Ulkonäkö ja tarpeellisuus tärkeimmät kriteerit sisustus- ja remontointituotteita hankittaessa
Joutsenmerkkiä Suomessa hallinnoiva Motiva Services Oy toteutti toukokuussa 2011 tutkimuksen, jossa selvitettiin, mitkä tekijät painavat suomalaisten kuluttajien sisustus- ja remontointihankinnoissa. Eniten hankintapäätöksiin vaikuttavat sisustus- ja remontointituotteiden tarpeellisuus, ulkonäkö ja käytännöllisyys. Myös hinnan ja laadun merkitys on suuri. Vähiten painoa pannaan tuotteiden brändille. Myös ympäristösertifikaattien ja -vaikutusten merkitys jää vähäisemmäksi kuin muiden tekijöiden.

Joutsenmerkkiä Suomessa hallinnoiva Motiva Services Oy toteutti toukokuussa 2011 tutkimuksen, jossa selvitettiin, mitkä tekijät painavat suomalaisten kuluttajien sisustus- ja remontointihankinnoissa. Eniten hankintapäätöksiin vaikuttavat sisustus- ja remontointituotteiden tarpeellisuus, ulkonäkö ja käytännöllisyys. Myös hinnan ja laadun merkitys on suuri. Vähiten painoa pannaan tuotteiden brändille. Myös ympäristösertifikaattien ja -vaikutusten merkitys jää vähäisemmäksi kuin muiden tekijöiden.
Vastaajista lähes kaikki ilmoittivat tarpeellisuuden, ulkonäön ja käytännöllisyyden vaikuttavan sisustus- ja remontointihankintoihinsa ainakin jonkin verran. Lähes 60 prosenttia vastaajista puolestaan ei koe brändin vaikuttavan ostopäätökseensä. Etenkin eläkeläisten valinnoissa brändillä on hyvin vähäinen merkitys.
Vaikka tuotteiden ympäristövaikutusten merkitys valinnassa on vähäisempi kuin useimpien muiden tekijöiden, kyselyyn vastanneista 70 prosenttia kertoi tuotteiden ympäristövaikutusten vaikuttavan ostopäätökseensä kuitenkin vähintään jonkin verran. Erittäin paljon ympäristövaikutuksiin kiinnittää huomiota 16 prosenttia kuluttajista. Ehkä yllättäen eläkeläiset ovat kaikkein innokkaimpia tuotteiden ympäristövaikutusten vertailijoita ja he suosivat tuotteita, joiden ympäristövaikutukset ovat pienet.
Sisustus- ja remontointituotteiden ympäristövaikutuksia ilmoitti vertailevansa 46 prosenttia vastaajista. Jopa 54 prosenttia vastaajista ei kuitenkaan koe saavansa tuotteiden ympäristövaikutuksista riittävästi tietoa.
Tuotteiden terveysvaikutuksetkin vaikuttavat suomalaisten sisustus- ja remontointihankintoihin. Valtaosa (73 %) tutkimukseen vastanneista suosii tuotteita, joissa on mahdollisimman vähän haitallisia kemikaaleja. Suurin osa (62 %) ei kuitenkaan tiedä, millaisia terveysvaikutuksia sisustus- ja remontointitarvikkeilla on. Yli puolet (57 %) kaipaa lisätietoja tuotteiden terveysvaikutuksista. Perheenäidit ja -isät erottautuivat tutkimuksessa ryhmäksi, joille tuotteiden terveysvaikutukset ovat erityisen tärkeitä.
Tutkimus toteutettiin nettikyselynä yhteistyössä Consumer Compassin kanssa ja kysymyksiin vastasi kaikkiaan 700 iältään 18-69-vuotiasta suomalaista. Vastaajista miehiä oli 55 prosenttia ja naisia 45 prosenttia.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Ulkonäkö ja tarpeellisuus tärkeimmät kriteerit sisustus- ja remontointituotteita hankittaessa”