Kokeile kuukausi maksutta

Roadscanners menee pintaa syvemmälle – digitaalisesti

Rovaniemeläinen Roadscanners on yksi tunnetuimmista suomalaisista tiealan yrityksistä maailmalla.

Roadscannersin toimitusjohtaja Timo Saarenketo opettaa työnsä ohella liikenneväylien diagnostiikkaa Tampereen teknillisessä yliopistossa. Kuva: Roadscanner ja Seppo Mölsä

Sen vahvuutena on korkea tieteellinen taso, jolla se tutkii väylien kuntoa. Sähkömagneettisilla menetelmillä yhtiö pystyy selvittämään tierakenteen ja asfalttipäällysteen paksuuden lisäksi myös niiden heikkouskohdat ja vesimäärät ja monta muuta rakenteen elinkaaren kannalta tärkeää muuttujaa.

Roadscanners aloitti toimintansa maatutkalla, mutta tänään se käyttää mittausautoissaan hyödyksi myös lämpökameroita ja laserskannereita sekä kiihtyvyysantureita. Laserkeilauksella mitataan tien tai rautatien poikkileikkaus, jolloin saadaan digitaalinen malli sekä tien pinnasta että rakenteesta.

”Me olemme ainoat maailmasta, joka tekee molemmat”, toimitusjohtaja Timo Saarenketo sanoo.

”Tulevaisuudessa rakentaja näkee näytölleen tulevasta pistepilven ja maatutkadatan yhdistelmästä suoraan, ovatko rakenteet oikean paksuisia ja oikealla tasolla. Tekniikka voidaan viedä myös automaattiseen jyräohjelmaan, mistä on iso hyöty nyt, kun kuumasta asfaltista ollaan siirrytty kylmempään, joka on pakko jyrätä heti”, hän kertoo.

Infrapuolen BIM-malleja Saarenketo moittii vielä liian karkeiksi ylläpitovaiheeseen. Ne eivät ota huomioon pikkuasioita, jotka vaikuttavat tien kestoikään. Roadscannersin tekniikalla voidaan mitata tarkasti myös talvihoidon tasoa, kuten esimerkiksi polanneurien syvyyttä tai ovatko aurausvallit korkeammat kuin sallittu 80 senttiä.

”Hoidossa pitää päästä tällaisiin mitattaviin suureisiin.”

Väitöskirjoista vauhtia

Filosofian tohtori Timo Saarenketo perusti Roadscannersin maatutkiin erikoistuneen Pekka Maijalan ja muutaman muun asiantuntijan kanssa 19 vuotta sitten. Saarenketo oli ollut töissä kaivosyhtiöissä, Akatemian tutkijana ja Lapin tiepiirillä kehittämässä geofysikaalisia mittauskeinoja. Aiheesta oltiin kiinnostuneita myös Texasissa, jonne Saarenketo houkuteltiin tekemään väitöskirja.

Tänään näitä väitelleitä on lähes kolmasosa yrityksen 30 hengestä ja yksi väitöskirja on taas tulossa. Tutkimustoiminnan osuus on yli 15 prosenttia liikevaihdosta. ”Tuotekehityksen kärjessä on oltava, jos halutaan olla kasvussa mukana.”

Tyypillistä henkilökunnalle on kansainvälinen ja poikkitieteellinen tausta. Tuorein rekrytointi on saksalainen fyysikko, joka teki väitöskirjansa syöpäsolun pinnan elastisista ominaisuuksista.

Tätä tietoa voidaan Saarenkedon mukaan hyödyntää myös asfaltin väsymisen tutkimuksessa. Vanha ja kovettunut bitumi irtoaa herkästi kiviaineksen pinnasta. Mutta sen todentaminen mittaamalla päällysteestä on hankalaa. Syöpäpuolella asiaa on voitu selvittää kaikkein parhaiten.

Kansainvälinen yhtiö

Yhdysvalloista on tullut Roadscannersin kasvavin markkina-alue. Odotuksia lisää presidentti Trumpin lupaus laittaa rapistuva infra kuntoon.

”Yhdysvalloissa tutkimme muun muassa rautateiden ja rautatietunneleiden kuntoa Mississipistä itään”, Saarenketo sanoo.

Rautateillä korostuu ennakoivan kunnossapidon merkitys, koska niitä ei voi päästää hajoamaan. Aiemmin niitäkin korjattiin pitempi pätkä kerrallaan, mutta paremman tiedon ansiosta korjaukset voidaan kohdistaa juuri oikeisiin kohtiin.

Roadscanners

  • 19 vuotta sitten perustettu rovaniemeläinen konsulttitoimisto, joka on erikoistunut väylien, siltojen ja lentokenttien kunnon hallintaan ja hallinnassa käytettäviin työkaluihin.
  • Liikevaihto 3,4 miljoonaa euroa
    30 henkeä, joista 8 tohtoria
  • Toimintaa 55 maassa, konttorit Ruotsissa, Norjassa, Tsekissä ja USA:ssa

Vilkasliikenteinen rautatietunneli voidaan pysäyttää korjaustöiden ajaksi vain tunniksi. Siksi korjaustoimet pitää pystyä kohdistamaan puolen metrin tarkkuudella, jotta kymmenien miljoonien dollareiden arvoisten koneiden ajasta minuuttiakaan ei mene hukkaan.

Japanissa yhtiö on tutkinut ja toimittanut ohjelmistoja siltojen kuntotutkimuksiin, sillä siellä kansilaatat ovat pahoin vaurioituneita liian ohuiden päällysteiden ja liiallisen suolan käytön vuoksi.

Eksoottisin tiehanke on Etelämantereella, jossa Roadscannersin varoitusjärjestelmä varoittaa etukäteen jäätiehen tulleista railoista.

Uuteen-Seelantiin yhtiö kehitti kriittiseen kyllästysasteeseen perustuvan kosteusmittauksen teille, jotka vaurioituvat ilmastonmuutoksen lisäämistä sademääristä.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Roadscanners menee pintaa syvemmälle – digitaalisesti”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat