Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Rautaruukki toimittaa teräsrakenteet Lövön siltaan

Rautaruukki on valittu Dragsfjärdin saaristossa sijaitsevan Lövön lossin korvaavan sillan teräsrakenneurakoitsijaksi. Ruukki toimittaa sillan pääurakoitsijalle, Skanska Infra Oy:lle sillan teräsrakenteet ja vastaa myös niiden asennuksesta. Lähes 500 metriä pitkään siltaan tulee suurimmat suomalaiseen siltaan valmistetut siltalohkot. Ne ovat kooltaan noin 100-metrisiä ja painavat 200 tonnia. Ruukin toimituksen arvo on lähes 3 miljoonaa euroa.

Rautaruukki on valittu Dragsfjärdin saaristossa sijaitsevan Lövön lossin korvaavan sillan teräsrakenneurakoitsijaksi. Ruukki toimittaa sillan pääurakoitsijalle, Skanska Infra Oy:lle sillan teräsrakenteet ja vastaa myös niiden asennuksesta. Lähes 500 metriä pitkään siltaan tulee suurimmat suomalaiseen siltaan valmistetut siltalohkot. Ne ovat kooltaan noin 100-metrisiä ja painavat 200 tonnia. Ruukin toimituksen arvo on lähes 3 miljoonaa euroa.

Kuuntele juttu

Rakenteet valmistetaan Ruukin Ylivieskan tehtaalla ja kasataan asennusvalmiiksi lohkoiksi Kalajoella, josta ne kuljetetaan meriteitse proomulla siltapaikalle. Ruukin rakenteiden konepajavalmistus alkaa vuoden 2009 lopussa ja siltapalkit asennetaan keväällä 2010.

Lövön sillassa Ruukki hyödyntää muualla Pohjoismaissa käyttämiään asennusmenetelmiä ensimmäistä kertaa täysimääräisesti Suomessa. Massiiviset siltalohkot nostetaan merinosturilla suoraan paikoilleen ja hitsataan yhteen. Lyhyen asennusajan lisäksi rakenteiden korkea esivalmistusaste minimoi Ruukin mukaan rakentamisen riskit meriolosuhteissa ja ympäristölle aiheutuvat haitat niin, että muun muassa rantapengermät saadaan säilytettyä luonnon tilassa.

”Terässiltaratkaisu lyhentää kokonaisrakennusaikaa merkittävästi. Myös valittu asennustapa nopeuttaa työtä. Suurlohkot asennetaan paikoilleen viikossa keväällä 2010. Perinteiseen rakentamismenetelmään verrattuna teräsrakenteiden kokonaisasennusaika työmaalla pienenee puolesta vuodesta kuukauteen. Tämä mahdollistaa muiden vaativien työvaiheiden sujuvan etenemisen”, rakennuspäällikkö Mauri Ketonen Skanska Infrasta sanoo.

Dragsfjärdin saaristoon rakennettava 460 metriä pitkä liittopalkkisilta ylittää Lövön salmen 18 metrin korkeudella. Lövön silta avataan liikenteelle kesällä 2011.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Rautaruukki toimittaa teräsrakenteet Lövön siltaan”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat