Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Tieviranomaiset myöntävät E18-moottoritien suunnitteluvirheiden johtuvan säästöistä

Tieviranomaiset myöntävät ensimmäistä kertaa, että E18-moottoritien suunnittelussa tehtiin säästösyistä virheitä. Kallioleikkaukset ovat liian kapeita, kertoo 26. toukokuuta ilmestynyt Turun Sanomat. Turun ja Helsingin välisellä moottoritiellä kallio sortui viime sunnuntaina jo kolmannen kerran ja vaaransi tien käyttäjien turvallisuuden. Pienempiä kiviä on tippunut tielle jatkuvasti.

Tieviranomaiset myöntävät ensimmäistä kertaa, että E18-moottoritien suunnittelussa tehtiin säästösyistä virheitä. Kallioleikkaukset ovat liian kapeita, kertoo 26. toukokuuta ilmestynyt Turun Sanomat. Turun ja Helsingin välisellä moottoritiellä kallio sortui viime sunnuntaina jo kolmannen kerran ja vaaransi tien käyttäjien turvallisuuden. Pienempiä kiviä on tippunut tielle jatkuvasti.

Kuuntele juttu

”Tie on nyt ehkä saatu edullisesti, mutta leikkausten kanssa on otettu tiettyjä riskejä, eivätkä turvallisuusvaatimukset ole toteutuneet”, sanoo investoinneista vastaava johtaja Matti Vehviläinen Liikennevirastosta.

 

E18:n kalliot ovat Suomen muihin moottoriteihin verrattuna poikkeuksellisen lähellä ajorataa. Esimerkiksi kolmos- ja nelostiellä tilaa on 5-10 metriä enemmän molemmin puolin. Vehviläisen mukaan kapeimpia kallioleikkauksia saatetaan joutua nyt leventämään jälkikäteen.

 

Liikennevirasto:  kallioleikkaukset ohjeiden sallimissa rajoissa

 

Liikennevirasto ja tieyhtiö Ykköstie Oy vastasivat Turun Sanomien juttuun keskiviikon aikana, että Muurla-Lohja-moottoritien kallioleikkaukset ovat teiden suunnitteluohjeiden sallimissa rajoissa. Kapeaa poikkileikkausta käytettiin erityisesti maaston haastavuuden ja ympäristönäkökulmien vuoksi.

 

Muurlan eritasoliittymän ja Hepomäen tunnelin alueella 23. toukokuuta tapahtuneen kalliosortuman jälkeen kallioleikkauksesta on poistettu kalliota räjäyttämällä ja poraamalla. Työllä on varmistettu, ettei välitöntä uutta sortumavaaraa ole. 

 

Hankkeen tilaajana toimiva Liikennevirasto ja palveluntuottaja Ykköstie Oy kertovat suhtautuvansa tilanteeseen erittäin vakavasti. Ne aikovat vielä selvittää yhdessä vielä tarvittavat turvallisuuden varmistavat jatkotoimet.

 

Loppuvuodesta 2008 ja 2009 alkuvuodesta tieyhtiö tutkitutti asiantuntijoilla koko Muurla-Lohja-tieosuuden kallioleikkaukset, joita vahvistettiin monin paikoin. Lisäksi useista kohdista poistettiin mahdollisessa sortumavaarassa olevia kiviä. Kaikkia kallioleikkauksia tarkkaillaan jatkuvasti osana tien normaalia kunnossapitoa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Tieviranomaiset myöntävät E18-moottoritien suunnitteluvirheiden johtuvan säästöistä”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat