Kokeile kuukausi maksutta

Betonisiltojen tutkimus on riskialtista työtä

On elokuinen viileä ilta, kello käy kymmentä. Tampereen Rajasaaren silloilla moottoritien liikenne on osittain katkaistu Nokian suuntaan Liikenneviraston määräämien betoninäytteiden ottoa varten.

Esivalmisteluiden ja liikennejärjestelyiden jälkeen Siltaexpertin näytteenotto Tampereen Rajasaaren silloista käynnistyy. Henkilönostin on huolellisesti kiinnitetty oikeaan kohtaan kaiteessa. Nostimen kuljettaja Arttu Sikanen ojentaa tarvikkeita tekninen avustaja Jesse Korhoselle. Katso lisää kuvia jutusta. Kuva: Petri Kivinen

Villilänsalmen puoleinen kaista on kiinni ja varattu työmaan käyttöön, mutta osa viereisellä kaistalla ajavista autoista ei juuri hiljennä.  Betonisiltojen tutkimustyö vaikuttaakin olevan olosuhteiltaan melko riskialtista, jos kaikki ei mene kohdalleen.

Valmistelevat työt ovat valmiit. Sillan viereen hivutetaan henkilönosturin kori, jonne laskeutuu portaita pitkin kaksi miestä. He pukevat turvavaljaat ylleen. Kori ja miehet katoavat osittain sillan alle pimeään.

Aluejohtaja Jesse Lindholm (vas.) ja Jesse Korhonen ottavat näytteitä. Lindholm mittaa puristuslujuutta kimmovasaralla ja Korhonen poraa timanttiporalla tutkimuskappaletta. Kuva: Petri Kivinen

Koko yön kestävät näytteenotot toteuttaa Siltaexpert. Aluejohtaja Jesse Lindholm johtaa Tampereella tutkimuksia, joihin on varattu kolme päivää.

”Otamme timanttiporaamalla noin 15 näytettä pääkannattajapalkeista. Sen jälkeen toimitamme näytteet astioissa aboratorioon ja paikkaamme rakenteen reiät.”

Lindholm kertoo, että kohteesta riippuen yritys ottaa noin 15–30 poranäytettä. Näytteet ovat noin kahden kilon painoisia betonilieriöitä, joiden halkaisija ja pituus on ennalta määrätty. Lisäksi näytteenottaja mittaa betonista puristuslujuuden kimmovasaralla.

Työmaalla on töissä näytteiden otossa kolme Siltaexpertin miestä. Erityisesti tarkoitukseen suunniteltu henkilönostin on vuokrattu ulkopuolelta ja sitä kuljettaa kalustoyrityksen mies. Liikennejärjestelyt tekee joko Siltaexpert tai sen alihankkija.

Liikennevirasto ei salli tutkimuksia ennen iltakahdeksaa

Näytteenottoa edeltävät tarkat ennakkovalmistelut. Kohteelle tehdään liikenteenohjaus- ja turvallisuussuunnitelmat ja näytteenotto aikataulutetaan. Lisäksi nostimen asemointi ja näytteenottopaikat katsotaan vielä työn alkaessa.

Liikennejärjestelyt päästään aloittamaan tutkimuskohteissa Liikenneviraston määräyksestä vasta kello 20, kun liikenne alkaa rauhoittua. Syynä on turvallisuus.

Siltaexpertin aluejohtaja Jesse Lindholm pitää kädessään Tampereen Rajasaaren betonisilloista porattua tutkimuskappaletta. Näytteet ovat noin kahden kilon painoisia betonilieriöitä, joiden halkaisija ja pituus on ennalta määrätty. Kuva: Petri Kivinen

Liikennevirasto kilpailutti 93 betonisillan näytteenotot kuutena osaprojektina, joita voitti useampi yritys. Betonisiltatutkimukset etenevät viraston mukaan aikataulussa. Näytteiden otto on loppusuoralla, ja tutkimatta on enää 16 siltaa pääasiassa Pohjanmaalla ja Varsinais-Suomessa.

Nokian ja Pirkkalan yhdistävät Rajasaaren sillat ovat yksi viimeisistä tutkimuskohteista. Ne valmistuivat vuonna 2008 ja ovat osa Tampereen läntistä kehätietä. Reunapalkeilla toisiinsa kiinnitetyillä, jännitetyillä silloilla on pituutta 300 metriä.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Betonisiltojen tutkimus on riskialtista työtä”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat