Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Helsingin Pisara-radan suunnittelu käynnistyi

Helsingin kantakaupungin alittavan, kaupunkiliikenteen junaverkon yhdistävän Pisara-radan rakentamisen suunnittelu on käynnistynyt. Työ perustuu maaliskuussa hyväksyttyyn Pisara-radan yleissuunnitelmaan, jossa tutkittiin eri ratavaihtoehtoja ja valittiin niistä teknisesti ja taloudellisesti paras. Osa suunnittelua on se, että kesän aikana tehdään maa- ja kallioperätutkimuksia Vauhtitien ja Tivolitien läheisyydessä sekä Olympiastadionin eteläpuolella

Helsingin kantakaupungin alittavan, kaupunkiliikenteen junaverkon yhdistävän Pisara-radan rakentamisen suunnittelu on käynnistynyt. Työ perustuu maaliskuussa hyväksyttyyn Pisara-radan yleissuunnitelmaan, jossa tutkittiin eri ratavaihtoehtoja ja valittiin niistä teknisesti ja taloudellisesti paras. Osa suunnittelua on se, että kesän aikana tehdään maa- ja kallioperätutkimuksia Vauhtitien ja Tivolitien läheisyydessä sekä Olympiastadionin eteläpuolella

Kuuntele juttu

”Nyt laaditaan tarkka ratasuunnitelma, jonka sisältämien tietojen perusteella tehdään varsinainen päätös Pisara-radan rakentamisesta. Se tapahtuu näillä näkymin aikaisintaan vuonna 2014”, suunnitteluvaiheen projektipäällikkö Jussi Lindberg Liikennevirastosta kertoo.

Myös Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto aloittaa Pisara-rataan liittyvät asemakaavavalmistelut. Elo-syyskuussa järjestetään niistä ja ratasuunnitelmasta yhteinen esittely- ja keskustelutilaisuus yleisölle. Hankkeeseen liittyviä yleisötilaisuuksia järjestetään myöhemminkin, ja niissä jokaisella kiinnostuneella on mahdollisuus kertoa aiheesta mielipiteensä joko suullisesti tai kirjallisesti.

Suunnitelmista tullaan tiedottamaan aktiivisesti paitsi niille kiinteistönomistajille, joilta asia suoraan koskee, niin myös suurelle yleisölle muun muassa erilaisten tiedotteiden, asukas- ja kaupunginosayhdistysten ja Pisara-radan omien verkkosivujen kautta.

Suunnitteilla rautatietunneli ja kolme asemaa

Ratasuunnittelun pohjana olevassa yleissuunnitelmassa Pisara-radan junat kulkevat lähes koko matkan kahdessa vierekkäisessä kalliotunnelissa. Ne alkavat Pasilan aseman eteläpuolelta Eläintarhan ja Alppipuiston kohdalta. Maanalaisia rautatieasemia tulisi kolme: Töölö, Keskusta ja Hakaniemi.

Tällä hetkellä Pasilan ja päärautatieaseman välille ei ruuhka-aikaan mahdu juurikaan uusia junavuoroja. Ahtaan ratapihan korkea kuormitusaste lisää merkittävästi junaliikenteen häiriöherkkyyttä ja usein Helsingissä ilmenevät ongelmat laajentuvat valtakunnallisiksi. Radan suunnittelulla varaudutaan myös Helsingin seudun asukasmäärän lisääntymiseen ja junavuorojen lisäämiseen.

Pisara-radan ympäristövaikutusten arviointi ja yleissuunnitelma valmistuivat vuonna 2011. Yleissuunnitelmassa tutkittiin hankkeen kustannuksia ja vertailtiin neljää erilaista ratavaihtoehtoa, joita verrattiin muun muassa taloudellisten, teknisten ja ympäristövaikutusten kannalta. Jatkosuunnitteluun valittu vaihtoehto osoittautui toteuttamiskelpoisimmaksi ratkaisuksi.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Helsingin Pisara-radan suunnittelu käynnistyi”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat