Kokeile kuukausi maksutta

Olen asunut kerrostaloissa kohta kymmenen vuotta. Tuona aikana olen ehtinyt nähdä ja kokea lukuisia taloyhtiön remontteja. Joka kerta ihmettelen, miten vaikeaa asukkaiden ajan tasalla pitäminen remontoiville yrityksille edelleen tuntuu olevan.

”Ikkunaremontti alkaa 12. marraskuuta ja kestää noin kolme kuukautta.”

Pahimmassa tapauksessa sama lappu on kolme kuukautta myöhemmin rappukäytävässä, mitään ei ole edelleenkään tapahtunut, eikä asukkailla ole harmainta havaintoa remontin tilasta.

Liioittelua? Ehkä toisinaan, mutta valitettavan usein todellisuutta. Kollegani totesi, että on kummallista, että yrityksiä pitää Suomessa vielä erikseen palkita tiedottamisesta. Niinpä. Kyllä asukkaiden ajan tasalla pitämisen tulisi olla lähtöoletus, ei erillisansio.

Kaikella ystävyydellä ehdotankin, että tiedottakaa remontoitavien kerrostalojen asukkaille vaikka vähän liikaa. En usko kenenkään häiriintyvän esimerkiksi viikoittain rappukäytävään ilmestyvästä tilannepäivityksestä. Sen sijaan liian harvasta tai olemattomasta, pahimmassa tapauksessa paikkaansa pitämättömästä tiedottamisesta kyllä hermostutaan.

Moni kerrostaloasukas kokee esimerkiksi julkisivuremontin ajan muutenkin hieman rasittavana. On hienoa, että talo pidetään kunnossa, mutta samaan aikaan asuminen häiriintyy, on pölyä ja ikkunoista ei ehkä näe ulos. Paremmasta tiedottamisesta voi aiheutua yrityksille hieman lisätyötä, mutta toisaalta se todennäköisesti vähentäisi valituksia, yleistä tyytymättömyyttä sekä yksittäisten ihmisten yhteydenottoihin kuluvaa aikaa.

P.S. Kun tästä aiheesta kerran puhumme, niin muutosta kaipaisi myös tapa, jolla asunnossa käymisestä ilmoitetaan. Ilmoitukset tyyliin ”asuntoosi tullaan tiistaina 29. tammikuuta, jätä turvalukko auki” saavat ainakin minun karvani nousemaan pystyyn joka kerta.

Ymmärrän remonttien tärkeyden ja totta kai kannatan taloyhtiöni pitämistä hyvässä kunnossa. Ymmärrän myös sen, ettei jokaista asukasta voi joka asiassa erikseen kuunnella. Kuitenkin kerrostaloasunto on monelle koti siinä missä omakotitalokin eikä vain väliaikainen kämppä. Toivoisin tiedottamiseenkin sen mukaista kunnioitusta.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Asukastiedottamisen vaikeudessa on sietämistä”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Maria Elojärvihttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/maria-elojarvi/