Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Kehäradan peruskivi muurataan tänään

Pääradalta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Vantaankoskelle rakennettavan Kehäradan peruskivi muurataan tänään 6. maaliskuuta Vantaan Ilolassa. Radan varsinainen rakentaminen alkaa työmaatunneleiden louhinnalla huhtikuussa, ja rata valmistuu vuonna 2014.

Pääradalta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Vantaankoskelle rakennettavan Kehäradan peruskivi muurataan tänään 6. maaliskuuta Vantaan Ilolassa. Radan varsinainen rakentaminen alkaa työmaatunneleiden louhinnalla huhtikuussa, ja rata valmistuu vuonna 2014.

Kuuntele juttu

”Valmistavia töitä, kuten maastomittauksia ja pohjatutkimuksia on tehty viime vuoden syyskuusta lähtien ja ne valmistuvat kuluvana keväänä. Tunnelisuunnittelua on tehty viime elokuusta lähtien, ja avoratasuunnittelu käynnistyy tänä keväänä. Ajotunneleiden louhinta alkaa huhtikuun lopussa”, Kehärata-projektin vetäjänä toimiva projektipäällikkö Maija Salonen Ratahallintokeskuksesta kertoo.

Kehärata on 18 kilometriä pitkä poikittainen raideyhteys, joka yhdistää Vantaankosken radan lentoaseman kautta päärataan Vantaan Hiekkaharjussa. Se on samalla raideyhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalle sekä tärkeä kaupunkirata, joka tuo joukkoliikenteen potentiaalisiksi päivittäisiksi käyttäjiksi 200 000 asukasta ja 200 000 työmatkaajaa.

Kehäradan toteutukseen sisältyvät itse rata ja siihen liittyvät asemat katu-, liityntäpysäköinti- ja tiejärjestelyineen, Tikkurilan matkakeskus sekä radan edellyttämät tiejärjestelyt, joista suurin on Hämeenlinnanväylän (vt 3) kehittäminen Marja-Vantaan ydinalueella Kivistössä.

Radalle tulee ensimmäisessä vaiheessa neljä uutta asemaa: Kivistö, Aviapolis, Lentoasema ja Leinelä. Lisäksi myöhemmin toteutettavia asemavarauksia on neljä: Vehkala, Petas, Viinikkala ja Ruskeasanta.

Kehärata kulkee tunnelissa seitsemän kilometrin matkan alittaen lentoaseman alueen. Kehäradalla liikennöivät junat ovat kaupunkiliikenteeseen tarkoitettuja uusia matalalattiajunia, jotka kulkevat ruuhka-aikoina 10 minuutin vuorovälillä molempiin suuntiin pysähtyen kaikilla asemilla.

Kehärata-projektin kokonaiskustannusarvio on 590 miljoonaa euroa. Rahoitus jaetaan valtion (404 miljoonaa euroa) ja Vantaan kaupungin (186 miljoonaa euroa) kesken. Projekti saa EU-tukea yhteensä 17,76 miljoonaa euroa.

Kehärata-projekti toteutetaan Ratahallintokeskuksen johdolla. Muita sopimuskumppaneita ovat Vantaan kaupunki, Tiehallinto ja Finavia.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Kehäradan peruskivi muurataan tänään”

  1. Olisikohan nuo rahat kannatteet käyttää Pääradan vetoon lentokentän kautta, etenkin kun rata valtion rahoilla valtaosin rakennetaan?!
    Se olisi nimittäin palvellut yli miljoonaa kulkijaa tuon Vantaan 200.000 ”potentiaalisen” käyttäjän sijaan.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat