Kokeile kuukausi maksutta

Kiinteistöliitto Uusimaan kysely: Yli kolmanneksella taloyhtiöistä ongelmia isännöitsijän laskutuksissa

Vastaajat pitivät erityisen hankalina kuukausipalkkion lisäksi laskutettavia niin sanottuja erillisveloitettavia töitä.

Kyselyssä kritisoitiin mm. prosenttiperusteisia isännöintipalkkioita, jotka kasvavat korjauksen tai hankinnan arvon mukaan.

Taloyhtiöissä on kosolti epävarmuutta liittyen isännöintipalvelujen laskutukseen. Kiinteistöliitto Uusimaan jäsenilleen tekemän kyselyn perusteella vain joka viides oli täysin tyytyväinen laskutuksen selvyyteen. Joka neljäs vastaaja oli puolestaan melko tai hyvin tyytymätön.

Laskutuksessa on ollut satunnaisia tai jatkuvia ongelmia runsaalla kolmanneksella kyselyyn vastanneista taloyhtiöistä. Erityisen hankalina pidettiin kuukausipalkkion lisäksi laskutettavia niin sanottuja erillisveloitettavia töitä.

Lähes puolessa vastaajayhtiöistä isännöitsijä saa maksaa kaikki laskut ilman erillisiä hallituksen hyväksymismenettelyjä. Vain alle puolessa yhtiöistä oli käytäntö, jossa isännöintiyritykselle itselleen suoritettavat maksut kulkivat hallituksen hyväksynnän kautta.

”Pelkästään inhimillisten erehdysten välttämiseksi olisi todella tärkeää, että ainakin kaikki arkirutiineista poikkeavat laskut kulkisivat myös hallituksen jäsenen tai puheenjohtajan kautta ennen maksamista”, toteaa Kiinteistöliitto Uusimaan toiminnanjohtaja Mika Heikkilä.

”Erityisesti korjaushankkeisiin voi liittyä riskejä vääristä tai perusteettomista laskuista”, hän lisää.

Prosenttiperusteiselle laskutukselle kovaa kritiikkiä

Vastaajista 63 prosenttia ilmoitti, että heidän yhtiössään ei veloiteta prosenttiperusteisia isännöinnin palkkioita. Liki kolmannes kertoi tällaisia veloituksia olevan käytössä isommissa korjaushankkeissa.  Runsas 4 prosenttia taloyhtiöistä ilmoitti niitä olevan käytössä kaikissa palkkioissa.

Prosenttiperusteinen isännöintipalkkio kasvaa korjauksen tai hankinnan arvon mukaan.

”Todella monet vastaajat olivat kirjoittaneet kitkerää palautetta prosenttipalkkioiden perusteettomuudesta ja epäreiluudesta. Heidän mukaansa korjaushankkeen laskua maksavan isännöitsijän työmäärä ei kasva sen mukaan, onko esimerkiksi pihan asvalttia hankittu sata vai tuhat neliötä. Prosenttiperusteisessa palkkiomallissa erillisveloitus saattaa tällaisessa tapauksessa kymmenkertaistua pelkästään hankinnan arvon vuoksi,” toteaa Heikkilä.

Vain vajaa viidennes vastaajista oli tietoinen isännöintiyrityksen muiden palvelutuottajien kanssa tekemistä puite- tai yhteistyösopimuksista. Noin 40 prosenttia vastaajista epäili tällaisia sopimuksia olevan ja saman verran oli tietämättömiä kyseisten sopimusten olemassaolosta

Helmikuussa päättyneeseen kyselyyn vastasi 2005 taloyhtiön edustajaa Uudenmaan alueelta.  Tarkoituksena oli kysyä vastaajien näkemyksiä muun muassa isännöintipalvelujen ostamisesta, laadusta, yhteistyöstä, laskutuksesta, sopimusten päättämisestä sekä mahdollisista ongelmista.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kiinteistöliitto Uusimaan kysely: Yli kolmanneksella taloyhtiöistä ongelmia isännöitsijän laskutuksissa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat