Kokeile kuukausi maksutta

Harvia kasvatti tulosta ja liikevaihtoa – tähyää yritysostoja

Kiuasvalmistaja Harvian tulos ja liikevaihto paranivat huhti-kesäkuussa. Myynti kasvoi useimmilla markkinoilla.

Ensimmäisellä vuosipuoliskolla Harvian kasvu ja kannattavuus jatkui vahvana ja vakaana, sanoo toimitusjohtaja Tapio Pajuharju.

”Katsastuskaudella liikevaihdon kasvu oli erityisen vahvaa saunojen tuoteryhmässä, jossa kasvua oli 90,4 prosenttia. Myös kiukaiden kasvu ylitti viiden prosentin kasvutavoitteen, ja kasvua saavutettiin sekä sähkö- että puukiukaissa”, Pajuharju sanoo osavuosikatsauksessa.

Harvian tulos ennen veroja kasvoi huhti-kesäkuussa 2,3 miljoonaan euroon viime vuoden vastaavan ajan 2,1 miljoonasta.

Liikevaihto kasvoi toisella neljänneksellä 11,4 prosenttia ja nousi 17,0 miljoonaan euroon viime vuoden vastaavan ajan 15,3 miljoonasta. Vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laskettu liikevaihto kasvoi 11 prosenttia 16,9 miljoonaan.

Harvian oikaistu liikevoitto kasvoi toisella neljänneksellä 2,8 miljoonaan euroon vertailukauden 2,4 miljoonasta. Osakekohtainen tulos nousi 0,10 euroon vuodentakaisesta 0,08 eurosta.

”Yhdysvaltain markkina jatkoi vahvaa kasvuaan”

Pajuharjun mukaan liikevaihto kehittyi pääsääntöisesti hyvin kaikilla avainmarkkinoilla.

”Yhdysvaltojen markkina jatkoi vahvaa kasvuaan, ja samalla vahvistimme asemaamme Pohjoismaissa, Ranskassa, Beneluxissa sekä UK:ssa. Saksan liikevaihdon kehitys toisella vuosineljänneksellä oli hyvää, ja haastavan alkuvuoden jälkeen onnistuimme kääntämään myynnin kolmen prosentin kasvuun.”

Suomessa erittäin vahva ensimmäinen vuosineljännes kasvatti tilapäisesti asiakkaiden varastotasoja ja toinen vuosineljännes normalisoi tilanteen, Pajuharju kertoo.

Venäjän markkina puolestaan on hänen mukaansa ollut poikkeuksellisen herkkä, ja vahva alkuvuosi kääntyi kesää kohti hieman alavireiseksi.

”Vuoden 2018 lopussa ostetun yhdysvaltalaisen Almost Heaven Saunasin integraatio eteni suunnitellusti, ja toiminta on tuloksellista”, Pajuharju sanoo.

Yritysostot haussa

Loppuvuonna yhtiö aikoo jatkaa strategian jalkautusta keskittyen keskiostoksen kasvattamiseen, maantieteelliseen laajentumiseen ja tuottavuuden jatkuvaan parantamiseen.

”Orgaanisen kasvun lisäksi Harvia tutkii aktiivisesti mahdollisuuksia kasvaa yritysostojen kautta”, Pajuharju sanoo.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Harvia kasvatti tulosta ja liikevaihtoa – tähyää yritysostoja”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat