Kone: Jopa 80 prosenttia hisseistä ei täytä nykyisiä turvallisuusmääräyksiä
Suomessa on yhteensä noin 52 000 hissiä, joista suurin osa alkaa olla jo reilusti keski-ikäisiä. Koska hissit ovat vanhoja ja oman rakennusajankohtansa turvallisuusmääräysten mukaan tehtyjä, selvä enemmistö niistä ei Koneen modernisointijohtaja Heli Aallon mukaan täytä nykyhisseille asetettuja turvallisuusmääräyksiä. Pahimmillaan hissien turvallisuusongelmista voi olla seurauksena sairaalareissu hissin käyttäjälle.

Suomessa on yhteensä noin 52 000 hissiä, joista suurin osa alkaa olla jo reilusti keski-ikäisiä. Koska hissit ovat vanhoja ja oman rakennusajankohtansa turvallisuusmääräysten mukaan tehtyjä, selvä enemmistö niistä ei Koneen modernisointijohtaja Heli Aallon mukaan täytä nykyhisseille asetettuja turvallisuusmääräyksiä. Pahimmillaan hissien turvallisuusongelmista voi olla seurauksena sairaalareissu hissin käyttäjälle.
”Hissejä huolletaan säännöllisesti, mutta ne ovat kuitenkin teknisiä laitteita, jotka kuluvat iän myötä samalla tavalla kuin muutkin tekniset laitteet. Lisäksi jopa 80 prosenttia Suomen hisseistä ei täytä nykyhisseille asetettuja turvallisuusmääräyksiä, sillä hissien turvallisuuden osalta noudatetaan aina rakennusajankohdan turvallisuusmääräyksiä”, Heli Aalto kertoo.
Etenkin vanhemmissa hisseissä nousee selkeästi esiin kolme suurinta turvallisuuspuutetta: puuttuva korin ovi, heikko pysähtymistarkkuus sekä puuttuva puheyhteys. Jos hissikorissa ei ole erillistä ovea, hissin yksi seinä liikkuu, kun hissikin liikkuu. Heikko pysähtymistarkkuus puolestaan tarkoittaa sitä, että hissi ei pysähdykään kerroksen kohdalle vaan sen ylä- tai alapuolelle. Suuressa osassa hissejä ei myöskään ole puheyhteyttä esimerkiksi asiakaspalveluun, vaan kun hälytyskelloa painetaan, kello soi ainoastaan rappukäytävässä.
”Vaaratilanteita sattuu etenkin vanhuksille, lapsille ja lemmikkieläimille, jotka myös tarvitsevat hissiä eniten. Jos esimerkiksi hissi pysähtyy kerroksen alapuolelle, vanhus saattaa kompastua muodostuneeseen kynnykseen ja päätyä lääkäriin murtumien vuoksi. Lähiaikoina myös lapsille on sattunut vakavia turmia veräjähisseissä, kun lapsi on jäänyt taso-oven ja veräjäoven väliin ja hissi on lähtenyt liikkeelle. Seuraukset ovat olleet vakavia”, Aalto sanoo.
Suomessa ei ole lainsäädäntöä vanhojen hissien turvallisuuspuutteiden korjaamiseen, kuten monessa muussa Euroopan maassa. Suomessa hissin turvallisuudesta on vastuussa hissin haltija eli esimerkiksi kerrostalossa taloyhtiön hallitus.
Tätä artikkelia on kommentoitu 4 kertaa
4 vastausta artikkeliin “Kone: Jopa 80 prosenttia hisseistä ei täytä nykyisiä turvallisuusmääräyksiä”
Hyvä puffi.
Jopa 90 prosenttia Suomen rakennuskannasta on energiatuhlareita. Pahimmillaan epätiiviit rakenteet, johtavat homevaurioon yläpohjassa ja sisäilmaongelman mm. alapohjan raoista tulevien ilmavirtausten johdosta.
Jopa 90 prosenttia Suomen rakennuskannasta pitäisi purkaa, jos niille asetettaisiin vaatimus täyttää kaikki uusille nykytaloille määrätyt energia-, palo-, esteettymyys, -kosteus ja mitä niitä onkaan vaatimukset.
Melkein 100 % hisseistä on Koneen tekemiä.