Suomessa on julkisuudessa käsitelty pitkin vuotta tieverkon surkeaa kuntoa. Vaikka Antti Rinteen (sd) hallitus on lupaillut lisää rahoitusta, korjausvelka on niin suuri, että alemmalle tieverkostolle rahat eivät välttämättä riitä.
Tämä artikkeli on tilaajille
Kirjaudu sisään
1 kk koejakso veloituksetta
Tutustu digi-Rakennuslehteen kuukauden ajan veloituksetta ja sitoumuksetta.
Ryhmätilaus digi (+printti)
Ryhmätilaus sisältää haluamasi määrän käyttäjätunnuksia digiin (+printtilehtiä) yhdellä laskulla.
Yksittäistilaus printti+digi
Tilausjakso valittavissa 6/12 kk, myös määräaikaisena.
Yksittäistilaus digi
Tilausjakso valittavissa 6/12 kk.
Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa
3 vastausta artikkeliin “Yhä useampi päällystetty tie on pian soratie – soratiekilometrin hinta alle kolmannes uudesta päällysteestä”
Kun valtio saa ns. ”vähäliikenteiset” tiet sorateiksi, niin sitten hoitoluokkaa voidaan alentaa, ja hoidon taso putoaa kerrasta. Maakunnissa on kuitenkin raskasta liikennettä, joka käyttää näitä ”vähäliikenteisiä” teitä. Ihan hirvittää, miten ne selviävät talvikeleillä.
Vastaavasti soratiet tuhotaan keväällä ajokelvottomiksi, kun ei voida asettaa painorajoituksia raskaalle liikenteelle. Kelirikkovaroitukset eivät estä raskasta liikennettä käyttämästä teitä, joilla ei ole painorajoituksia. Tällä järjettömyydellä kulutetaan rahat muutamassa viikossa, kun korjataan raskaanliikenteen aiheuttamat vaurioit eikä sitten loppuvuodelle ole enää mitään käytettävissä – ei ole varaa karhuta eikä sorastaa teitä. Kukaan ei tunnu valvovan tätä eikä ketään asia kiinnosta. Maalaisjärkeä tienpitoon!
Ja kun niille sorateille ei raaski uudella autolla mennä nin ajetaan ne ajot vielä nykyistäkin vanhemmalla kakkosautolla😢
Tai polkupyörällä. Siihen suuntaa kehitys menee. Nopeus puolittuu ja BKT puolittuu… sitä ei jymmärrä herra isoherra