Turussa käsitellään jälleen vuosikausia kiisteltyä hanketta pysäköintilaitoksen rakentamiseksi Turun kauppatorin alle. Vireillä on uusi asemakaavan muutosehdotus, joka mahdollistaisi toriparkin rakentamisen.

Vääntö toriparkista jatkuu Turussa

Turussa käsitellään jälleen vuosikausia kiisteltyä hanketta pysäköintilaitoksen rakentamiseksi Turun kauppatorin alle. Vireillä on uusi asemakaavan muutosehdotus, joka mahdollistaisi toriparkin rakentamisen.

Kirjoittaja(t) Rakennuslehti

Uuden ehdotuksen mukaan kauppatorin alle rakennettaisiin osittain yksi- ja osittain kaksikerroksinen pysäköintilaitos, jossa olisi tilaa enimmillään 800 autolle.

Hankkeen toteuttamiseksi perustetun Turun Toriparkki Oy:n hallituksen puheenjohtaja Heikki Vaiste arvioi toriparkin rakennuskustannusten suuruusluokaksi 60–80 miljoonaa euroa. Vaisteen mukaan toriparkki voisi olla valmis aikaisintaan neljän vuoden kuluttua. Aikatauluun vaikuttaa se, että uudestakin kaavasta todennäköisesti valitetaan.

”Suomessa kun valituskynnystä ei ole eikä valittajalle tule mitään kustannusvaikutusta, jos valitus todetaan aiheettomaksi, niin tällä pystytään tekemään kiusaa”, Vaiste arvostelee.

Yhtiön mukaan toriparkki helpottaisi asiointia keskustassa ja hyödyttäisi näin alueen liikeyrityksiä.

”Se (toriparkki) on ehdoton edellytys sille, että Turun keskusta pysyy elinvoimaisena.”

Yhdistys: Kaavaehdotus hylättävä

Toriparkkia yli kymmenen vuotta vastustanut Meidän Turku – Vårt Åbo -yhdistys vaatii kaavaehdotuksen hylkäämistä. Yhdistyksen mukaan toriparkki olisi liikenteellisesti huono ratkaisu. Lisäksi laitoksen rakentaminen saviseen maaperään muodostaisi turvallisuusriskin.

”Tässä hankkeessa emme näe mitään kannatettavaa. Kaupan asiaa voitaisiin paremmin edistää siten, että Turkuun saataisiin pian raitiotie, hyvät joukkoliikenneyhteydet ja pyöräily- ja kävelymahdollisuudet paremmiksi”, sanoo yhdistyksen puheenjohtaja Pauliina de Anna.

Yhdistys pitää uutta kaavaehdotusta sisällöltään lähes samana kuin edellistä, kaupunginvaltuuston vuonna 2009 hyväksymää kaavaa. Siitä valitettiin Turun hallinto-oikeuteen, joka kumosi valtuuston päätöksen lainvastaisena. Oikeuden ratkaisu pysyi voimassa myös korkeimmassa hallinto-oikeudessa.

Ehdotettu toriparkkikaava etenee Turun ympäristö- ja kaavoituslautakunnan käsittelyyn todennäköisesti huhtikuun aikana.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Vääntö toriparkista jatkuu Turussa”

  1. Meidän Turku – Vårt Åbo -yhdistys on ajastaan jäljessä. Toriparkit ovat olleet menestyksiä monessa Suomalaisessa kaupungissa. Kyse ei ole pelkästään liikenteestä tai parkkipaikoista, vaan myös maanalaisesta kaavasta, joka tuo maan alle myös liiketiloja, yhdyskäytäviä ja säänsuojaa.

    1. Kenties, mutta esim. täällä Kotkassa kaupunki joutuu pumppaamaan jatkuvasti lisää pääomaa Kotkan Toriparkki Oy:lle. Tehdäänpäs Turun pojille pieni laskutehtävä: Kustannusarvio 60-80milj = Todellisuus ylläpitojen kanssa varmaan 100milj € seuraavan 40v aikana (oletettu käyttöikä). 14400 Päivää, joista jokaisena päivänä pitäisi jokaisen parkkiruudun tuottaa noin 10€ (ilman korko-oletusta pääomalle sekä ilman voitto-oletusta ja vielä ilman inflaatiota.. Itse olettaisin saavani 100milj € sijoitukselle aika intensiivisen tuoton..) Takaisin asiaan: Jotta pysäköintilaitos tuottaisi voittoa, tai edes nollatuloksen, tulisi jokaisen ruudun tuottaa karkeasti vähintään 40-50€, josta päästäänkiin lyhyellä matematiikalla siihen, että Turun kaupunki (joka kupataan mukaan osakkaaksi) saa pääomittaa yhtiötä 1-2milj € vuodessa seuraavan 40v ajan. Luulisi Turun kaupungillakin olevan parempia käyttökohteita miljoonilleen.

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi