Raide-Jokeria liikennöivät aikanaan Helsingin nykyisiä raitiovaunuja seitsemän metriä pitemmät pikaratikat. HKL on testannut uuden kaluston mittavaunua kantakaupungin reiteillä. Kuva: Joonas Vohlakari / HS

Raide-Jokerin allianssi joutui säästökuurille – ”Emme ole tekemässä köyhän miehen pikaraitiotietä”

Allianssilla on vuosi aikaa puristaa mittavia säästöjä.

Kirjoittaja(t) Marja Salomaa / HS

Itäkeskuksesta Keilaniemeen rakentuvan Raide-Jokeri-pikaraitiotien ensimmäiset kustannuslaskelmat ovat 95 miljoonaa euroa kalliimmat kuin Espoon ja Helsingin valtuustojen hyväksymässä 275 miljoonan euron hankesuunnitelmassa.

Tuoreen laskelman tekoon ovat ensimmäistä kertaa osallistuneet kaupunkien lisäksi myös allianssiosapuolet eli suunnittelijoiden ja urakoitsijoiden edustajat. Ensimmäinen laskelma on pohja vuoden kestävälle työlle kohti yhteistä tavoitekustannusta.

Projektijohtaja Juha Saarikoski sanoo, että urakkakulujen pudottaminen kohti 275 miljoonaa euroa on tavoitteena kova.

”Emme kuitenkaan ole tekemässä mitään köyhän miehen pikaraitiotietä, joka näyttää halvalta ja toimii huonosti”, Saarikoski sanoo.

Allianssimallissa tilaaja, suunnittelijat ja urakoitsijat jakavat hankkeeseen liittyvät riskit ja hyödyt. Jos yhteisesti hyväksytty tavoitekustannus ylittyy, myös urakoitsija ja suunnittelija maksavat. Jos se alittuu urakoitsija, allianssiosapuolet saavat bonusta.

Sen vuoksi sopimus tavoitekustannuksesta on yksi urakan tärkeimmistä etapeista. Tavoitteena on hyväksyä tavoitekustannus viimeistään ensi vuoden tammikuussa, jotta rakennustyöt voisivat alkaa vuoden 2019 keväällä.

Raide-Jokerin suunnittelijoiksi on valittu Ramboll Finland, Sitowise ja VR Track. Urakoitsijoina ovat VR Track ja YIT.

Ylijäämämaat ovat iso säästökohde

Saarikosken mukaan keinoja urakkakulujen karsimiseksi on monia. Isoja säästöjä voi syntyä pelkästään työmaajärjestelyistä esimerkiksi siitä, kuinka laajoja yhtenäisiä työalueita saadaan rajattua.

Rakentamista helpottaisi ja kuluja säästyisi, jos muuta liikennettä voitaisiin ohjata pois työmaan läheisyydestä poikkeusreiteille. Asuinalueilla tällaiset järjestelyt edellyttävät aina erityislupaa.

Isoja säästöjä voi syntyä pelkästään työmaajärjestelyistä.

Toinen iso säästökohde ovat ylijäämämaat. Koska radan rakentamisessa tehdään kaivantoja, täytyy ylijäämämaata kuljettaa muualle.

Urakan loppuvaiheessa kuoppia pitää kuitenkin taas täyttää. Kustannuksia alentaisi, jos 25 kilometrin mittaisen radan eri osuuksilla puhtaita ylijäämämaita voisi kierrättää tehokkaasti.

”Me selvitämme senkin, onko mahdollisuuksia läjittää maamassoja väliaikaisesti työmaan läheisyyteen”, Saarikoski sanoo.

Maakaasuputken siirto maksaa 20 miljoonaa

Kustannuksiin vaikuttaa myös ratakäytävän leveys, joka vaihtelee urakka-alueella. Projektin yhteydessä mietitään, onko järkevää uusia rakenteita esimerkiksi koko reittikadun leveydeltä, vai riittääkö vain radan rakentaminen.

Johto- ja putkisiirroista erityisen kalliiksi on osoittautunut maakaasuputken siirto Maunulassa. Raide-Jokerin reittikäytävää maakaasuputki vain sivuaa, mutta noin 20 miljoonan euron putkisiirto on tehtävä pikaraitiotiehen liittyvän täydennysrakentamisen vuoksi.

Uusien asuintalojen lisäksi maakaasuputken läheisyyteen on tulossa päiväkoti.

Raide-Jokerin 275 miljoonan euron kustannusarvioon eivät kuulu uusien raitiovaunujen hankinta tai varikon rakentaminen Roihupeltoon. Niiden kustannukset menevät Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) budjetin kautta.

Jutun otsikkoa muokattu klo 16.15.

Tätä artikkelia on kommentoitu 4 kertaa

4 vastausta artikkeliin “Raide-Jokerin allianssi joutui säästökuurille – ”Emme ole tekemässä köyhän miehen pikaraitiotietä””

  1. Eiköhän sovita ihan näiden julkihankkeiden historian valossa että 500 miljoonaa menee ja ratikat päälle. Se tarkoittaa 20 000 euroa metrille ilman kalustoa…..komea summa. Toki poliitikot ja virkamiehet ovat tehneet huolelliset kustannus/hyöty analyysit riskianalyyseineen että juuri tämä ratikkalinja on se ihan paras tapa korvata yksi bussilinja.

    1. Niinpä. Ärsyttäviä nämä vihermuotihölmöilyt. Vanhentunut ja joustamaton single point of failure-järjestelmä, joka on helvetillisen kallis toteuttaa ja meidän ilmasto-oloissamme vielä toiminnallisesti epävarmakin. Sähkö- tai flexifuel-nivelbussit mahdollisella tulevalla automaatiolla olisivat järkiratkaisu.

  2. Aivan ihme matematiikkaa .Rahat otetaan maanarvon nousulla asukkailta ja tietysti vuokrataloissa maksaja on veromaksajan luukku.Elikä asuntojen hinnat nousevat ja tontit myydään erikseen tai niistä otetaan kalliit vuokrat.Aivan turhaa rahojen törsäystä ja vaikeutetaan näin ihmisten kohtuullishintaisten asuntojen ostoa ja taas asuntojen hinnat nousee ja velkaantumiskierre vaan jatkuu ja varsinkin lapsiperheet joutuvat koville sekä pienipalkkaiset asunnonostajat.Näin annetaan sijoittajille taas mahdollisuus sijoituksille.

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi