”Olemme syvästi huolissamme” – Joukko nimekkäitä arkkitehtejä lyttää tavan, jolla Helsinki aikoo uudistaa merellisen paraatipaikan

Apulaispormestari Anni Sinnemäki pitää selvänä, että historiallista ympäristöä kunnioitetaan rakentamisessa. ”Herkässä ympäristössä on tietysti tärkeää, että kaikki suunnitellaan laadukkaaksi ja ympäristönsä arvoiseksi.”

Eteläsataman makasiiniranta on tällä hetkellä terminaalialueen ja pysäköinnin käytössä. Kuva: Sami Kero / HS

Joukko arkkitehtejä ja professoreja on huolissaan arkkitehtuuri- ja designmuseon ja Eteläsataman Makasiinirannan suunnittelusta.

Arkkitehdit ovat tehneet vetoomuksen, jonka mukaan alueen kulttuuriympäristön merkittävyys tulisi ottaa suunnittelussa paremmin huomioon. Vetoomus on osoitettu tiede- ja kulttuuriministeri Antti Kurviselle (kesk), Helsingin pormestari Juhana Vartiaiselle (kok) sekä apulaispormestareille Anni Sinnemäelle (vihr) ja Paavo Arhinmäelle (vas).

Eteläsatamaan suunnitellaan arkkitehtuuri- ja designmuseota. Alueen rakentamisesta on parhaillaan meneillään laatu- ja konseptikilpailu.

Tässä vaiheessa kilpailuun on pitänyt esittää osallistumishakemukset. Alueelle on mahdollista ehdottaa kulttuuri-, palvelu-, liike- ja muuta toimitilarakentamista, muttei asumista.

Varsinaiset kilpailuehdotukset jätetään joulukuussa. Konkreettisia ehdotuksia alueen tulevista rakennuksista ei siis vielä ole.

Vetoomuksen allekirjoittajat kertovat olevansa ”syvästi huolissaan” museohankkeen ja koko Eteläsataman alueen toteutustavasta ja sen tuottamasta ympäristön laadusta. Uudet rakennukset uhkaavat arkkitehtien mukaan merkittävää kulttuuriympäristöä ja kansallismaisemaa – vaikka allekirjoittajat yleisesti ottaen kertovatkin kannattavansa uuden museon rakentamista ja Eteläsataman avaamista.

”Kilpailuasiakirjoissa esitetyn uudisrakentamisen määrä ja sijoittelu on ilmeisessä ristiriidassa annettujen maisemallisten ja toiminnallisten tavoitteiden kanssa sekä jättää huomiotta alueen kulttuuriympäristön merkittävyyden ja sitä koskevat kansalliset ja kansainväliset tavoitteet, velvoitteet ja sopimukset”, vetoomuksessa kirjoitetaan.

Sen mukaan ”kiinteistösijoituksena toteutettavat massiiviset hotelli- ja toimistorakennukset tuskin keräävät myönteistä huomiota asukkaiden tai vierailijoiden silmissä”.

Vetoomuksessa ehdotetaan hotellien ja toimistojen sijaan paikalle yleisömagneeteiksi museon lisäksi esimerkiksi merelliseen ympäristöön liittyviä näyttely- ja tutkimustiloja, ravintoloita ja veneliikennepalveluita.

Vetoomuksessa vaaditaan myös, että alueen rakentamisesta tehdään nykyistä huolellisemmat kulttuuriympäristöselvitykset, ja että kaupunki säilyttää maapohjan omistuksessaan.

Vetoomuksen ovat tehneet Aalto-yliopiston arkkitehtuurin historian emeritaprofessori Aino Niskanen, sekä arkkitehdit Mona Schalin ja Tiina Valpola. Lisäksi vetoomuksen allekirjoittajissa on useita professoreja muun muassa arkkitehtuurin ja maisema-arkkitehtuurin alalta sekä elokuvaohjaaja Aki Kaurismäki.

HS kysyi Helsingin kaupungilta näkemystä kritiikkiin.

Kaupunkiympäristöstä vastaava apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr) korostaa, että Eteläsataman suunnitellun perustana on ollut se, että ranta-alue avautuu nykyistä enemmän kaupunkilaisten käyttöön. Tällä hetkellä alue on lähinnä terminaalitoimintojen ja pysäköinnin käytössä.

Sataman alue vapautuu uuteen käyttöön, kun Tukholman laivaliikenne siirtyy Katajanokalle. Helsingin satama keskittää Tallinnan liikenteen Jätkäsaareen.

Sinnemäki pitää selvänä, että suunnittelussa olennaista on olemassa olevan kulttuuriympäristön suojelu.

”Tässä liikutaan yhdellä Helsingin arvokkaimmista ja historiallisimmista paikoista, ja suunnitelman pitää sopia niin empirekeskustan siluettiin kuin Suomenlinnan maailmanperintökohteeseen”, hän sanoo.

Suunnittelukilpailun periaatteissa todetaan, että alueen kokonaisratkaisua suunniteltaessa on otettava huomioon ”alueen maisemalliset ja kaupunkikuvalliset arvot sekä sijainnin merkitys ja identiteetti”. Museosta järjestetään myöhemmin erillinen suunnittelukilpailunsa.

Makasiiniranta on osa Suomenlinnan maailmanperintökohteen suoja-aluetta. Vetoomuksen allekirjoittajat nostavat esiin, että tällaiselle alueelle rakentaessa pitäisi teettää rakentamisesta ulkopuolinen vaikutusanalyysi.

Sinnemäen mukaan tällainen analyysi kannattaakin tehdä, kun suunnitelmat konkretisoituvat ja etenevät.

”Kaupungin ja valtion pitää tietenkin huolehtia velvoitteistaan. Pidän itse Suomenlinnan statusta tärkeänä ja haluan, että ranta tulee suunniteltua maailmanperintökohdetta kunnioittaen.”

Sitä, kuka maan omistaa, Sinnemäki ei pidä alueen tulevaisuuden kannalta keskeisimpänä asiana. Alueen rakentamisen periaatteet päättää joka tapauksessa kaupunginvaltuusto kaavoituksella.

”Tärkeintä on, että alue suunnitellaan niin, että tehdään kaikille kaupunkilaisille parempaa kaupunkitilaa. Herkässä ympäristössä on tietysti tärkeää, että kaikki suunnitellaan laadukkaaksi ja ympäristönsä arvoiseksi.”

Arkkitehtikunnasta on jo aiemmin noussut kritiikkiä hanketta kohtaan. Suomen Arkkitehtiliitto (Safa) vastusti jo vuonna 2020 tapaa järjestää kehittämiskilpailu ”sijoittajavetoisena”. Safan mukaan sopivampi tapa olisi ollut avoin, yleinen arkkitehtuurikilpailu. Eteläsatama-hanketta arvosteltiin myös keväällä ilmestyneessä Kenen kaupunki -pamfletissa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “”Olemme syvästi huolissamme” – Joukko nimekkäitä arkkitehtejä lyttää tavan, jolla Helsinki aikoo uudistaa merellisen paraatipaikan”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat