Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

E18-tien kallioleikkauksesta poistetaan kiveä

E18 Muurla-Lohja-moottoritien Muurla-Hepomäki-osuudella poistetaan kiveä kallioleikkauksesta, josta vieri kiviainesta tielle 23. toukokuuta. Korjauksen vuoksi rakennetaan vanhalta Ykköstieltä kallioleikkauksen yläpuolelle johtava väliaikainen työmaatie, jota pitkin työkoneet pääsevät kallioleikkauksen päälle.

E18 Muurla-Lohja-moottoritien Muurla-Hepomäki-osuudella poistetaan kiveä kallioleikkauksesta, josta vieri kiviainesta tielle 23. toukokuuta. Korjauksen vuoksi rakennetaan vanhalta Ykköstieltä kallioleikkauksen yläpuolelle johtava väliaikainen työmaatie, jota pitkin työkoneet pääsevät kallioleikkauksen päälle.

Kuuntele juttu

Liikennevirasto on tilannut palveluntuottajalta Tieyhtiö Ykköstie Oy:ltä E18-moottoritien Muurla-Lohja-osuuden suunnittelun, rakentamisen ja kunnossapidon vuoteen 2029 asti. Skanska ja Lemminkäinen ovat osakkaina sekä Tieyhtiö Ykköstiessä että rakennus- ja ylläpitotöistä vastaavassa Työyhteenliittymä E18:ssa.

Heti sortuman tapahduttua Työyhteenliittymä E18 kävi läpi sortumakohdan ja pudotti alas irtokivet, jotka olisivat saattaneet pudota myöhemmin alas. Välitöntä sortuman riskiä kyseisessä kallioleikkauksessa ei enää ole.

”Poistamme nyt lisää kalliota itse leikkauksesta, jotta voimme varmistaa tielläliikkujien turvallisuuden. Lisäksi poistamme maa-ainesta kallioleikkauksen päältä, jotta saamme kalliopinnan näkyviin ja voimme tutkia, onko kalliossa halkeamia ja kuinka pitkälle ne ulottuvat. Tämän jälkeen geologit arvioivat, louhitaanko kallioleikkauksesta lisää kiveä pois vai vahvistetaanko sitä pulttauksin”, Tieyhtiö Ykköstien toimitusjohtaja Tom Schmidt kertoo.

”Kallio, jolla sortuma tapahtui, koostuu Etelä-Suomessa tyypillisistä kivilajeista eli graniitista ja kiillegneissistä. Kallion rakoilu on kyseisessä kohdassa epäedullisesti suuntautunut ja rakoilu on muodostanut sortuvan lohkon. Lohkon sortumista ovat edesauttaneet runsaat sateet sekä kallion raoissa tapahtunut veden jäätyminen ja sulaminen”, sanoo kalliorakennussuunnittelija, yksikön päällikkö Harri Kuula WSP Finland Oy:stä. Työyhteenliittymä E18 käyttää WSP:tä asiantuntijana kallioleikkausten läpikäymisessä.

”Käymme kesän aikana läpi myös tien kaikki muut kallioleikkaukset, jotta tiedämme, tarvitaanko niiden kohdalla lisätoimia”, Schmidt kertoo. 

Kun kallioleikkausta louhitaan tai pultataan, moottoritiellä joudutaan sulkemaan tielläliikkujien turvallisuuden takaamiseksi töiden ajaksi Helsingin suuntaan vievän ajoradan kallioleikkauksen puoleinen kaista. Räjäytystöiden aikana liikenne joudutaan kuitenkin pysäyttämään kokonaan. Liikennejärjestelyistä tiedotetaan myöhemmin erikseen.

Loppuvuodesta 2008 ja alkuvuodesta 2009 Työyhteenliittymä E18 tutkitutti koko Muurla-Lohja-tieosuuden kallioleikkaukset, joita vahvistettiin monin paikoin. Lisäksi useista kohdista poistettiin sortumavaarassa olevia kiviä. Lohkeamisvaarassa olevien kallioseinämien kohtien tunnistaminen on kuitenkin vaikeaa, eikä siihen ole olemassa täysin varmaa menetelmää. Leikkauksia tarkkaillaan jatkuvasti osana moottoritien normaalia kunnossapitoa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “E18-tien kallioleikkauksesta poistetaan kiveä”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat