Kokeile kuukausi maksutta

Kyllönen suivaantui Tervalan rahoituslupauksista valtatie 8:n korjaukseen

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta sai keskiviikkona vain hivenen uutta tietoa siitä, miksi Liikenneviraston pääjohtaja Juhani Tervala joutui irtisanoutumaan. Tervalaan luottamuksensa menettänyt liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) oli valiokunnan kuultavana.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta sai keskiviikkona vain hivenen uutta tietoa siitä, miksi Liikenneviraston pääjohtaja Juhani Tervala joutui irtisanoutumaan. Tervalaan luottamuksensa menettänyt liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) oli valiokunnan kuultavana.

image

Kyllönen oli valiokuntalähteiden mukaan suivaantunut muun muassa siitä, että Tervala oli käynyt lupailemassa paikallisille vaikuttajille, että rahat Turun ja Porin välisen valtatie 8:n korjaukseen tulisivat ensi vuoden lisäbudjetissa. Sellaisesta ei ole mitään päätöksiä.

Kyllönen oli kertonut keskustelleensa Tervalan tilanteesta pääministeri Jyrki Kataisen (kok.) ja valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen (sd.) kanssa jo syyskuussa.

Hän oli myös neuvotellut oikeuskanslerin kanssa ennen ratkaisevia keskustelujaan Tervalan kanssa.

Valiokunnan puheenjohtaja Arto Satonen (kok.) oli kokouksen jälkeen niukkasanainen. Onko ministeri Kyllönen toiminut oikein? ”Se on hirveän vaikea sanoa, kun tilannetta katsotaan eduskunnasta. Emme ole mukana asioiden toimeenpanossa. Mutta kun ministeri on menettänyt luottamuksensa pääjohtajaan, niin tilanne on tietysti vaikea.”

Luottaako valiokunta ministeriin? ”Meillä on koko ajan ollut hyvä yhteistyö ministerin kanssa eikä tällä hetkellä ole mitään syytä olla luottamatta ministeriin. Valiokunta on kyllä pärjännyt myös entisen pääjohtajan kanssa.”

Kyllösen ja Tervalan yhdeksi kiistaksi nousi valtatie 8:n korjaus, jonka ministeri on palauttanut uudelleen suunnitteluun. Eräät kansanedustajat ovat pelänneet, että koko hanke lykkääntyy.

”Selvää on, että hankkeet toteutetaan siten, miten yhteisesti on hallituksessa ja eduskunnassa sovittu”, Kyllönen sanoi STT:lle.

Tätä artikkelia on kommentoitu 7 kertaa

7 vastausta artikkeliin “Kyllönen suivaantui Tervalan rahoituslupauksista valtatie 8:n korjaukseen”

  1. Onhan se aivan kohtuutonta luvata rahaa todennäköisesti suomen vaarallisimmalle valtatielle.ja vielä turussa.
    Kyllä rahat on vietävä rauta- ja raitioteille sekä joukkoliikenteelle.Mieluimmin vähäasutuille seuduille.

  2. löytyihän sitä särmää ministeriltä, oikein toimittu

  3. Hyvin ja oikein toimittu ministeriltä.
    Hyväveliverkostot pitää purkaa ja ylimieliset johtajat erottaa, jos he eivät noudata hallinnon ohjeita varsinkin kun kyseessä on yhteisten verorahojemme käyttö ja valvonta.

  4. Kasitie on yksi vaarallisimmista tienpätkistä tässä valtakunnassa. Korjauksille sekä muille töille on tehty ympäristövaikutusarvioinnit, jotka vanhenevat ensi vuonna. Ellei hanketta aloiteta ensi vuonna, alkaa menettely/luparumba alusta. Punainen on punainen vaikka huoneen pimentäisi, niin myös pullasorsaministeritapauksessakin. Toisekseen erottamisasioita ei revitellä median edessä, ei edes vaalivuotena.

  5. Ei tässä Tervalan tapauksessa ole kyse muusta kuin Kyllösen johtaman liikenneministeriön apu Kreikalle tai Espanjan pankeille supistuu jonkun verran.Kyllönen on sen verran nuori ministeri, että hätääntyi ,koska ei pystynykkään pysymään omissa tavoiteissaan Kataiselle.
    Tervala on varmasti ammattimies työssään ja tuntee Suomen tiestön ja rataverkon nykykunnon. Ja tekee parhaansa, että supistuvilla määrärahoilla pystytään pitämään Suomen infra jokseekin ajantasalla.
    Politikot ovat politikkoja ja niiden täytyy löytää aina joku tai jokin syy oman sädekehänsä kirkastamiseksi.

  6. Hienoa , että Kainuun tyttö löi luun kurkkuun öykkäri-Tervalalle ja toivottavasti katkaisi Liikenneviraston aikeet taas kasvaa valtioksi valtioon.
    Tsemppiä Merjalle !

  7. Muistaahan ministeri myös oman lupauksensa tehdä lumityöt käsin..

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat