hyvinkin nopeita toteuttaa, mutta yksinkertaistettu kapillaarinen vedenimeytyskoe vie noin kuukauden. Se kertoo betonin huokoisuuden.

”Silloista otetuista poranäytteistä tutkitaan betonin puristuslujuuden lisäksi ilmamäärä ja tiheys. Lisäksi haluamme, että puristuslujuus mitataan myös kimmovasaralla.”

Hanke on poikkeuksellinen

Liikennevirasto päätti viime talvena tutkia 93 rakennettua betonisiltaa. Tutkittavista silloista 31 on rautatiesiltoja ja 62 tiesiltoja. Ympäri Suomen sijaitsevat sillat on rakennettu vuosina 2005–2015.

Tutkimukseen valittujen siltojen kriteereinä ovat rakennusvuosi, suuri koko, tiesiltojen liikennemäärät, rautatiesiltojen merkitys henkilö- ja tavarakuljetusten kannalta sekä sillan kunto.

Laajan tutkimuksen taustalla ovat Turun sairaalan ja Kemijärven rautatiesillan betonin viime vuonna paljastuneet lujuusongelmat. Kemijärvellä valmistumassa ollut silta jouduttiin purkamaan.

Näiden tapausten jälkeen Liikennevirasto päätti viime syksynä tutkia pistokokeilla 18 maantiesiltaa. Kuudessa havaittiin lujuusalituksia, joten virasto laajensi tutkittavien siltojen määrää 93:een.

Torkkeli kertoo, että virasto ei ole ennen tutkinut siltojen kuntoa näin laajalti. Hanke on poikkeuksellinen, mutta hänestä tarpeellinen.

”18 siltaa on vain pieni osa silloistamme. Halusimme varmistua, että kaikki on kunnossa. Lujuuspuutteet näkyvät sillan lyhentyneenä käyttöikänä.”

Kun betonin lujuusongelmat tulivat julkisuuteen, Liikennevirasto kielsi kimmovasaran käyttämisen laadunvarmistukseen työmaillaan. Siltatutkimuksessa kimmovasaraa käytetään, koska virasto haluaa tutkia sen luotettavuutta olemassa olevan sillan tutkimuksessa.

”Haluamme nähdä, miten se toimii vanhan betonin kanssa. Varsinaisestihan se on tarkoitettu uuden betonin tutkimukseen.”

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia