NCC yrittää myydä asfaltointiliiketoimintaansa Suomessa – Konsernijohtaja Carlsson: ”Ei strategista sopivuutta”

NCC etsii uutta omistajaa Suomen asfaltointiyksikölleen.

Kuva: NCC

Pohjoismaiden suurimpiin asfalttiurakoitsijoihin kuuluva NCC ilmoitti myöhään torstaina illalla julkistetussa tiedotteessaan aikovansa myydä Suomen asfaltointiliiketoimintansa.

Tiedotteen mukaan Suomen yksikkö ei enää strategisesti sovi NCC:n Suomen toimintaan. Lisäksi yksikkö on kooltaan huomattavasti pienempi kuin vastaavat Ruotsin, Norjan ja Tanskan yksiköt.

Yhtiö haluaa kehittää asfaltointiyksikköjensä taloudellista tulosta esimerkiksi organisaatiomuutosten kautta ja odottaa saavuttavansa noin 4,9 miljoonan euron eli  noin 50 miljoonan Ruotsin kruunun säästöt tehostamistoimenpiteiden kautta.

Suomen asfalttiliiketoiminta on osa pohjoismaista asfalttidivisioonaa, samalla tavalla kuin yhtiön muidenkin maiden asfalttiyksiköt. Suomessa on paikallisjohto ja Suomen asfaltin maajohtaja kuuluu pohjoismaisen divisioonan johtoryhmään.

Ei synergiaetua infran kanssa Suomessa

NCC:n Industry-yksikön Pohjoismaiden viestintäjohtaja Merja Alastalon mukaan Suomen asfaltointiliiketoiminnan tilanne on jo pitkään ollut haastava.

Yhtiöllä ei ole Suomessa muuta infraliiketoimintaa, joten muissa Pohjoismaissa saatava liiketoimintojen välinen synergiaetu asfaltin ja infran välisestä liiketoiminnasta on puuttunut kokonaan. Asfaltointiliiketoiminta on ollut Suomessa kuin irrallinen osa muusta toiminnasta.

”Suomessa markkina on todella kova emmekä ole onnistuneet saamaan tätä liiketoimintaa kannattavaksi vaikka isoja tehostamistoimenpiteitä onkin tehty. Lisäksi yhtiössä on käynnissä strategiatyö ja nyt tehtiin tämä strateginen valinta”, Alastalo kertoo.

Aikataulu on vielä täysin avoin. Yhtiö tiedotti aikeistaan henkilöstölle torstai-illan ja perjantai-aamun välillä.

”Tieto on nyt julkinen ja nyt odottelemme mitä tapahtuu. Vielä ei ole käynnissä neuvotteluja mihinkään suuntaan ja oletusarvo on se, että ihan nopeasti ei mitään tapahdu. Asioiden hoitamiseen voi mennä muutama kuukausi, mutta olemme varautuneet myös siihen, että aikaa voi kulua vuosikin.”

NCC konsernijohtajan Tomas Carlssonin Rakennuslehdelle antamassa haastattelussa Carlsson on optimistinen myynnin onnistumisesta. Asfalttiliiketoiminnan mahdollista myyntiarvoa yhtiö ei kommentoi.

”Meillä on edelleen hyvä markkinaosuus, joten tarkastelemme tilannetta, jos voimme löytää liiketoiminnoille uuden omistajan”, Carlsson kertoo.

Carlssonin mukaan Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan asfalttiliiketoiminnnoissa on alueellisia eroja esimerkiksi hintatasoissa.

”Markkinoissa on eroja ja ne ovat hyvin pitkälti paikalliset. Esimerkiksi kunnat dominoivat paikallisesti ja edustavat sitä kautta suurta osaa tulovirroista. Meidän oma maantieteellinen sijoittuminen ja liiketoimintojen kokonaisuus paikallisesti ei ole ollut riittävän menestyksekäs. Pääsyy aikomaamme divestointiin (myyntiin) Suomessa on kuitenkin strateginen sopimattomuus eli meillä ei ole strategista sopivuutta esimerkiksi infra- tai kiviainesyksikön kanssa”, Carlsson toteaa.

Carlssonin mukaan kauppa-aikeet eivät muutoin vaikuta NCC:n Suomen toimintaan.

”Suomi on nyt ja jatkossakin meille erittäin tärkeä ja suuri markkina rakentamisen ja kiinteistökehityksen markkinoilla. Näemme siellä paljon mahdollisuuksia.”

Lisää keskittymistä?

Rakennuslehden arvioiden mukaan esimerkiksi ruotsalaisomisteiset Peab tai Skanska voisivat olla kiinnostuneita ostajia, mutta on eri asia hyväksyykö Kilpailuvirasto alan voimakasta keskittymistä. Esimerkiksi keväällä Peabilla oli  vielä 51 prosentin markkinaosuus valtion päällystystöissä.

Asfalttitoiminta on tuonut tänä vuonna pääosan infran kasvusta, joten kiinnostuneita saattaa olla muitakin. Todennäköisesti kauppahinta on kuitenkin niin iso, että se karsii keskisuuret ostajaehdokkaat pois.

Rakennuslehden Suurimmat -kyselyn mukaan viime vuonna kaikkein suurimmilla infrarakentajilla piisasi hyvin töitä, sillä alan kymppikärjestä lähes kaikki kasvoivat. Kymmenen suurimman yhtiön joukosta ainoastaan NCC:llä infrarakentamisen liikevaihto supistui.

Tulevaisuuden päällystystyötä

NCC on panostanut vahvasti esimerkiksi tuotantoprosessiensa kehittämiseen ja digitalisoinyt asfaltoinnin tuotantoprosessin sekä kehittänyt tiedon digitaalista tuottamista tehdystä asfalttityöstä.

Esimerkiksi asfalttikoneissa on anturit, joista mitataan muun muassa vanhan asfaltin jyrsintäsyvyyttä, tien kaltevuutta, asfalttimassan lämpötilaa, asfalttimassan määrää ja kuljetusaikoja. Saatavasta datasta voidaan selvittää, onko työhön käytetty asfalttimassa se oikea määrä, korreloiko lämpötila laadun kanssa tai mitkä asiat ovat voineet vaikuttaa laatuun tai päällysteen kestävyyteen.

Yhtiössä on siirrytty digitaaliseen toiminnanohjausjärjestelmään, punnitukseen ja tiedonkeruujärjestelmään, jossa esimerkiksi mobiilisovelluksella voidaan seurata koneiden ja kuljetusten liikkeitä.

Edit: 6.11.2020: Täydennetty Suomen asfaltointiliiketoiminnan organisatorinen rooli.

Edit 6.11. kello 12:25: Juttua täydennetty Peabin markkinaosuudella.

Edit 6.11. kello 15.15: Juttua täydennetty konsernijohtaja Tomas Carlssonin kommenteilla.

 

 

 

 

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “NCC yrittää myydä asfaltointiliiketoimintaansa Suomessa – Konsernijohtaja Carlsson: ”Ei strategista sopivuutta””

Jätä kommentti